روشی آسان برای شناسایی دستگاه های ضد پولشویی

ساعت: 11:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۳
کد خبر: 1922491

رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی دستور داد تا نسبت به شناسایی نهادهایی که به طور کامل به تعهدات خود در مبارزه با پولشویی عمل نکرده اند، اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی در نشست بررسی تصمیمات سازمان جامع اطلاعات مالی و فعالان اقتصادی کشور که با حضور اعضای شورای عالی برگزار شد. قوه قضائیه و رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور طی سخنانی با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه، از رفع برخی نواقص و مشکلات در مسیر اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی خبر داد و گفت: مبارزه با پولشویی قوانین پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم که جنبه پیشگیرانه دارد از جمله قوانینی است که انتظار می رود اجرا شود، باید دقیق و کامل، رویه های غلط اصلاح شود، فساد در دستگاه های اجرایی و غیر مجری باید اصلاح شود. کاهش یابد و حجم پرونده ها در مراجع قضایی کاهش یابد.

در همین راستا رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی دستور داد تا نسبت به شناسایی نهادهایی که به تعهدات خود در مبارزه با پولشویی به طور کامل عمل نکرده اند، اقدامات مقتضی را انجام دهد و موارد و نتایج را به طور منظم و مستمر به دولت گزارش کند.

اگر دستگاهی وظایف محول شده را انجام نمی دهد، باید دلایل آن مشخص شود

قاضی القدات همچنین از مرکز اطلاعات مالی کشور خواست آن بخش از وظایف و تکالیف مقرر در قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را که توسط نهادهای نگهبانی از جمله قوه قضائیه انجام نشده است، به همراه قوه قضائیه فهرست کند. دلایل انجام این وظایف و انتقال پرونده های جمع آوری شده با نامه رسمی به رئیس قوه قضائیه.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی با اشاره به معضل فرار مالیاتی گفت: باید آسیب شناسی مستندی در مرکز اطلاعات مالی کشور انجام شود تا علت عدم اطلاع سازمان امور مالیاتی از فعالان اقتصادی مشخص شود. آیا تاکنون با شناسایی این فعالان مالیاتی پرداخت نکرده است، راهکارهای دقیق برای وصول مطالبات از آنها چیست؟

سپس رئیس قوه قضائیه از رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور پرسید که چه تعداد از نهادهایی که بر اساس قانون مبارزه با پولشویی موظف به ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه هستند، به وظایف خود عمل نکرده‌اند و دلایل عدم تحقق آنها چیست. تکالیف بودند؟

رئیس کل دادگستری درباره موضوع کارت های معاملاتی که بعضاً برای فعالیت سالم اقتصادی مشکل ساز می شود، گفت: سوال اصلی این است که کدام مرجع باید در خصوص ساماندهی کارت های معاملاتی اقدامات لازم را انجام دهد؟ گاه دیده می شود که به افرادی که حرفه آنها مربوط به تجارت و تجارت نیست و صلاحیت لازم را ندارند کارت بازرگانی داده اند.

روایت رئیس دادگستری از محاکمه نادرست مبارزه با پولشویی

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی تصریح کرد: تشخیص و پیشگیری لازم در این زمینه ضروری است و قبل از اینکه بخواهیم جرایمی مانند پولشویی را از طرق مختلف کشف کنیم، باید راه های این گونه جرائم از جمله را بشناسیم. سوء استفاده با کارت بازرگانی و رسید اجاره و امثال آن باید توسط کارکنان زیرمجموعه جلوگیری شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی رویه ها در بازارهایی مانند بازار ارز گفت: به عنوان مثال اعلام می شود به هر کد ملی مقداری ارز پرداخت می شود سپس عده ای با پرداخت کارت ملی دیگران را جمع آوری می کنند. مبالغ پول و سودجویی از این راه کسب درآمد می کنند. بنابراین در چنین مواردی باید محدودیت ها و کنترل هایی اتخاذ شود تا فساد و جرایمی مانند پولشویی از این طریق رخ ندهد و در نتیجه شاهد افزایش پرونده های قضایی در این حوزه نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه با طرح این سوال که معیارهای مرکز اطلاعات مالی کشور برای شناسایی افراد پرخطر یا پرخطر از نظر مالی چیست و مردم بر اساس چه شواهد و استدلالی انجام می دهند. در دسته افراد پرخطر قرار می گیرند؟ ضمناً سؤال دیگر این است که آیا این ضوابط معین به نهادهای دیگر ابلاغ شده است یا خیر؟

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور که بر وجود هزار و 310 پرونده ارسالی از سوی این مرکز به مراجع قضایی نظارت دارد، گفت: دادستان کل کشور رئیس سازمان بازرسی و رئیس سازمان بازرسی استان تهران در جمع اعضای شورای مبارزه با پولشویی پرونده های ارجاع شده از سوی مرکز اطلاعات مالی کشور به دستگاه قضایی را به دقت رصد و نسبت به رسیدگی دقیق و سریع اقدامات لازم را انجام دهند. از این قبیل موارد، پس روند رسیدگی به این موارد چه بوده و نتیجه نهایی چیست؟

قاضی در این خصوص گفت: چنانچه طی این پیگیری ها مشخص شود که تعداد قابل توجهی از پرونده های ارسالی از سوی مرکز اطلاعات مالی کشور دارای دلایل کافی برای اثبات جرم نبوده و مختومه شده است، لازم است رسیدگی شود. بررسی دقیق آسیب شناسی این موضوع و دلایل بسته شدن این پرونده ها. موارد باید به طور شفاف به شورای عالی مبارزه با پولشویی گزارش شود تا دیدگاه و ضوابط این شورا و قوه قضاییه به جرم پولشویی نزدیک شود.

رئیس قاضی استان تهران: پولشویی جرم علیه نظام اقتصادی کشور است

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، القاسی، قاضی عالی استان تهران، مبارزه با پولشویی را که جرمی علیه نظام اقتصادی کشور محسوب می شود، مستلزم همکاری همه نهادها و سازمان های زیر مجموعه مبارزه با پولشویی دانست. قانون پولشویی پول تاکنون برخی نهادها به تعهدات خود در اجرای قانون مبارزه با پولشویی عمل نکرده اند.

وی افزود: متأسفانه گاهاً مشاهده می شود که سیگنال های ارسالی از سوی افراد زیرمجموعه به مرکز اطلاعات مالی و بر همین اساس از این مرکز به مراجع قضایی، گستاخانه، غیرمستند و بدون استدلال است و به همین دلیل اکثر این گزارش ها نمی توانند مورد استفاده قضایی قرار گیرند.» آنها ندارند

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: هفته گذشته اولین سمینار آموزشی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم برای 150 قاضی، دادیار، دادیار و بازپرس دادسرای جرائم اقتصادی و دادگاه انقلاب استان های تهران و البرز برگزار شد. و همچنین ضابطین دادگستری.

راه اندازی «سامانه ثبت احکام مالی» برای شفاف سازی فعالیت های اقتصادی

کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز در این جلسه یکی از وظایف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه را که هم در سند تحول قضایی و هم در ششم آمده است، بیان کرد. طرح توسعه ایجاد «سامانه ثبت قضاوت مالی» است گفت: این سامانه از سال گذشته با توجه به شفافیت فعالیت های اقتصادی و ایجاد چارچوب اعتبارسنجی راه اندازی شد و امکان استعلام به صورت آنلاین برای کلیه محکومیت های مالی وجود دارد. محکومان و عدم انجام تعهد اسناد الزامی سازمان ثبت برای بانکها، مؤسسات مالی و اعتباری، مراجع اجرایی و افراد.

وی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور همچنین تمامی دستگاه های اجرایی را موظف به استفاده از سامانه ثبت احکام مالی کرده است، گفت: بر اساس این ابلاغیه کلیه مراجع مشارکت کننده باید قبل از هر اقدامی استعلام های لازم را از سامانه ثبت احکام مالی انجام دهند. مالی

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه یادآور شد: در حال حاضر بانک مرکزی و وزارت حراست از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات، دستگاه‌های دولتی از طریق سامانه‌های خودکار اشخاص حقوقی و عموم مردم از طریق پنجره قوه قضائیه به داده ها و اطلاعات سامانه ثبت احکام مالی دسترسی دارد

کاظمی فرد با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز اختلاف در معاملات و همچنین اطمینان از تقارن اطلاعاتی طرفین معامله، هر فردی می تواند صحت معاملات خود را با رضایت طرف مقابل در پنجره شعبه قضایی بررسی کند و گفت: سال گذشته 20 هزار نفر از مردم Hagigi از این ابزار استفاده کرده اند.

4600 نفری که سال ها تجارت و اقتصاد را پنهان می کردند اما مالیات ندادند باید 34 هزار میلیارد مالیات بدهند.

در ادامه این نشست هانی معاون وزیر اقتصاد و رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور گفت: ما در مرکز اطلاعات مالی کشور امیدواریم با مساعدت و همکاری دستگاه قضایی بتوانیم تاخیر موجود در اجرای طرح را برطرف کنیم. قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با پولشویی برای جبران با سرعت و شتاب قابل توجه تامین مالی مبارزه با تروریسم.

وی با بیان اینکه هنوز چندین سامانه و زیرساخت های مرتبط با اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم توسط نهادهای ذیربط ایجاد نشده است، گفت: یکی از این سامانه ها که هنوز ایجاد نشده است، داده های پایه با بالا است. -افراد پرخطر و پرخطر از نظر مالی و اقتصادی.

رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور در بخشی دیگر از اظهارات خود تعداد پرونده های مشکوک به پولشویی ارسالی از سوی این مرکز به مراجع قضایی را 1.31 فقره عنوان کرد و گفت: منشأ احتمالی این پرونده ها جرایم مربوط به «قاچاق کالا و ارز است. “. “سوء استفاده از حساب اجاره”، “قاچاق مواد مخدر”، “کلاهبرداری” و “تامین مالی تروریسم”.

هانی گفت: از ابتدای سال جاری تا 24 دی ماه نزدیک به 4600 نفر توسط مرکز اطلاعات مالی شناسایی شدند که علیرغم فعالیت اقتصادی چندین ساله، فاقد سابقه مالیاتی بودند. نفر 34 هزار میلیارد تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید