روسیه موشک اولتراسونیک پرتاب کرد

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که موشک مافوق صوت زیرکان از زیردریایی «ادمیرال گورشکوف» در دریای سفید شلیک شده و به هدفی در استان آرخانگلسک در شمال روسیه اصابت کرده است.

این بیانیه می افزاید: پرتاب این موشک مافوق صوت بر اساس معیارهای خاصی انجام شد و با موفقیت به هدف اصابت کرد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش از این گفته بود که مسکو پرچمدار جهان در زمینه موشک های مافوق صوت است و تا زمانی که کشورهای دیگر وارد این عرصه شوند، احتمالا فناوری مقابله با این سلاح های جدید را آغاز خواهند کرد.

او در بخشی از مستندی به نام «روسیه. “تاریخ جدید” را پخش کنید که می گوید کشور و ایالات متحده از نظر تعداد کلاهک ها و موشک های حامل این کلاهک تقریبا برابر هستند.

او گفت: «اما از نظر تحقیق و توسعه پیشرفته، ما قطعاً پرچمدار هستیم. وی افزود: روسیه همچنین در مقیاس سلاح های سنتی خود رتبه اول را در جهان دارد.

پوتین با اشاره به اینکه دیگر قدرت‌های جهانی در آینده به فناوری مشابهی برای سلاح‌های اولتراسونیک دست خواهند یافت، گفت: زمانی که آنها به این سلاح‌ها دسترسی پیدا کنند، احتمالاً ابزاری برای مبارزه با آنها خواهیم داشت.

روسیه تاکنون چندین پرتاب آزمایشی موشک اولتراسونیک زیرکون خود را از ناوشکن ها و زیردریایی های دریایی خود با موفقیت شلیک کرده است.

منابع آگاه اخیر در وزارت دفاع روسیه به تاس گفته اند که آزمایش های توسعه پرواز موشک مافوق صوت زیرکان از زیردریایی های روسی در سال 2024 از سر گرفته می شود.

پیش از این، ژنرال دیوید تامپسون، معاون مدیر عملیات فضایی ارتش ایالات متحده، در یک کنفرانس امنیتی بین المللی در هالیفاکس، کانادا، گفت که ایالات متحده از نظر فناوری اولتراسوند بسیار از چین و روسیه عقب است.

پیش از این وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که موشک مافوق صوت ارتش آمریکا به درستی کار نکرده و آزمایش آن با شکست مواجه شده است.

موشک‌های اولتراسونیک حداقل پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند، اما توانایی آن‌ها برای سر خوردن در جو هنگام تغییر جهت با چنین سرعت‌هایی بالا، ردیابی و نابودی آنها را با رادارهای موجود عملا غیرممکن می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید