رقص حاجی لک لک بر فراز آسمان کرمانشاه دیدنی است

ساعت: 21:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800772

یکی از جلوه های زیبای زمستان در استان کرمانشاه وجود پرندگان مهاجر از جمله لک لک در این منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، با شروع فصل سرما شاهد مهاجرت تعدادی از لک لک ها به کرمانشاه هستیم که با توجه به شرایط اقلیمی فعلی این منطقه برای لانه سازی موقت لک لک ها انتخاب شده است.

پرواز لک لک ها بر فراز بام شهر زیبایی های خود را دارد و البته به دلایلی مانند شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان مراقبت های ویژه ای را می طلبد.

8c5f47de bfd3 448f 922d 9522bbb0abc2 خبر خاکستری

شهروندان از آزار و اذیت لک لک های مهاجر خودداری کنند

فردین الفتی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با بیان اینکه سرشماری حیات وحش استان کرمانشاه از 13 دی ماه آغاز شده و تا 13 بهمن ماه ادامه دارد، گفت: اکنون فصل مهاجرت پرندگان مهاجر است که برخی از آن ها آمده در استان کرمانشاه «و لک لک جزء آنهاست.

وی افزود: لک لک های بومی نیز در استان کرمانشاه زندگی می کنند و در مناطقی مانند شرکت نفت و رودخانه کاراسو دیده می شوند و البته تعداد آنها افزایش یافته است.

الفتی گفت: لک لک ها پرندگانی بی آزار و بامزه هستند که برخی آنها را نوعی قداست می دانند.

وی در مورد نحوه برخورد شهرنشینان با لک لک ها گفت: مردم مجبور نیستند بذر لک لک را بپاشند، اما معمولاً در کنار رودخانه ها تغذیه می کنند.

8f48014a babf 48d0 b4ad fc479838afb3 خبر خاکستری

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: شهروندان از آزار و اذیت لک لک های مهاجر خودداری کنند.

الفتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم لک لک بومی و هم لک لک مهاجر در کرمانشاه وجود دارد. لک لک های مهاجر حدود یک ماه و چند روز به استان کرمانشاه سفر می کنند و پس از آن به مناطق جنوبی کشور مهاجرت می کنند. دوستت دارم.

وی با بیان اینکه تعدادی از پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه باقی می مانند، افزود: برخی از پرندگان از جمله لک لک ناتوان هستند و برخی به دلیل امنیت موجود کرمانشاه را برای لانه سازی انتخاب می کنند.

الفتی گفت: «مردم باید از آزار لک لک ها اجتناب کنند و امنیت محلی را که برای لانه سازی انتخاب کرده اند، نقض نکنند.

آنفولانزای پرندگان یکی از خطرناک ترین بیماری های قابل انتقال توسط پرندگان مهاجر است.

علیرضا حیدری در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: یکی از بیماری های خطرناکی که پرندگان مهاجر در این فصل می توانند منتقل کنند، آنفولانزای حاد پرندگان است.

c2346c20 4165 4609 96f7 3634ffc8b1d0 خبر خاکستری

رئیس اداره بهداشت و مدیریت دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: آنفولانزای فوق لایه پرندگان یکی از حادترین بیماری ها در صنعت طیور است و معمولاً در فصول سرد سال که دمای هوا نسبتاً پایین است شیوع می یابد. سرما. “

حیدری گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از دو بعد بهداشت عمومی و تاثیر آن بر صنعت طیور حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به وجود سویه های رایج آنفلوانزای حاد پرندگان در انسان، امکان ایجاد بیماری های مشترک در انسان وجود دارد و همچنین صنعت طیور نیز آلرژی غذایی محسوب می شود.

حیدری با تاکید بر اینکه کنترل و پیشگیری از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار دارد، تصریح کرد: در این راستا سالانه برنامه های مدون سازمانی تدوین و رصد می شود.

وی گفت: در اداره کل دامپزشکی دستورالعمل تهیه شده توسط کارشناسان را برای جامعه هدف ارسال می کنیم و در این بین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وضعیت بیماری ها اطلاعات سایت های صنعتی و تالاب ها را جمع آوری و پردازش می کنیم. ما شیوع هایپر آنفلوانزا را در پرندگان مطالعه می کنیم.

f1abe483 e60e 4047 9a01 7559c6718234 خبر خاکستری

حیدری گفت: در مراقبت های انجام شده تلاش می کنیم تا تمام تلفات را تا حصول نتیجه نهایی آزمایش کنیم، بنابراین در صورت تایید ابتلا به این ویروس، آن را در مایع منی خفه می کنیم و بیماری سرایت نمی کند.

سرپرست وزارت بهداشت و امور دامپزشکی طیور کرمانشاه گفت: با اقدامات انجام شده سالانه بیش از 11 هزار مورد توسط واحدهای مذکور ویزیت و از حدود 3500 مورد نمونه برداری می شود و در این راستا تمامی تلفات مشکوک نمونه است. . بیا دیگه.

حیدری گفت: تاکنون 7 هزار آزمایش احتمال ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده اما تاکنون موردی از این بیماری در واحدهای صنعتی استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه زمستان فصل حضور پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه است و احتمال انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، گفت: یک پرنده سالم می تواند بیماری را منتقل کند. همچنین امکان انتقال عفونت با آلودگی آب و غذای پرندگان وجود دارد.

حیدری گفت: آنفولانزای مازاد پرندگان معمولاً از پرندگان مهاجر به پرندگان روستایی منتقل می شود زیرا آنها در تماس بیشتری با آنها هستند.

وی افزود: پرندگان مهاجر وحشی در تماس نزدیک با پرندگان وحشی محلی مانند کلاغ و گنجشک بیماری را منتقل می کنند و در تماس نزدیک با پرندگان بومی مانند مرغ و خروس به راحتی بیماری را منتقل می کنند.

22ea77b4 3421 4665 b9c3 bf46ee366470 خبر خاکستری

رئیس اداره بهداشت و مدیریت دامپزشکی و طیور کرمانشاه گفت: کنترل بیماری در کارخانه های صنعتی با رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر است اما البته آموزش به صورت مکتوب برای ساعات آموزشی به مرغداران ارائه می شود.

حیدری از برگزاری 26 جلسه آموزشی بیشتر در قالب وبینار خبر داد و گفت: هزاران مرغدار صنعتی و مرغداری در روستاها آموزش های لازم را دیده اند.

وی با بیان اینکه در این کلاس ها رعایت پروتکل های بهداشتی و توجه به اصول ایمنی زیستی به ویژه در ترافیک ارائه می شود، افزود: واحدهای صنعتی باید این دستورالعمل ها را اعمال کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

حیدری گفت: خوشبختانه از سال 84 بیماری حاد آنفلوانزای پرندگان با وجود شیوع جهانی آن در واحدهای صنعتی استان کرمانشاه مشاهده نشده است، هرچند در روستاها در سال 96 تا 98 مشاهده شده است.

وی افزود: یکی از دلایل شیوع آنفلوانزای پرندگان در روستاها آزادی پرندگان است. بنابراین اهالی روستا نباید پرندگان را در روستا رها کنند بلکه باید آنها را در حیاط روستا با توری فلزی حصار بکشند و به آنها آب بدهند. و غذا آنجاست.» پس آنها کاری به کلاغ و گنجشک ندارند.

23df6652 abb7 4ff4 a24a d938e52b1279 خبر خاکستری

حیدری خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم موضوع حصارکشی پرندگان محلی در حیاط خانه را با تورهای فلزی پرورش دهیم، مانند کشورهای پیشرفته که در روستاها مشکلی ندارند و فقط در طبیعت مشکل دارند، ارتباط ما با بیماری آنفلوانزای فوق است. پرندگان تیزبر قطع خواهند شد.

وی گفت: همچنین برای کنترل و پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای بسیار حاد پرندگان، به هیچ وجه نباید پرندگان زنده را از وانت و ولگرد خریداری کرد، زیرا ممکن است این پرنده در دوره کمون بیماری و پس از ابتلا به این بیماری باشد. سایر پرندگان و باعث ناپدید شدن آنها می شود.

حیدری گفت: شکارچیان در این فصل نیز از شکار پرندگان خودداری کنند زیرا احتمال ابتلای پرندگان پس از شکار و دستمال وجود دارد.

وی افزود: واحدهای صنعتی کنترل آنفولانزای پرندگان هنگام استفاده از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باید اصول ایمنی زیستی در محفظه های مرغ تخمگذار، بوقلمون و مرغ را رعایت کنند.

حیدری گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که درمان ندارد و تنها راه پیشگیری و کنترل است.

مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده خود به هیچ وجه از کشتارگاه ها و مینی بوس های خیابانی مرغ خریداری نکنند، به عنوان پرندگانی که در کشتارگاه های صنعتی زیر نظر دامپزشک ذبح شده و در مراکز معتبر عرضه می شوند. او گفت. هیچ مشکلی ندارند.

95328696 3adf 47fc 8c27 1b83725ea573 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید