روز سخت امیر عبدالخیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس / جزئیات پرسش و پاسخ

روز سخت امیر عبدالخیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس / جزئیات پرسش و پاسخ

روز جدید وزیر دارایی در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی شرکت کرد و به سوالات نمایندگان مردم پاسخ داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با شرکت در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی به ریاست جلال زاده به سوالات نمایندگان مردم پاسخ داد.

در این جلسه سوالات آقایان سید شمس الدین حسینی نماینده رامسر، تنکابن و عباس آباد، کوهساری نماینده رامیان و آزاد شهر، خزر و نبویان نماینده تهران، ری شمیرانات، اسلام شهر و پردیس، مولوی نماینده آبادان، بشیری نماینده پاکدشت، موسوی نماینده ملکان و حسین پور نماینده پیرانشهر و سردشت هستند
و وزیر امور خارجه به تمامی سوالات پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال رامیان و نماینده آزاد شهر کوهساری مبنی بر عدم اطلاع شورای اسلامی در خصوص مفاد قرارداد بیست و پنج ساله با چین و بیست ساله با روسیه. روند انعقاد این قراردادها تصریح کرد: این یک «برنامه جامع» برای همکاری های بلندمدت دو کشور محسوب می شود و در واقع نقشه راه همکاری است، بنابراین در سایر مراجع قانونی کشور بررسی شده است. بدیهی است اگر این «برنامه جامع» همکاری به «توافق» رسمی بین دو کشور تبدیل شود، طبق قانون اساسی باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد.

قرارداد همکاری 20 ساله با روسیه هم اکنون بین دو کشور در دست بررسی است و در صورت تصویب نهایی باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال هزاریان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مبنی بر ادامه کار برخی از مدیرانی که در دولت قبل مسئولیت وزارتخانه های امور خارجه را بر عهده داشتند، گفت: فرآیند انتصابات در وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی کاملاً تخصصی و تابع ضوابط است و مراجع ذیصلاح نظر خود را در خصوص انتصاب یا ابقای افراد در پست های حساس اعلام می کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در دولت جدید شورای معاونان وزارت امور خارجه جایگزین و حدود 40 سفیر منصوب یا جابجا شدند.

وزیر امور خارجه همچنین به سوال نمایندگان تهران ری شمیرانات، اسلام شهر و پردیس مبنی بر لزوم رعایت خطوط قرمز نظام و منافع ملی در مذاکرات به تفصیل پاسخ داد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان مبنی بر نقش مهم و راهبردی اروندرود در تجارت، ماهیگیری و گردشگری با تشریح اقدامات حقوقی و سیاسی وزارت امور خارجه در در این خصوص در دهه گذشته گفت: رایزنی ها با طرف عراقی در سطوح مختلف ادامه دارد و وزارت امور خارجه این رایزنی ها را تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه همچنین به سوال دوم سید محمد مولوی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص ایجاد همکاری های منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از وقوع گرد و غبار و رسیدگی به نقض اساسی اصول زیست محیطی مندرج در کنوانسیون های بین المللی پاسخ داد. ترکیه در خصوص سازوکارهای بین المللی و منطقه ای برای مقابله با معضل ریزگردها از جمله ایجاد و ایجاد مرکز منطقه ای توسعه اطلاعات مدیریت بلایا در آسیا با مرکزیت تهران و با هدف جذب منابع بین المللی گفت: مکاتبات، مذاکرات و رایزنی های سیاسی با کشورهای ریزگرد منطقه، ضرورت همکاری های دوجانبه و چندجانبه را برجسته کرد و موضوع پیگیری شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اثرات جنگ در منطقه، بحران آب و احداث سد معضل ریزگردها را تشدید کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: با پیگیری های وزارت امور خارجه و رایزنی های فشرده با ترکیه، کارگروه مشترکی بین دو کشور برای رسیدگی به مسائل مرتبط آب تشکیل شده است.

وزیر امور خارجه افزود: رایزنی ها و تلاش های وزارت امور خارجه با همکاری نزدیک سازمان محیط زیست و وزارت نیرو برای مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه دارد.

ساوال بشیری نماینده پاکدشت در خصوص اقدامات و برنامه های وزارت امور خارجه برای تحقق منافع ملی در حوزه دیپلماسی اقتصادی بود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال حسینی نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد مبنی بر رفع نشدن مشکلات صادرکنندگان کیوی، ابتدا از تلاش جدی وی برای حل مشکل کیوی قدردانی کرد. صادرات و تشریح اقدامات وزارت امور خارجه تصریح کرد: بر اساس وظیفه خود برای تسهیل و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های قوه مجریه، تمامی تدابیر لازم را در نظر گرفته اند، به گونه ای که جدا از معاونت اقتصادی، نمایندگان قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران در هند و امارات برای تسهیل صادرات تلاش کرده اند. هیأت فنی هند به ایران آمد و در بازدید از اماکن مربوطه و پس از رایزنی های انجام شده، در نهایت موضوع صادرات کیوی به هند، البته با تاخیر طرف هندی، حل شد.

دیدگاهتان را بنویسید