رگفر: رئیسی به وعده خود مبنی بر کاهش قیمت و حفظ ارزش پول ملی عمل نکرده است

رگفر: رئیسی به وعده خود مبنی بر کاهش قیمت و حفظ ارزش پول ملی عمل نکرده است

روز جدید : دولت اشتباهات و سوء مدیریت های زیادی در بازار ارز کشور مرتکب شده است و این اشتباهات باعث تحولات جدی در زندگی مردم شده است. اخبار این روزها حاکی از کاهش چشمگیر مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی و … است. این نتیجه سیاست غلط ارزی دولت است و بر سایر بازارها (ماشین، بورس، مسکن، طلا) همچنان تاثیر خواهد گذاشت.

حسین رگفر در یادداشتی نوشت: آقای رئیس جمهور از ابتدای راهبری هرم اجرایی کشور حداقل دو خط قرمز برای دولت خود در نظر گرفته است که تاکنون از هیچ کدام دفاع و در نظر گرفته نشده است. یکی از این خطوط قرمز مهار تورم و جلوگیری از افزایش قیمت ها و دیگری تقویت پول ملی است. خطوط قرمز بارها توسط رهبران و اعضای کابینه شکسته و غارت شده است.

لازم به ذکر است که نوسانات بازار ارز خود به خود باعث نوسانات و تورم در سایر بازارهای کشور می شود. به گزارش لینک نانوشته، کوچکترین نوسان در بازار ارز، طول و عرض قیمت کالاها و خدمات در کشور را از بین می برد.

دولت مرتکب اشتباهات و سوء مدیریت های زیادی در بازار ارز کشور شده است و این اشتباهات باعث ایجاد تحولات جدی در زندگی مردم شده است. اخبار این روزها حاکی از کاهش چشمگیر مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی و … است. این نتیجه سیاست غلط ارزی دولت است و بر سایر بازارها (ماشین، بورس، مسکن، طلا) همچنان تاثیر خواهد گذاشت.

پیش از این آنچه از اجرای سیاست توزیع ارز 4200 تنی باقی مانده بود، مربوط به توزیع ارز برای تعداد محدودی از کالاهای مصرفی و داروهای حیاتی مورد نیاز انسان بود. علیرغم اینکه مجلس اعلام کرد به دلیل محدود کردن انتظارات تورمی ناشی از حذف 4200 تنی، اجرا یا عدم اجرای قانون لغو یا ادامه توزیع ترجیحی ارز در دست دولت است. بیشتر با منافع شخصی برخی کارتل های مواد مخدر مطابقت دارد تا با منافع طبقات فقیر جامعه.

بر همین اساس بود که ناگهان وزیر بهداشت وارد عمل شد و با صدای بلند اعلام کرد که «ارز 4200 تومانی قطعا حذف می شود». بدون اینکه متوجه باشیم این اظهارات چقدر بر معیشت مردم تاثیر می گذارد. بدون شک پیامدهای این گونه تصمیمات و اظهارنظرها برای معیشت مردم و جامعه بد است. دو خط قرمز ترسیم شده توسط خود رئیس جمهور را نیز در هم می شکند. به یاد داشته باشید که تأثیر افزایش قیمت دارو بر خانوارها جدی تر از افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر است.

این دارو دارای خواصی است که آن را از نظر قیمت جذاب نمی کند. این بدان معناست که اگر قیمت دارو در کشور 10 برابر شود، تقاضا برای مصرف آن کاهش چشمگیری نخواهد داشت (شاید کمتر از 5 درصد)، زیرا مردم و خانوارها مجبور به استفاده از دارو هستند و باید قیمت دارو را بپردازند. مواد مخدر در هر شرایطی. این به زندگی و سلامت عزیزان آنها مربوط می شود. بنابراین، افزایش قیمت دارو بخش قابل توجهی از بودجه خانوار را مصرف می کند. به ویژه، خانواده های طبقه متوسط ​​که قادر به جابجایی مخارج خود نیستند، در عمل فقیرتر می شوند.

واضح است که در نتیجه چنین تصمیماتی، زندگی افراد متوسط ​​و ضعیف به شدت آسیب خواهد دید. علاوه بر این معضل حیاتی در حوزه دارو، مردم در زمینه تحویل سایر کالاهای مصرفی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند. کسانی که به دنبال تحقیقات میدانی در مورد مشکلات معیشتی مردم هستند، کافی است به نزدیک ترین فروشگاه محل سکونت خود مراجعه کنند تا متوجه شوند قیمت کالاهای اساسی مصرفی چقدر است. اما پیامدهای عینی سیاست حذف ارز 4200 تومانی هنوز به طور کامل در فضای اقتصادی و معیشتی جامعه متجلی نشده و در هفته ها و ماه های آینده خود را نشان خواهد داد. شاید برای تصمیم گیری درست کمی دیر باشد

دیدگاهتان را بنویسید