رسانه‌های اسرائیلی: ۳.۵ میلیارد دلار پول ایران را آزاد می‌کنند تا تهران را به مذاکره متقاعد کنند

رسانه‌های اسرائیلی: ۳.۵ میلیارد دلار پول ایران را آزاد می‌کنند تا تهران را به مذاکره متقاعد کنند

روز جدید اسرائیل هیوم می نویسد 3.5 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد می شود در راستای درخواست اخیر وزیر امور خارجه ایران برای آزادسازی 10 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران.

مقامات اسرائیلی به طور فزاینده ای نگران هستند که ایالات متحده و غرب ممکن است برای دستیابی به توافقی جزئی با ایران تلاش کنند، توافقی که حتی محدودتر از توافق هسته ای اولیه امضا شده در سال 2015 است.

وب سایت Israel Hume گزارش می دهد که اسرائیل نگران نشانه هایی است که نشان می دهد ایالات متحده و کشورهای اروپایی طرفدار برجام ممکن است به امضای توافق محدودتری با برجام برای لغو تحریم ها علیه ایران در ازای آتش بس بسنده کنند. در ایران.

رسانه های اسرائیلی می نویسند:

یکی از سناریوهای ارائه شده در جلسات توجیهی روزهای اخیر این است که دولت باید با توافقی که تنها از دو مولفه تشکیل شده است، کنار بیاید: لغو تحریم‌های بین‌المللی کنونی علیه ایران، در ازای صرفاً توقف غنی‌سازی اورانیوم ایران.

چنین طرحی از جمله به این معنی است که زیرساخت های پیشرفته غنی سازی اورانیوم ایران برچیده نمی شود، 25 کیلوگرم اورانیومی که ایران قبلاً برخلاف توافق اولیه تا 60 درصد غنی سازی کرده بود، دست نخورده باقی می ماند و برنامه هسته ای ایران دست نخورده باقی می ماند. . دست نخورده باقی می ماند. به طور کلی به فعالیت های منطقه ای ایران توجهی نخواهد شد. یک توافق محدود از این نوع همچنین با ضمانت‌هایی که قبلاً توسط دولت ایالات متحده برای دستیابی به توافقی «قوی‌تر و بلندمدت‌تر» نسبت به توافق اولیه (BRICS) صادر شده بود، در تضاد است.

این باور که غرب تلاش خواهد کرد تا یک توافق محدود با ایران را تضمین کند، مبتنی بر پیام‌های اخیر به اورشلیم است که «غنی‌سازی ایران قبل از هر چیز باید متوقف شود. این فوری ترین مسئله است.»

اسرائیل عمیقاً با آمریکایی‌ها به دلیل اصرار آنها بر دستیابی به توافق با ایران به هر قیمتی در تضاد است. در اقدامی نمادین از سوی اپوزیسیون اسرائیل، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که قرار بود روز یکشنبه وارد اسرائیل شود، دیدار نخواهد کرد. رابرت مالی در خط مقدم رویکرد آشتی جویانه دولت بایدن در قبال ایران قرار دارد و اخیرا گفته است که “پنجره دیپلماتیک با ایران هرگز بسته نخواهد شد.”

مالی دو روز در اسرائیل خواهد بود و پس از آن از دیگر کشورهای منطقه دیدن خواهد کرد. او با مقامات ارشد شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی اسرائیل دیدار خواهد کرد، اما با نفتالی بنت دیدار نخواهد کرد.

یک مقام اسرائیلی به اسرائیل هیوم گفت: «اسرائیل نمی‌خواهد از سرگیری مذاکرات با ایران در وین در پایان نوامبر مشروعیت بخشد».

اسرائیل نگران امضای توافق هسته ای محدود با ایران است

در همین حال علی نادری، مدیر خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) روز جمعه در توییتی نوشت: بیش از 3.5 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در هفته های اخیر توسط یکی از کشورهای مسدودکننده آزاد شده است. وی افزود: بخش قابل توجهی از این منابع وارد چرخه تجارت ایران شده است.

به یاد می آوریم که حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته بود که کشورش می خواهد 10 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده خود را قبل از ازسرگیری مذاکرات هسته ای آزاد کند. کارشناسان در غرب معتقدند که رفع محاصره تصمیم ایران برای از سرگیری مذاکرات با قدرت های جهانی را تسریع کرده است.

ایران و 1+5 – پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد. یعنی چین، فرانسه، روسیه، بریتانیای کبیر و ایالات متحده؛ علاوه بر این آلمان باید تا دو هفته دیگر مذاکرات هسته ای را در وین از سر بگیرد.

باور غالب در میان مقامات دیپلماتیک و دفاعی اسرائیل این است که توافق ایران برای ازسرگیری مذاکرات صرفه جویی در زمان است و دولت ایران هیچ قصدی برای دستیابی به توافق جدید یا بازگشت به توافق اولیه 2015 ندارد.

مقامات اسرائیلی می دانند که اگر همه عوامل در دست آمریکا بود، تاکنون تقریباً بدون قید و شرط توافق امضا شده بود و پافشاری ایران تنها مانع پیشرفت بود. بنابراین امید چندانی به مذاکره با رابرت مالی ندارند.

موضع بنت که در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در اوایل ماه جاری به رهبران جهان ابلاغ شد، این است که بازگشت به مذاکرات هسته ای یک اشتباه اساسی است.

ارزیابی نخست وزیر اسرائیل مبتنی بر ارزیابی ها و تحلیل های حرفه ای است که با توجه به پیشرفت بسیار چشمگیر برنامه هسته ای ایران، وضعیت فعلی فعالیت هسته ای ایران با وضعیت سال 2015 و زمان امضای برجام تفاوت اساسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید