روند کاهشی تورم امیدوارکننده است


ساعت: 13:00
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807040

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تورم سالانه تا دی ماه امسال به 42.2 درصد رسید که با افت یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته امیدوارکننده به نظر می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود حنصاری در نشست هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران افزود: اگر روند کاهش تورم به همین منوال پیش برود، امیدها به کاهش تورم و اثرات مثبت آن بر اقتصاد در ماه های آینده افزایش می یابد.

وی گفت: البته در این بین نگرانی هایی درباره ماه های بهمن و اسفند به عنوان ماه های گران وجود دارد، چرا که پرداخت عیدی و پاداش کارکنان می تواند در بودجه آن ماه ها تاثیر بگذارد و دولت می خواهد با استقراض از بانک مرکزی جبران کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: نگرانی دوم حقوق دولت از بانک مرکزی است که گفته می شود 55 هزار میلیارد تن است که می تواند در افزایش تورم موثر باشد.

حنصاری گفت: در 10 ماهه یک هزار و 400 صادرات غیرنفتی با 38 درصد افزایش به 38 میلیارد دلار و واردات با 34 درصد افزایش به 41 میلیارد دلار رسید. مجموع مبادلات تجاری کشور در 10 ماهه امسال حدود هشتاد میلیارد بوده است که صادرات اعم از صادرات و واردات از اروپا و بهبود وضعیت اقتصاد جهان به ویژه اقتصاد ایران از رکود در افزایش ده ماهه موثر بوده است. – حجم تجارت ماهانه کشور

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، افزود: لایحه بودجه در کمیته تلفیق تغییرات عمده ای داشته است که امیدواریم به آن رسیدگی شود زیرا بودجه در حد بودجه است. پاشنه آشیل به دنبال کشور.

وی گفت: یکی از تغییرات کمیته مشترک افزایش 5 میلیارد و 500 میلیون یورویی در بحث یارانه ها و در تبصره 1 است که به 10 میلیارد یورو افزایش یافته و با فروش نفت تامین می شود. به صورت واقعی.”

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: افزایش حداقل دستمزد کارکنان دولت از 4 میلیون و 500 هزار تن به 5 میلیون و 600 هزار تن، افزایش خرید تضمینی گندم از 7 هزار و 500 تن به 9 هزار و 500 تن در هر کیلوگرم و تثبیت ارز 4200 تومانی از جمله موارد دیگر. ، که می تواند منجر به کسری بودجه و افزایش تورم در سال آینده شود.

حنصاری گفت: در بودجه سال آینده 9 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی تخصیص داده شده است که مابه التفاوت آن 160 هزار میلیارد تن است که تداوم ارز 4200 تنی باعث اختلال در تولید و ایجاد رانت و فساد در اقتصاد خواهد شد. پیش بینی می شود 301 تریلیون تن باشد که با این افزایش در حساب بودجه و 4200 تن ارز باقیمانده پیش بینی می شود که شاهد افزایش کسری بودجه و تورم در سال آینده باشیم.

وی ادامه داد: مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود بحران اشتغال و معیشت، ناامیدی گسترده جوانان، رکود اقتصادی بلندمدت، بحران منابع طبیعی از جمله آب و فروپاشی اکوسیستم را به عنوان پنج بحران بزرگ در ایران برشمرد. اقتصاد در سال 2022. .

حنصاری بیان کرد: در این بین باید به موضوعاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، خانه های خالی و خودروها توجه کرد تا باعث فرار سرمایه از کشور و تشدید بحران اقتصادی نشود چرا که فرار سرمایه منجر به از بین رفتن شغل می شود. مشکلات جوانان با معیشت.»

رئیس اتاق تهران افزود: گزارش شفافیت بین الملل در مورد شاخص ادراک فساد نشان می دهد که رتبه ایران از 130 از 180 دنیا به 150 در سال 2017 رسیده است که نشان می دهد افت زیادی داریم. در این شاخص.”

حنصاری با بیان اینکه خبرهای خوبی از توافق در وین وجود دارد، افزود: در صورت حصول این توافق تاثیر مثبتی بر اقتصاد خواهد داشت، فروش و صادرات نفت افزایش می‌یابد و قیمت تجارت 20 درصدی به دلیل تحریم‌ها حذف می‌شود. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید