وزیر افزایش قیمت خودرو را مقصر مردم دانست و خاطرنشان کرد: این به دلیل تلاش مردم برای حفظ ارزش پول است.

وزیر افزایش قیمت خودرو را مقصر مردم دانست و خاطرنشان کرد: این به دلیل تلاش مردم برای حفظ ارزش پول است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن دلایل متعدد تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت‌های بازار، دلیل این امر را تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود با خرید کالاهایی دانست. آن ارزش را حفظ کند.

رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو، گفت: بحث خودرو بسیار شیرین است و هر خبرنگاری که می بینیم در این باره می پرسد. اگر بخواهم در این زمینه توضیح مفصلی بدهم شاید فعلا امکانش زیاد نباشد اما چیزی که می توانم بگویم این است که تا شش ماه آینده حداقل 800 تا 1000 خودرو به بازار عرضه خواهد شد که برخی از آنها وارداتی هستند و برخی از آنها تولید داخلی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز مشکلات در تولید مواد اولیه به ویژه در حوزه پتروشیمی، افزود: یک تا دو بلوک پتروشیمی مشکلاتی داشته که از هفته جاری فعال شده و هفته آینده در بورس عرضه می شود. . مدیران بورس کالا نرم افزاری را تهیه می کنند، البته باید جزئیات را از آنها جویا شوید، اما باید ورود و خرید از بورس کالا را برای مردم بدون واسطه دلال آسان کند.

وزیر صامت در پاسخ به سوالی مبنی بر نسبت قیمت دلار به قیمت خودرو، تاکید کرد: قیمت ارز از پنج جهت بر قیمت های داخلی تاثیر می گذارد. دفعه اول مواد اولیه است، یعنی برخی تولیدات مواد اولیه دارند که از خارج وارد می شود و وقتی قیمت ارز بالا می رود، منعکس می شود و این اثر حداقل بعد از سه تا چهار ماه خود را نشان می دهد. بنابراین قیمت خودرو در بازار گران است

فاطمی امین ادامه داد: راه دوم این است که یکسری کالاها هم تولید داخل هستند و هم وارداتی مثل لاستیک های سنگین که 30 درصد تولید داخل و 70 درصد وارداتی است و وقتی قیمت ارز بالا می رود، وارداتی می شود. بخشی از این متاثر می شود و قیمت منعکس می شود.داخل نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و بازار سیاه شکل می گیرد، خودرو نیز تحت تأثیر این مسیر قرار نمی گیرد. راه سوم این است که در برخی قوانین و مقررات قیمت های داخلی را به قیمت های خارجی مرتبط کرده ایم که اشتباه است. به عنوان مثال، در سال های گذشته گفته می شد که قیمت گاز ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، آسیای شرقی و آمریکا است که وقتی قیمت آنجا بالا رفت و قیمت دلار بالا رفت، قیمت بنزین نیز بالا رفت که با دستور ویژه معاون اول و معاونت های بعدی انجام شد. ما و وزارت اقتصاد از اسفند سال گذشته این قیمت را تایید کرده ایم که خودرو تحت تاثیر این موضوع قرار نمی گیرد.

وی یادآور شد: بار چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا می رود، مردم فکر می کنند با تورم مورد انتظار مواجه هستند و می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، بنابراین کالاهایی می خرند که این ارزش را حفظ کند و خودرو تحت تاثیر قرار می گیرد. این راه پنجمین بار تورم مورد انتظار است. یعنی حتی ممکن است هر فردی که شاهد افزایش قیمت ارز است، فکر کند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت و در نتیجه گران شدن کالا و خدمات او می شود.

وزیر صامت تاکید کرد: دو نوع قیمت برای خودرو داریم یکی قیمت کارخانه است که نسبت به نرخ دلار افزایش نمی یابد اما قیمت دیگر قیمت بازار است و حالا چرا قیمت در بازار افزایش می یابد؟ زیرا صنعت خودرو یک بیماری اساسی دارد که عرضه و تقاضا متعادل نیست. این بدان معناست که فرصتی برای تجارت در آن وجود دارد. الان در لوازم خانگی نمی بینید، در حالی که ده پانزده سال پیش به دلیل نوسانات ارز، عده ای یخچال و ماشین لباسشویی می خریدند و در خانه نگه می داشتند، حتی برای استفاده بعدی. چون کمبود وجود داشت و امکان داشت این کالاها افزایش قیمت جدی داشته باشند اما الان در حوزه لوازم خانگی این تاثیر را نداریم.

فاطمی امین تصریح کرد: اما در مورد خودرو به دلیل اینکه کمبود عرضه و تقاضا داریم این محصول قابلیت سرمایه گذاری و سوداگری را دارد و این به بیماری زمینه ای تبدیل می شود و با افزایش نرخ ارز این بیماری به وجود می آید. تشدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید