رزق اصلی انسان در شب قدر داده می شود / ظرف استجابت دعای بندگان در شب قدر.


ساعت: 15:20
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834045

در روایات آمده است که برای هر فرد یک سال شب قدر مقدر شده است، اما از نظر اهل بیت(ع) به روزه داران توصیه شده است که شکرگزار لحظه های سرنوشت ساز شب قدر باشند نه لحظات زیبا و سعادتمندانه شب قدر. سرنوشت. آنها را بگیرید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، بهترین شب، شب قدر است، شبی که بیش از هزار ماه از عمر آن می گذرد. این شب، شب نزول قرآن، تقدیر اشیا، آمرزش گناهان است. در این شب همه موجودات زنده باید تلاش کنند تا مورد رحمت خداوند قرار گیرند و گناهانشان آمرزیده شود و بهترین سرنوشت برایشان نوشته شود.
شب قدر شبی است که در آن تمام سرنوشت سالانه انسان با توجه و اراده و قدرت و توانایی انسان مورد قضاوت قرار می گیرد. شب قدر یکی از شب های نیمه دوم ماه مبارک رمضان است که به روایت ما یکی از شب های نوزدهم یا بیست و یکم و احتمالاً بیست و سوم ماه مبارک رمضان است. در این شب که شب نزول قرآن است، اعمال نیک و بد مردم، ولادت، مرگ، رزق و روزی، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر اتفاقی که در طول سال اتفاق می‌افتد، می‌باشد. اراده، دعا و توانایی های انسان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

راز راز شب قدر
درباره اهمیت و فضیلت شب قدر بسیار گفته شده است و شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا شب قدر پنهان است؟ از این رو کارشناسان دینی یکی از دلایل ادامه این عبادت را می دانند و می گویند: فایده پنهان این شب این است که مردم در راه عبادت خداوند تلاش بیشتری کرده اند و تمام شب های ماه مبارک رمضان را از روی طمع درک شب و شاید راز آن زنده می کنند. انگیزه شب قدر این است که کسی که اراده درک شب قدر دارد، شب های زیادی به امید درک شب قدر زندگی می کند. در نتیجه عبادتش زیاد می شود و ثوابش زیاد می شود.
شاید یکی از رازهای لیله قدر در چند شب این باشد که اگر در یکی از این شب ها زندگی و عبادت نکرد، ناامید نشوید، به امید فهمیدن فضیلت لیلت به شبی دیگر امیدوار باشید. قدر در عبادت. و زندگی کردن برای پرداخت. بی شک این می تواند یکی از موهبت های الهی و از جلوه های تسلی خداوند به بندگان باشد. خداوند شب قدر را در بین چندین شب مخفی نگه داشت تا به بندگان فرصت بیشتری برای درک شب قدر بدهد و شب های بیشتری را به عبادت و راز و نیاز با خدا بگذرانند، به امید رسیدن به فضیلت شب قدر.
به همین دلیل شب قدر دقیقا مشخص نشده است که کدام یک از شب های ماه مبارک رمضان است، اما اگر نگاهی به سیره ائمه و بزرگان بیندازیم، می توان زمان تقریبی شب قدر را به دست آورد. . نمونه آن این است که علامه مجلسی رحمه الله در کتاب بحارالانوار می نویسد و اشاره می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ستایش و توجه به شب قدر می پردازد. وی خاطرنشان کرد: امام در شب های دهه سوم ماه مبارک رمضان بیش از سایر شب های سال عبادت داشتند. این نشان می دهد که شب قدر در دهه سوم ماه مبارک رمضان است.

bac0144f b193 4bbb aad8 d9908b6fc33b خبر خاکستری

سفارش شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
سفیان بن سماط نیز از امام صادق (ع) پرسید: کدام شب های ماه مبارک رمضان شب قدر است؟ من (ع) جواب دارم: نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم. دوباره پرسید: کدام یک از اینها را باید باور کرد؟ حضرت فرمود: شب بیست و سوم.
بنابراین با توجه به این توصیه ها و داستان ها باید درک بهتر و بهره بیشتری از این شب داشته باشیم. طبق داستان ها برای این شب مواردی اعلام شده است.
آن شب هنگام غسل، تلاوت قرآن به ویژه سوره های عنکبوت، روم و دهان، زیارت امام حسین (ع)، هزار مرتبه قرائت سوره قدر، دعا برای امام زمان (عج)، تلاوت نماز شب قدر و خواندن عرایض مانند دعای جوشن کبیر به شدت تنظیم و تاکید شده است.

شب قدر فرصتی برای تعالی و جلا بخشیدن به روح است
از این رو حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا، با اشاره به اینکه لیله قدر شب قدر است، گفت: لیله قدر فرصت بسیار مناسبی برای شست و شوی دل نجاست و آلودگی است. و رهایی نفس از زیر بار گناهان، پس باید قدر آن شب را دانست.
وی ادامه داد: توفیق عبادت خالص و پر از عبادت و بندگی در شب های احیا، گل سرسبد عبادت در ماه مبارک رمضان است.
حجت‌الاسلام بنیادی با اشاره به وسعت سفره رحمت الهی در شب قدر گفت: قطعا این شب‌ها فرصتی برای بشریت است و توجه بیشتر به ذات حق تعالی، با خدا عهد دیگری می‌بندیم. از گناهان و شیاطین و شروع فصل جدیدی در زندگی خود.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه باید از لحظه لحظه شکرگزاری استفاده کرد، گفت: این شب ها فرصتی برای کمال معنوی و اندیشه رهایی از هوای نفس و خودخواهی در راه رسیدن به آن است. از کمال و سعادت انسان».

abe04f4f b14d 4ae5 9ea9 3b1feb3ec1b2 خبر خاکستری

معیشت اصلی انسان در شب قدر است
به همین دلیل است که آیت الله سید رحیم توکل از اعضای خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لیله قدر قلب ماه مبارک رمضان است، گفت: به ویژه نسل جوان تشنه تحصیل هستند، اما در این میان فرصتی نیست. به هر نحوی از دست داده شود
وی با اشاره به اینکه بی شک شب قدر اصلی ترین معیشت مردم در یک سال است، تعیین و در اختیار وی قرار می گیرد، گفت: در برخی داستان ها آمده است که اول سال شما شب قدر است و در چنین روزی می نویسند شب خوب و بد اتفاق می افتد، اما باید توجه داشت که ایمن نیستند، بلکه به رفتار و کردار انسان نیز مربوط می شوند.
عضو خبرگان رهبری گفت: یکی از با فضیلت ترین اعمال شب قدر، تدبر و تفکر و تلاش برای ارتقای درک خود از جایگاه و به ویژه ارتباط با خداوند متعال به سهم و گسترش است. بله، شما قطعاً جزو نجات یافتگان خواهید بود.

در شب های قدر برای مشکلات دیگری دعا می کنیم
از سوی دیگر آیت الله محسن فکیهی در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا با اشاره به شب های قدر گفت: خداوند متعال در قرآن می فرماید که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و شب قدر از جایگاه والایی برخوردار است. که هیچکس به این راحتی نمی فهمد شما اهمیت شب قدر را نمی دانید.
یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ارزش شب قدر بسیار بالاست، گفت: تلاوت قرآن، دعا، دعا و توبه از جمله آداب شب قدر است که موجب می شود. بندگان نزدیکتر به خدا.»
آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه بندگی خدا، رسیدگی به فقرا و رسیدگی به اعمال مردم است، گفت: در این شب ها برای رفع مشکلات یکدیگر دعا کنیم.
وی افزود: ظرف استجابت دعای خادمان لیله قدر این است که هر چه در این شب ها برچسب های مخصوص لیله قدر را رعایت کنیم و شب زنده بمانیم انشالله دعایمان زودتر مستجاب می شود.
این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه شب های قدر شب اجابت دعاست، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این شب ها به اسرار و نیازهای بندگان خود در قرآن به شدت دستور داده و وعده اجابت دعای رنج را داده است.

dba5ad26 32fc 4677 a4e7 1556fcdcc327 خبر خاکستری

بهترین آرزو در شب قدر پیشرفت و ترقی اخلاقی و معنوی است
همچنین حجت الاسلام والمسلمین عسگر در گفتگوی طولانی با خبرنگار کوم فردا با اشاره به شب های قدر گفت: خداوند در شب های قدر میزبان بندگان است و فرمود تو منی. مهمان.
وی با اشاره به اینکه خداوند میزبان ویژه بندگانش در شب های قدر است، گفت: در این ماه به ویژه در شب قدر که صاحب خانه دعوت می کند و آماده خدمت است و خودش می گوید: اطاعت می کنم. اگر هر چیزی او این مهمان کوتاه را نمی خواهد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در این شب ها باید بیشتر به خواندن قرآن و دعاهای مختلف مورد سفارش ائمه (ع) بپردازیم، گفت: باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و از خداوند توفیق بخواهیم. و پیشرفت و ترقی اخلاقی و معنوی که بی شک بهترین آرزو در شب نیکوکاران است.

به هر حال مومنان و روزه داران باید بیشتر از شب نوزدهم و بیست و یکم به این غروب توجه کنند، زیرا طبق روایات، شب قدر بر شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان تأکید دارد.
گویند خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض شد: اگر شب قدر را یافتم از خدای خود چه بخواهم؟ گفت: آفرین.
امروز احساس خوبی داریم که رفاه گوهری است که برای درک بهتر معنا و جایگاه آن کم داریم، پس برای سلامتی خود و اطرافیانمان و ریشه کنی این ویروس بیشتر دعا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید