زمستان سخت اروپا و فرصت طلایی برای ایران

زمستان سخت اروپا و فرصت طلایی برای ایران

روز جدید به نظر می رسد با کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا و سهمیه بندی انرژی برای صنایع سنگین در ماه های آینده، این اتحادیه وارد دوره بسیار سختی شود. Rampant با جنگ در اوکراین و مشکلات زنجیره تامین پس از همه گیری کووید-19 دست و پنجه نرم می کند.

به نظر می رسد با کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا و سهمیه بندی انرژی برای صنایع سنگین در ماه های آینده، این اتحادیه وارد دوره بسیار سختی شود.

CNBC درباره کاهش عرضه انرژی مسکو به اروپا و احتمال ایران پس از احیای برجام نوشت: کاهش عرضه گاز اروپا را در شرایط سختی قرار می دهد زیرا این قاره هم اکنون با تورم افسارگسیخته، جنگ در اوکراین و زنجیره تامین مواجه است. مشکلات پس از همه گیری کووید-19 با مشکلاتی روبرو می شود.

در شرایطی که روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین تحت تحریم های بین المللی قرار دارد، گاز یکی از سلاح هایی است که مسکو می تواند علیه اروپا استفاده کند.

اروپا قبلاً حدود 45 درصد از عرضه سالانه خود را از روسیه تأمین می کرد و اکنون در تلاش برای یافتن جایگزین هایی مانند گاز طبیعی مایع آمریکا است، اما اروپا نمی تواند به اندازه کافی سریع هیدروکربن های روسیه را جایگزین کند.

S&P Global Market Intelligence در گزارشی در روز یکشنبه اعلام کرد: اگر شرایط به‌طور چشمگیری تغییر نکند، تحلیلگران زمستان سختی را برای این قاره پیش‌بینی می‌کنند.

در چنین شرایطی، اروپا طبیعتاً به دنبال جایگزینی است و شاید بتوان فوریت آنها برای احیای برجام را به همین شکل تفسیر کرد که با احیای برجام، ایران فرصت طلایی برای تصاحب بازار اروپا خواهد داشت. البته به شرط آمادگی برای رقابت، باید با متحد خود روسیه باشد زیرا تامین انرژی به اروپا می تواند برنامه های مسکو را به هم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید