رگفر: خودروی چینی در ایران 3 برابر عراق است

رگفر: خودروی چینی در ایران 3 برابر عراق است

روز جدید حسین راغفر در نوزدهمین سالگرد درگذشت حسین عظیمی و همایش «مرزهای دانش و توسعه اقتصادی» با بیان اینکه امروزه عامل اصلی نارضایتی ها و ناکارآمدی های اجتماعی و جنگ در جوامع بشری نابرابری است، گفت: ریشه این نابرابری ها عوامل خارجی تبعیض و ناامیدی منشأ این نابرابری ها هستند.

راگفر افزود: البته این وضعیت محدود به کشور ما نیست و این نابرابری در تمام دنیا شکل گرفته و عواملی مانند جهانی شدن، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال از جمله عوامل ایجاد فاصله بین کشورها هستند. پیامدهای گسترده تر در کشورها.

راگفر گفت: اگرچه امسال در شعار و نامگذاری سال اقتصاد دانش بنیان به تولید اضافه شد، اما الزامات اجرای این نام و شعار مشخص نیست و تنها به شعار امسال ارج نهادند، در حالی که موضوع فناوری توسعه پیامدهای گسترده ای دارد و یکی از عوامل مهم در نابرابری های مورد توجه است.

وی گفت: طی 6 سال آینده، حداقل در آمریکا، همه خودروها خودران خواهند بود و این بدان معناست که 5 میلیون راننده بیکار خواهند شد. علاوه بر این، تا سال 2028 یک میلیارد و دویست شغل از بین می رود و افرادی که شغل خود را از دست می دهند جزو افرادی نیستند که بتوانند مهارت های لازم برای بازگشت به کار را کسب کنند و وضعیت باید به سمتی برود که سیستم تامین اجتماعی بتواند آن را حل کند. این بیکاری پوشش گسترده.

رگفر افزود: قطعا نیاز به سیستم تامین اجتماعی مناسب وجود دارد و سوال اینجاست که منابع یارانه ای که به این افراد پرداخت می شود از کجا تامین شود. یک نکته بسیار مهم این است که بیکاری تنها نداشتن دستمزد نیست، بلکه بی هویتی نیز هست و این عواقب شدید اجتماعی را در پی خواهد داشت و این نابرابری ها قطعا محصول حاکمیت اقتصادی جدیدی است که در دنیا به وجود آمده است.

به عنوان مثال، آلمانی‌ها که امروز قدرتمندترین کشور اروپا از نظر اقتصادی هستند، با مشکلاتی مانند فقر و سطل‌های زباله نیز مواجه هستند و این نابرابری‌های بزرگ نتیجه تفاوت در رشد فناوری است که سرنوشت کشور ما در روشی اسفناک تر، “او گفت.

وی گفت: کشورهای نوظهور می توانند دسترسی بیشتر به امکانات و رفاه بیشتر را برای مردم خود فراهم کنند. برای تامین غذای مردم خود و متاسفانه در کشور ما چندان به این موارد توجه نمی شود.

راگفر افزود: آنچه در کشور می گذرد نابرابری است، جایی که دولت انتخاب می کند که چگونه منابع را تخصیص دهد و تعیین کند که ارز چقدر است و بین چه کسانی توزیع می شود و با چه اولویتی و با چه نرخی و به چه کسانی وام بانکی می دهد. پرداخت می شود و همه چیز. «این تصمیمات در سیستم انرژی گرفته می شود.

وی گفت: در جامعه ما بعد از جنگ، شاهد تغییر در قوانین رفتاری بوده ایم و گروهی از صاحبان قدرت دارای ثروت هستند که به یک الیگارشی تبدیل شده است.

راگفر درباره تصمیم دولت برای لغو یارانه گندم و آرد گفت: امروز برای انحراف افکار عمومی نسبت به لغو یارانه گندم، دولت مدعی است این اقدام برای توزیع عادلانه ثروت است.

راهور گفت: سال گذشته صادرات غیرنفتی کشورمان حدود 48 میلیارد دلار بوده که قطعا رقم پایینی است و امروز اعلام می شود صادرات نفت به یک میلیون بشکه در روز رسیده است، بنابراین امسال پیش بینی می کنیم هیچ درآمد نفتی نداشته باشیم. 60 میلیارد صادرات نفت «و درآمد صادرات نفت باید 40 میلیارد دلار باشد و کل درآمد صادراتی کشورمان به 100 میلیارد دلار برسد که البته باید درآمدهای قاچاق را نیز به این رقم اضافه کرد.

وی ادامه داد: سوال مهم این است که این منابع به کجا می رود و در حالی که انتظار داریم چنین درآمدهایی برای کشور داشته باشیم، دولت فقط کوپن و تراکت تهیه می کند که البته این موضوع نیز محل اختلاف دولت و مجلس است و رنج آنها تاثیر می گذارد. بودجه کشور

وی گفت: در حالی که کارمندان دولت قبل در سال پایانی دولت دوازدهم می گفتند که ماهانه 3500 میلیارد تن یارانه عزادار هستیم، امروز شاهد تغییر یارانه نقدی هستیم و این در حالی است که این اعتبارات صرف توزیع سیب زمینی و پیاز می شود. که باید در پروژه‌ها باشد.» زیرساخت‌ها را مصرف کنید، امروز کشور ما که غنی‌ترین منابع گازی را دارد، برای تامین گاز مجبور به واردات است، زیرا سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام نشده است، زیرا سرمایه صرف توزیع سیب‌زمینی می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی برای دادن معادن و کارخانه های فولاد به رفقا ایجاد شده است، گفت: ارزش خالص شرکت فولاد 58 هزار میلیارد تن و مجتمع معدنی 30 هزار میلیارد تن است و مالیاتی که می گیرند بسیار است. کم اهمیت. در همین شرایط، دولت به جای اینکه بر اساس اصل مالیات برود، یارانه قابل توجهی به این شرکت ها می دهد و در عین حال مردم را از یارانه نان محروم می کند.

این کارشناس اقتصادی با کاهش شدید دستمزدها گفت: از دی ماه 96 تا فروردین 1401 که شاهد افزایش شدید قیمت ارز بودیم، دستمزدها 5 تا 4 برابر افزایش یافت، در حالی که در همین توصیف قیمت ها به 5 تا 10 برابر افزایش یافت. به این معنی که مردم به شدت فقیر هستند.» اخیراً دولت در مورد کاهش دستمزد کارگران صحبت می کند و نمی توان فاصله بین دستمزد و افزایش قیمت ها را پر کرد و منجر به افزایش جرم و جنایت می شود. به همین دلیل است که در روز روشن شاهد سرقت های مسلحانه هستیم. و این سیاست های اقتصادی باعث افزایش فقر در کشور شده است.

وی تاکید کرد: امروز که دولت از یارانه نان صحبت می کند و می گوید بین 4200 تن و ارز آزاد یارانه می دهد، این سوال مطرح است که چه کسی گفته است ارز باید 25 هزار تن باشد؟چرا هزار تن ارز نیست؟ قیمت ارز را دولت تعیین می کند و در زمان بودجه ریزی و هنگام برآورد هزینه ها و منابع برای جبران کسری بودجه، قیمت ارز را بالا می برند و قیمت انرژی را بالا می برند و همان مارپیچ تورمی را برای 30 سال بازتولید می کنند. تنها راه برون رفت از این بحران کاهش قیمت ارز است وگرنه به فاجعه برمی گردیم.

رگفر ادامه داد: دولت بی پول است و بودجه امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است. نکته بسیار مهم این است که ارز متعلق به مردم است و باید برای تولید و رفاه مردم استفاده شود و ارز باید به توسعه فناوری و سرمایه گذاری در این حوزه ها منجر شود.

وی ادامه داد: در حالی که نیاز به سرمایه گذاری در اقتصاد دانش بنیان داریم، ایران در چند سال گذشته بزرگترین صادرکننده نیروی کار و نخبگان بوده است، زیرا اقتصاد ایران مبتنی بر میانجیگری و تجارت بود و تا زمانی که فساد از بین نرود، فرصت خروج هیچ بحرانی بر اقتصاد کشور ما تحمیل نشده است.

رگفر تاکید کرد: در همان دوره واگذاری دولت دوازدهم به سیزدهم عده ای در کمتر از دو هفته کل سیمان کشور را خریداری کردند و سپس قیمت سیمان 5 برابر شد. این اقدام گروه ها مصداق اخلال در نظام اقتصادی بود که می توانست به اعدام منجر شود اما هیچکس، نه دولت، نه مجلس و نه قوه قضائیه به این موضوع توجه نکردند.

وی گفت: در دارو هم تولید داخلی و هم واردات مشخص است که چگونه ساخته می شود و چگونه از طریق دولت پخش می شود. در حالی که روزانه هزاران نفر از هموطنان ما بر اثر بیماری جان خود را از دست می دهند، چرا باید این داروهای اساسی در ناصرخسرو با قیمت 50 برابری به فروش برسد و چرا مجلس، دولت و قوه قضاییه کار نمی کنند؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: چرا یک خودروی چینی که در عراق 13 هزار دلار به فروش می رسد باید در ایران 40 هزار دلار بفروشد و هر از چند گاهی جز صدای ضعیفی صدای اعتراضی نمی شنویم.

راگفر در خصوص فرار سرمایه از کشور گفت: یکی از بزرگترین سرمایه گذاران کشور به من توضیح داد که به وی پیشنهاد شد در 4 هزار هکتار در شمال سرمایه گذاری کند که یکی از مسئولان استانی دستور داد 25 درصد از درآمد سرمایه گذاری را خرج کند. امور همین فرد 750 میلیون تن مالیات داشت و مامور مالیات برای پرداخت این مالیات به او پیشنهاد رشوه 10 درصدی داد و این سرمایه گذار ترجیح داد به جای دریافت رشوه، سرمایه خود را از کشور خارج کند. این بحران اقتصادی کشور ماحصل سیاست خود شده است و منشأ آن وجود نهادهای قدرتمند در اقتصاد است و با حضور این نهادها در اقتصاد از بحران خارج نخواهیم شد.

وی گفت: بانک مرکزی دقیقا می داند کدام بانک وام 150 هزار میلیاردی ایجاد کرده است تا در ساخت یک مرکز خرید بزرگ هزینه کند. تجاری عالی برای فروش منابع بانکی به جای تولید صرف ساخت برج ها و مراکز تجاری لوکس می شود که همه آن ها توسط بانک ها و صندوق بازنشستگی تامین می شود. این وام ها به افراد بدون وثیقه داده می شود، بنابراین 350 میلیارد تریلیون تن امروز به بدهکاران اصلی کشور است که این وام ها را بازپرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه بانک های کشور سرطانی شده اند، گفت: بانک ها برای ورود به پروژه های مشابه از مردم پول می گیرند و دولت برای جبران بانک ها و بدهی ها قیمت ارز را افزایش می دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ورشکستگی موسسات مالی در سال 96 گفت: در سال 96 بانک ها پول مردم را پس ندادند، مردم جلسات گسترده ای تشکیل دادند و دولت مجبور شد برای بازگرداندن پول مردم قیمت ارز را افزایش دهد و در در همین زمان 70 هزار میلیارد تن وام از بانک های استان به مرکز منتقل شد و 76 تن از طلای کشور را به سکه تبدیل و ارزش سکه را به 12 میلیون تن رساند. برای بازپرداخت این بدهی ها که منجر به پایان تولید و افزایش فقر شد و آنچه امروز از تولید باقی مانده است، همان منابع الیگارشی است.

وی گفت: در دهه 60 که دولت با 7 میلیارد دلار درآمد ارزی با جنگ و رفاه مردم سر و کار داشت، امروز نمی تواند مشکل 100 میلیارد دلاری اقتصادی مردم را حل کند. نه تنها مشکل حل نمی شود، بلکه در اقتصاد به شیب تندتری می افتیم و خشونت در کشور افزایش می یابد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این کشور برای بحران راه حل دارد و مهم ترین راه حل آن اصلاح نظام بانکی است، گفت: باید نظام مالیاتی فعال شود و درآمدهای مالیاتی در اختیار تولیدکننده واقعی قرار گیرد که در این صورت سرمایه گذاری در ماست. کشور .

وی گفت: ایرانیان تنها در سه سال گذشته 7 میلیارد دلار مسکن در ترکیه خریداری کرده اند. در ترکیه فقط با نصف قیمت خرید می توان آنها را به ترک ها فروخت.

دیدگاهتان را بنویسید