روزنامه مصری الیوم السویم: پزشکان می آیند تا دوره خاتمی را تکرار کنند

روزنامه مصری الیوم السویم: پزشکان می آیند تا دوره خاتمی را تکرار کنند

روزنامه مصری علیوم الساوی در گزارشی به تحلیل فعالیت پیش از انتخابات در ایران پرداخته است.

به گزارش اعتماد آنلاین، این رسانه در گزارشی که امروز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که 6 نامزد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که قرار است 7 خردادماه برگزار شود، به فعالیت های تبلیغاتی خود ادامه می دهند، اما رقابت اصلی در این دوره بین مسعود مزیکیان است. نماینده مجلس و محمد باکر کلیباف رئیس مجلس.

با این حال کلیباف که کاندیدای جریان اصولگرای سنتی است با چالش های مختلفی مواجه است که یکی از این چالش ها تعداد نامزدهای جریان اصولگرا است، چهار کاندیدای دیگر اصولگرایان هستند.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که مسعود مزیکیان نماینده اصلاح طلبان تنها کاندیدای تایید صلاحیت شده است که به انتقادات صریح خود از نهادهای مختلف شهرت دارد که قصد دارد آن را در سوم اردیبهشت ۹۷ تکرار کند که طی آن ایران شاهد پیروزی محمد بود. خاتمی اولین رئیس جمهور اصلاح طلب خارج از چارچوب پیش بینی های موجود شد.

دکتر در جریان ثبت نام انتخابات اعلام کرد: این تصور در مورد ایران چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی وجود دارد که مردم از پای صندوق های رای عصبانی هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: پزشکان تا سال 1380 از چهره های شناخته شده مردمی نبودند، اما پس از تشکیل کابینه دوم خاتمی، رئیس جمهور سابق، وزیر بهداشت شد.

این دکتر که جراح قلب است، در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان چهره ای مطرح مطرح شده است که از جمله دلایل آن می توان به سخنرانی منحصر به فرد، جایگاه وی به عنوان چهره جدید در انتخابات و حمایت اصلاح طلبان اشاره کرد.

مدیکیان از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 1380 خود را فردی متفاوت نشان داده است، زمانی که نامش به عنوان نامزد پست وزارت بهداشت مطرح شد، تفاوت او با سایر وزرا به وضوح نمایان بود، مانند لباس پوشیدن و رفتار شخصی او مورد توجه قرار گرفت.

در سال 1382 مجلس تلاش ناموفقی برای برکناری وی از وزارت انجام داد و با عنوان عدم صلاحیت در انتصابات و سوء استفاده از وام ها و موارد دیگر اقدام به عزل وی کرد.

دکتر بعد از مدتی معاون شد و حتی نایب رئیس مجلس شد.

وی در رشته جراحی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سپس در رشته جراحی قلب در دانشگاه علوم پزشکی ایران تخصص گرفت و پس از آن رئیس بیمارستان قلب شهید مدینی تبریز شد.

پس از انتخابات 2009 و اعتراضات متعاقب آن، سخنرانی پزشکان که در آن از رفتار معترضان انتقاد کرد، مجلس را برای دقایقی تعطیل کرد.

در حوادث سال 2022 پس از درگذشت مهسا امینی، پزشکان به دلیل انتقاد از اجرای قانون حجاب شناخته شدند.

وی در یکی از مصاحبه های خود می گوید: ما هم می خواهیم طلبه هایمان آبرومند باشند، اما اگر رفتار ما باعث تنفر آنها از دین می شود، حداقل دست از این نوع رفتارها برداریم.

وی در جلسات مجلس معمولاً به سخنان همکارانش که مرگ بر برخی کشورها را می خواستند پاسخ می داد و می گفت: ما به مدارا با دیگران نیاز داریم، باید با دنیا همکاری و تعامل داشته باشیم.

او همچنین یکی از حامیان توافق هسته ای با ایران است.

و در این دوره دکتر اعلام کرد که قصد دارد در صورت پیروزی افرادی مانند ظریف را وارد کابینه خود کند، ظریف نیز از او حمایت کرد.

جبهه اصلاحات با نهایت استفاده از این فرصت پس از رد صلاحیت اکثر کاندیداهای خود در مارس 2024 و با تلاش پزشکان برای تغییر شرایط کنونی جبهه اصلاحات، امید زیادی به حضور حداکثری و جمع آوری آراء هر چه بیشتر دارد. نارضایتی از بحران های اقتصادی و … به نفع.

محافل ایرانی پیش بینی می کنند که تعدادی از کاندیداها در روزهای آینده انصراف خود را اعلام کنند تا آرای جریان ها دچار اشتباه نشود.