رنگین کمانی از طعم های ناب و آبدار/ که همه از آن لذت می برند، استان قزوین با هم!

از این تصور غلط که بگذریم، سوغاتی های زیادی برای آن وجود دارد! چون خواصی دارد به همان سنگ پا «پدیکور پا» می گویند که امروزی ها برای آن استفاده می کنند. حداقل کمی در مورد اثرات سنگ پا بر سلامت پوست و ماساژ درمانی بخوانید تا متوجه شوید که چنین بازی با خواصی باید سازگار باشد.



اما جدای از بحث سنگفرش باید گفت که استان عزیزمان قزوین در دل خود مجموعه ای رنگارنگ از صنایع دستی، تنقلات، محصولات کشاورزی، شیرینی و غذاهای لذیذ را در خود جای داده است که باید گفت آنچه همه دارند خوب است، استان. قزوین با هم است; اما اینکه چرا خیلی ها این نعمت های خدادادی را نمی شناسند را باید در کم کاری قزوینی های ما برای تقدیم این هدایا به دیگران جستجو کرد.

8b340f20 fc9f 4f05 afd5 7e97d94df730 خبر خاکستری

مثلاً اگر از شخصی بپرسید که سوغات باقلوا کدام شهر است، بی شک می گوید یزد، در حالی که باقلوای یزد باید جلوی باقلوای قزوینی تلوتلو بخورد. البته مردی که برای اولین بار باقلوا را به یزد نسبت داد هرگز باکوین قزوین را ندیده و نچشیده بود.



یا مثلاً اگر از یک قزوینی در مورد سوغاتی های قزوین بپرسید، معمولاً به خیلی چیزها فکر نمی کند، اما نمی داند که بیشتر تنقلاتش از جمله پسته، بادام و فندق در قزوین درست می شود. تهیه می کند، این سوغاتی ناب قزوین است، سرکه های رنگی سفره اش و حتی پای خانه اش هم می تواند قزوینی باشد.



اینها نمونه هایی از جفای شهر ما قزوین است. شهری که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد، همان سرزمینی که یونانیان آن را «راجیا» و اروپاییان «آرساسیا» می نامیدند، همان سرزمین مینداو که به تعبیر پیامبر اسلام دروازه بهشت ​​است، قزوین، مهد هنر، سوغات و صنایع دستی، پایتخت خوشنویسی ایرانی، شهری که در آثار بستاتی مقام اول ایران و سوم جهان را دارد. اگر همه این مواهب الهی را نادیده بگیریم و به دیگران تقدیم نکنیم، کفر نعمت است.

4214b9b2 0893 4b7e b819 88455a152a35 خبر خاکستری



سوغاتی های کاسوین مانند تاریخ و فرهنگ این استان بسیار غنی است، این استان از دیرباز یکی از شهرهای پیشرو در تولید شیرینی های سنتی بوده است. بانوان هنرمند این استان در جشن ها و مراسم های مختلف شیرینی می پزند و این سنت تا به امروز حفظ شده است.

«باقلوا» از شیرینی های کازوین مورد علاقه است زیرا طعم آن لذیذ است و رنگ و لعاب آن هوش انسان را می گیرد. این فنجان جذاب معمولا در ایام عید و شادی به خصوص عید نوروز و عروسی سرو می شود و خودش سربار است. از قدیم شایعه شده بود خانه ای که باقلوای قزوین در آن قرار دارد نسبت به خانه های دیگر ترافیک بیشتری دارد. بر اساس برآوردهای خبرنگار ما، در جهش لجام گسیخته قیمت ها، هر باقلوا حدود 4 تا 5 هزار تن قیمت دارد. اینو گفتم که بهت بگم داری قورت میدی.



نان برنجی یکی دیگر از وزن های شیرین قزوینی است که به رنگ سفید و زعفرانی موجود است، این کیک خوشمزه نیز به دلیل گران شدن برنج آقازاده در نوع خود بی نظیر است!

1517a242 8572 4d03 aa2e ac2903624edd خبر خاکستری

شیرینی هایی مانند نان پسته قزوین، نخودچی، نخودچی، نان اتابکی یا ولیعهدی، قرابیه، نان چای، نان چرخی، نان قندی، کلوچه نارکیلی، گردو توسط بانوان قزوینی در خانه در جشن عید درست می شود. اگرچه با گذشت زمان پخت این شیرینی ها به دست قنادی ها سپرده شده است، اما هنوز خانه هایی هستند که در شب عید و در روزهای پایانی سال، بوی گلاب و عرق آن عقل و شعور را از سر انسان می برد.



همان شیرینی هایی که کم کم وارد قنادی های شهرها و استان های همجوار شد، اما تفاوت شیرینی های سنتی کاوین با سایر شیرینی ها ماندگاری بالای آن ها حتی در دمای محیط است. اما سوغات قزوین تنها به شیرینی محدود نمی شود و این استان در زمینه های دیگر از جمله صنایع دستی، آجیل، غذاهای سنتی نیز حرفی برای گفتن دارد.

41e8c6e0 164c 44ae 92c5 cb40d67ffba8 خبر خاکستری


میوه ها و آجیل

قزوین دارای باغات سنتی چند هزار ساله است که علاوه بر جلوه زیبایی که به شهر می بخشد، منشأ برکات فراوانی از میوه های تازه و طبیعی برای ساکنان شهر و استان های همجوار است.



انار، انگور، سیب و زردآلو، آلو از جمله میوه های معروف باغ های قزوین است. گردو، فندق، بادام و پسته اگر در فصل چیده شود از میوه های خوب سوغاتی محسوب می شود و در صورت خرید در فصول دیگر یکی از سوغاتی های پرطرفدار قزوین به عنوان آجیل محسوب می شود.



اگر پسته رفسنجان و کرمان تقاضای زیادی دارد، پسته قزوین به دلیل لطافت عالی، رنگ و اسیدهای آمینه ضروری، طعم لذیذ و چربی مناسب از کیفیت غذایی، دارویی و بهداشتی بالایی برخوردار است.

6646ac18 21e0 4caf b112 3d51295d906a خبر خاکستری

زغال یکی دیگر از میوه های معروف این استان است که در روستای هیر الموت برداشت می شود و تقریباً اکثر زغال اخته کشور از این روستا تهیه می شود، به همین دلیل مردم هیر در هنگام برداشت، جشن شکرگزاری را برگزار می کنند. روستای هیر سالانه حدود 200 تن زغال سنگ تولید می کند.

86f8f4a8 e817 45d9 a3b3 8f52ac341036 خبر خاکستری



استان قزوین مهد انگور است، انگورهایی چون شانی، چفتک، یاگوتی، بیدانه، عسگری و انواع دیگر در باغ های قزوین و تاکستان به وفور یافت می شود. بی دلیل شاعر می گوید: بلم کزویناس و انگور شانی جان قوت باید بدانی.

انگور در فصل تابستان برای کسانی که به قزوین سفر می کنند سوغات خوبی است و در فصول سرد سال کشمش این انگور چشم نواز است و از طرفی سرکه ها و آب میوه های مختلف از عصاره این انگور شیرین می تواند مفید باشد. انتخاب خوبی برای سوغاتی




صنایع دستی و هنر

استان عزیز ما در هنر و صنایع دستی نیز بی نظیر است. استان قزوین با خوشنویسان معروف خود در گذشته و اکنون یکی از مراکز خوشنویسی و پایتخت خوشنویسی ایران است. هنرمندانی چون میرعماد، استاد زنده یاد ابوالحسن محصص، مشاور خوشنویسان به نام ایران، چشمان خود را به این سرزمین هنر باز کرده اند.



از دیگر صنایع دستی و هنرهای مردم قزوین می توان به قالی قزوین اشاره کرد که یکی از نفیس ترین قالی های ایران است که متاسفانه بافت آن کم کم به فراموشی سپرده شده است.



قالی بافی یکی از هنرهای رایج در اکثر روستاهای قزوین است که در واقع رودبار الموت، رودبار شهرستان، اردک و ضیاباد از مهمترین ارکان قالی بافی این استان هستند. همچنین هنر گجت بافی در قزوین قدمتی دیرینه دارد و با پشم درست می شود.

484af224 7548 4f34 a18b f33118b9dc9b خبر خاکستری



روبان بافی، پشم بافی با نخ ابریشم، گلابتون دوزی یا سوزن دوزی، چله دوزی و خیس دوزی با طرح های جهیزیه برای جهیزیه دخترانه و همچنین قزوین و تاکستان از مراکز مهم گلدوزی در ایران هستند. بزهای قزوین می توانند با بزهای یزد، کرمانشاه و آباده رقابت کنند. اگر قصد خرید گیوه را از بازار قزوین داشتید، می توانید آن ها را در انواع مختلف با کفی های پلاستیکی و چرمی پیدا کنید.



هنر دیگری که می توان از آن به عنوان سوغات یاد کرد، هنر نقاشی پشت شیشه است که در دوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین وارد ایران شد و در دوره قاجاریه رواج یافت. این هنر تا آنجا پیش رفت که قزوین مرکز تولید آن شد. با این حال امروزه نقاشی پشت شیشه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.



توری فلزی یکی دیگر از صنایع ظریف و معروف ایران است که متعلق به قزوین است. این هنر در اصل نوعی قلم زنی است که در آن هنرمندان از طرح ها و نقش های مختلفی استفاده می کنند. در این هنر که مربوط به دوران سلجوقیان است، هنرمندان نقوش خود را روی فلز می‌ریختند و با اره برش می‌دادند. در گذشته از توری فلزی برای ساخت آینه و شمعدان استفاده می شد، اما با پیشرفت این هنر، دیگ ها و ظروف مختلفی وارد توری مشبک شده است. امروزه تقریباً همه چیز را در قالب هنر مشبک فلزی در قزوین می توانید پیدا کنید.


19f9297d e50d 48d5 9745 29a406fd199e خبر خاکستری

معرق، منبت کاری، آینه کاری، سفالگری و مجسمه سازی از دیگر صنایع دستی کاسوین است که هر کدام می توانند هدیه ارزشمندی برای سوغات باشند.



صنایع دستی مردم استان ما در شهر و روستای زن و مرد پایانی ندارد، در هر گوشه این سرزمین صنایع دستی به هنرسازی مشغول است. بنابراین بسیار ظالمانه است که فقط سنگ بنا را به دنیا نشان دهیم.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید