رسانه ها از مواضع اخیر مولوی عبدالحمید تمجید می کنند

رسانه ها از مواضع اخیر مولوی عبدالحمید تمجید می کنند

زنان و عبدالحمید

این هفته، عبدالحمید اشاره کرد که مطالب مندرج در انتقاد خود را خوانده است. او از زنان دفاع کرد و عملکرد طالبان در نقض حقوق زنان را زیر سوال برد: «مصاحبه کردم و اعتراض کردم که گفتم این طالبان طالبان ۲۰ سال پیش نیستند و تغییر کرده اند. من احساس می کنم که طالبان تغییراتی ایجاد کرده اند، اما چیزی که من بسیار نگران آن هستم این است که هیچ کس آموزش زنان را متوقف نکند. دانشگاه ها باید به روی زنان باز باشد. کدام دین و شریعت مانع از تحصیل زنان شده است؟ این نظر برخی افراد تنگ نظر است. طالبان! خدا نکنه اینکارو بکنی باز کردن دانشگاه ها و مدارس برای زنان. توصیه من قبل از این است که نر در ماده را باز کند. زنان استعداد دارند. آنها می خواهند علم بخوانند. با چه مجوز شرعی جلوی آنها را گرفتید؟ کی گفته که نگذارید درس بدهند؟» وی افزود: «بعضی از من انتقاد کرده اند که این حرف ها را نمی زنم، تا این که اینطور نیست، من الان این حرف ها را در منبر می گویم و قبلا هم گفته ام و پیام دادم. به طالبان که آموزش زنان را متوقف نکند ما به طالبان گفتیم که اگر شما جلوی تحصیل زنان را بگیرید، علمای جهان اسلام خوشحال نخواهند شد.

اما با وجود این سخنان مولوی عبدالحمید، سیستان و بلوچستان از نظر وضعیت زنان در وضعیت خوبی قرار ندارند. طبق آمار سیستان و بلوچستان کمترین سن ازدواج را در بین زنان ایرانی دارد و ازدواج کودکان در این استان بسیار رایج است. مسائلی مانند تعدد زوجات مورد نکوهش عبدالحمید و اطرافیانش نیست: «درست است که برای زنان سخت است، اما اکنون تعداد زنان در جامعه ما از مردان بیشتر است.» جنگ هایی مانند ایران و عراق باعث کاهش جمعیت مردان شده است. . جمع همسران از نظر شرع حق است و در حکم خداوند حکیمانه است، اما خداوند مقرر کرده است که عدالت رعایت شود. اگر عدالت اجرا شود، حقوق زنان ضایع نخواهد شد». در واقع عبدالحمید در مسائل مربوط به زنان با برخی از روحانیون شیعه تفاوتی ندارد و ممکن است مخالف برخی افکار جدید در حوزه شیعه باشد. به خصوص اگر یادمان باشد که آغاز اعتراضات زاهدان ربطی به مشکل مهسا امینی نداشت.

اجرا نکنید

در این میان برخی از مواضع عبدالحمید ناشی از تفسیر او از اسلام بود. او بارها به طرق مختلف با مجازات اعدام مخالفت کرده است. او همین هفته گذشته گفت: «آنقدر سر قوه قضائیه فریاد می زنند که این اعدام ها برای کشور ضرر دارد. در حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و در حیات خلفای صالح و حیات مبارک امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام اعدامی نبود. این اعدام ها را از کجا آورده اید این اعدام ها به ضرر کشور و اسلام است. هر کس مرتکب جرمی شود باید به زندان بیفتد یا مجازات شود.» البته مولوی عبدالحمید پیش از این نیز در جریان اعدام برخی دیگر از چهره ها به صراحت با این موضوع مخالفت کرده است و مانند زمان اعدام آرش رحمانی پور در نماز جمعه گفت: «مسئله اعدام. در کشور ما مردم را نگران کرده است و کشور ما از معدود کشورهایی است که تعداد اعدام‌ها در آن زیاد است… اعدام نمی‌تواند امنیت، همگرایی و همدلی را به ارمغان بیاورد.

گرچه مولوی عبدالحامد موضع روشنی در مورد شکنجه و اعترافات اجباری داشت، اما انتقاد او از اعدام که یکی از ابزارهای مقابله با مخالفان تندرو حکومت تقریباً در همه کشورهای اسلامی است، نشان از خوانش متفاوت او با بسیاری از روحانیون اهل سنت عربستان دارد. عربستان و پاکستان وجود دارد.

با عبدالحمید صحبت کنید

بر اساس شواهد موجود، عبدالحمید یک مذاکره کننده در فضای سیاسی است. هم با طالبان و هم با اصلاح طلبان. هم موافق و هم مخالف هم با تروریست های شرق کشور و هم با محمدرضا خاتمی. در رویدادهای اخیر، عبدالحمید به سبک خودش با دستگاه های امنیتی مذاکره کرد و توانست امتیازاتی را به دست آورد. پس از حوادث جمعه خونین زاهدان، شورای تامین زاهدان با صدور اطلاعیه ای نوشت: علاوه بر پذیرش بی توجهی برخی مسئولان و برکناری رئیس کلانتری ۱۶ و رئیس پلیس وقت شهر زاهدان نیز به عنوان غرامت به قربانیان بی گناه و خانواده های آنها، اعلام می کند که؛ پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرک، اغتشاش گران و مهاجمان جهت رسیدگی به تخلفات و جرایم به کلانتری و ماموران مربوطه ارسال و به همراه مستندات کامل به مراجع قضایی ارسال شد. برای بررسی همه جانبه، تا رسیدگی دقیق و بر اساس ضوابط قانونی انجام شود. این تنها بار از آغاز ناآرامی های مربوط به مرگ مهسا امینی است که دستگاه های امنیتی کشور به صراحت از بی توجهی خود صحبت می کنند. البته عبدالحمید این هفته اعلام کرد که از روند مذاکرات راضی نیست: «مسئولان به آنها (مصدومان سقوط هواپیما) پیشنهاد پرداخت کردند، اما فعلاً به دلیل درخواست ما برای محکوم کردن این روند و به رسمیت شناختن ظلم مردم. و استیضاح مجرمان در هر سطحی، فراهم نشده و اقدامات انجام شده منجر به رضایت مردم نشده است. نظر من این است که خودمان باج نگیریم و به این خانواده ها کمک کنیم. نکته اصلی الزامات است و باید آنها را برآورده کرد.

عبدالحمید، چه خوب و چه بد، در موقعیتی قرار دارد که اصلاح طلبان در تئوری آرزوی آن را دارند. مذاکره کننده با نظام بدون توسل به خشونت و تکیه بر سرمایه اجتماعی. سال هاست که اصلاح طلبان از عبدالحمید دعوت می کنند تا به آنها بپیوندد. شاید در آینده، فعالیت سیاسی مولوی عبدالحمید به عنوان یک اقدام بدون خشونت مورد توجه نسل بعدی اصلاح طلبان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید