روایت امیر عبداللهیان از جزییات دیدار سه ساعته آیت الله رئیسی و پوتین

روایت امیر عبداللهیان از جزییات دیدار سه ساعته آیت الله رئیسی و پوتین

روزنو: وزیر امور خارجه در تشریح جزئیات دیدار سه ساعته روسای جمهور ایران و روسیه گفت: دکتر رئیسی و پوتین به وزارتخانه های امور خارجه دو کشور دستور داده اند تا نقشه راه 20 ساله برای همکاری بلندمدت تهیه کنند. -عمل.”

امیر عبداللهیان چهارشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی از مسکو افزود: امروز دکتر رئیسی با وجود شرایط شدید عروق کرونر در روسیه با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و متاسفانه در آن روز تنها حدود 700 نفر بر اثر بیماری عروق کرونر قلب فوت کردند. آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجموعه‌ای از محدودیت‌ها، بیش از سه ساعت با یکدیگر ملاقات و گفتگو کردند.

وی ادامه داد: در این دیدار که در فضایی جدی، کاملاً عملی و عملی برگزار شد، روسای جمهور دو کشور تقریباً در مورد تمامی موضوعات روابط دوجانبه در زمینه های سیاسی و راهبردی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی گفتگو کردند. و فناوری، تجارت بخش خصوصی و همه موضوعات مورد علاقه را کاوش کنید.

وزیر امور خارجه ایران افزود: در این بخش روسای جمهور وزارت امور خارجه را موظف کردند که نقشه راه 20 ساله همکاری های بلندمدت را تهیه کند و در این راستا فردا در این خصوص و سایر موضوعات با لاوروف دیدار و در مورد برخی موضوعات گفتگو خواهم کرد. از سوی وزارت خارجه دو کشور در حال پیگیری است، برای تعیین برنامه کاری با هم بررسی خواهیم کرد.

امیر عبداللهیان ادامه داد: همچنین گفت وگوی مفصلی بین روسای جمهور دو کشور در خصوص مسائل منطقه و توسعه از جمله حوادث یمن انجام شد و دو طرف بر لزوم راه حل سیاسی و پرهیز از جنگ در منطقه تاکید کردند. و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای دستیابی به صلح در کشورهای مختلف منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این بخش پوتین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوران عضویت موقت خود در سازمان همکاری شانگهای نقش بسیار فعالی داشته است و اکنون که حدود سه ماه از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای می گذرد، نقش بسیار فعالی دارد. ظرفیت بزرگ به شانگهای اضافه شد: «پوتین از این نظر خرسند بود و بر اهمیت نقش ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: روسای جمهور دو کشور همچنین به مسائل منطقه ای از جمله مقابله با یکجانبه گرایی و لزوم پرداختن به چندجانبه گرایی پرداختند و مذاکرات مفصلی درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم ها داشتند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور روسیه از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تمجید کرد.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه تاکید می کنم ما در دستگاه دیپلماسی موظفیم با تمام توان از استقلال سیاسی کشور دفاع کنیم، افزود: سیاست نه شرقی و نه غربی در حوزه استقلال سیاسی و سیاست برقراری روابط نیست. و توسعه روابط با شرق و غرب ج) منافع دو کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: بر اساس سیاست اصولی وزارت امور خارجه با اختیارات در راستای حفظ و تضمین منافع ملی عمل می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید