رئیسی و همکارانش به وعده های خود عمل نکردند

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در شورای اسلامی در گفت و گو با «نواندیش» با بیان اینکه «آقای رئیسی و همکارانش به وعده هایی که داده اند عمل نکردند»، به بررسی علل بحران های کنونی پرداختند. همچنین راه های برون رفت از این دوران سخت.

* به نظر شما مردم باید به افزایش روزافزون قیمت ها عادت کنند؟

ایران کشوری است که پتانسیل های زیادی دارد. کافی است مسئولان تلاش خود را افزایش دهند و در تصمیم گیری ها همه جوانب را در نظر بگیرند تا بتوانیم از آنچه در اختیار داریم برای رفع مشکلات اقتصادی استفاده کنیم. این واقعیت که مردم به طور فزاینده ای نگران معیشت خود هستند چیزی نیست که بتوانیم به راحتی از آن چشم پوشی کنیم.

*مشکل چیه؟ با این حال، جان مردم در خطر واقعی است.

ایران همواره تحت شدیدترین فشارها از سوی آمریکا و متحدانش است و آنها از هیچ تلاشی برای مقابله با ایران دریغ نمی‌کنند. همین که تحریم ها همچنان پابرجاست و کشور ما توانایی مشارکت حداقلی در تجارت جهانی را دارد کافی است تا خزانه کشور را به خودی خود تبدیل به یک بحران کند. البته در این شرایط هم می توانیم با مدیریت صحیح و البته حمایت مردم کمی شرایط را بهتر کنیم. واقعاً غیرقابل تحمل است که مردم برای تهیه دارو مشکل داشته باشند و بیماران در درمان مشکل داشته باشند. به گفته من همه دستگاه ها اعم از دولت، مجلس و غیره باید دست به دست هم بدهند و مردم را از این روزهای سخت نجات دهند.

* ریشه بحران ها را در کنار تحریم ها در چه مواردی می توان دید؟

وقتی بحران جسورانه می شود یعنی بسیاری از کارهای اجرایی و تصمیمات اشتباه است. اینکه دولت تصمیم گرفته ارز ترجیحی را حذف کند، تحریم هستیم، برخی از وزرای دولت نتوانسته اند کارنامه قابل قبولی داشته باشند، دلالان همچنان فضاسازی برای دلالان و… همه این موارد است. تأثیر مستقیمی بر پیدایش بسیاری از مسائل جاری دارند. با این توضیح، تغییر ساختار و رفع مشکلات ذکر شده نباید مشکل باشد. کافی است با واقع بینی تلاشی هماهنگ انجام دهیم تا بتوانیم گره های اقتصادی را باز کنیم. ما هنوز نمی دانیم که حذف ارز در شرایطی که با تورم بالای 40 درصد مواجه هستیم نه تنها نمی تواند مشکل را حل کند بلکه موانع بیشتری ایجاد می کند و در نتیجه کالاهای مصرفی گران می شود. این تصمیم حتی باعث شده تا در برخی اقلام شاهد افزایش بیش از 200 درصدی قیمت باشیم. هنوز دیر نشده و باید تصمیم عاجل برای مدیریت ارز در داخل گرفته شود.

*در ابتدای گفتگو به تحریم ها اشاره کردید. به نظر شما نمی توانیم رویه بهتری در مذاکرات داشته باشیم؟

همه می دانند که دلیل اصلی مشکلات اخیر تحریم است. به همین دلیل وقتی تیم سیاست خارجی دولت با طرف‌های هسته‌ای دور میز می‌نشیند، باید در نظر داشته باشد که هیچ چیز مهم‌تر از دغدغه معیشتی مردم نیست. البته متاسفانه هنوز یک گروه مخالف برجام هستند و هر نوع مذاکره را محکوم می کنند. حرف من به این گروه این است که اگر بدانید چه ضرری به کشور و مردم می‌زنید، حتما سنگ‌اندازی نمی‌کنید. در مجموع باید در نظر داشت که منافع ملی با هیچ چیز قابل مبادله نیست. یعنی حل مشکلات مالی مردم مهمتر از رقابت سیاسی و منافع جاری است و باید در اولویت قرار گیرد. امیدوارم حداقل در موضوع هسته ای همه گروه ها با هم متحد شوند تا انشالله این مشکل بزرگ یک بار برای همیشه حل شود.

* افزایش نارضایتی مردم همزمان با سالگرد دولت سیزدهم بود. اساساً دولت چقدر به این ناهنجاری ها کمک می کند؟

آنچه مسلم است آقای رئیسی و همکارانش به قول خود عمل نکردند. حتی فکر می کنم خودشان هم می دانند که عملکردشان به گونه ای نیست که بتوانند از خودشان دفاع کنند. یعنی اگر قرار بود کار مفیدی انجام شود، الان مردم اینقدر متضرر نمی شدند. باز هم می گویم سخت بودن دارو برای بیماری هضم شدنی نیست.

* به همین دلیل بحث استیضاح داغ است؟

استیضاح یک ابزار قانونی در دست نمایندگان برای اصلاح امور است. اما استیضاح هزینه هایی دارد. به همین دلیل بهتر است خود رئیس جمهور تصمیم به ترمیم کابینه بگیرد تا از این پس شاهد حکمرانی موثر باشیم.

* تقصیر دولت است یا شرایط؟

ما نمی توانیم تنها دولت یا وضعیت موجود را عامل مشکلات بدانیم. کشور ما حرفی برای گفتن به دنیا دارد و به همین دلیل استعمار تصمیم می گیرد با تهدید و محدودیت مانع از تحقق اهداف ما شود. البته دولت نقاط ضعفی هم دارد که قابل کتمان نیست. به همین دلیل تاکید می‌کنم، هم در حوزه دیپلماسی و هم در حوزه حکومت‌داری داخلی، باید تلاش بیشتری کنیم تا از این دوران سخت عبور کنیم.

* اینکه مجلس و دولت ریشه در اصولگرایی دارد می تواند بر تعامل این دو نهاد مهم تأثیر بگذارد؟

اگر این بحث روی پرونده ها تاثیر بگذارد می تواند آسیب های زیادی به بار آورد. اصولگرا بودن و اصلاح طلب بودن به هیچ وجه نباید در قضاوت ما در مورد نحوه اداره کشور نقش داشته باشد. مجلس یازدهم مانند مجلس دهم گذشته تمام تلاش خود را برای قانونگذاری و نظارت دقیق و کارشناسی می کند تا بتواند به توسعه کمک کند. با این حال فکر می کنم دولت باید تغییرات لازم را مطرح کند تا هزینه کمتری برای بهبود وضعیت بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید