زیان هنگفت «زمستان سخت» برای اقتصاد ایران

زیان هنگفت «زمستان سخت» برای اقتصاد ایران

زمستان سخت پیش از این چهره واقعی خود را در ایران نشان داده است. چند روزی هست به خاطر آبی شدن گاز و نبود گرمایش. مدارس، دانشگاه ها و حتی ادارات، بورس ها، بانک ها و غیره. تعطیل شدند و این تعطیلی زیان هنگفتی به اقتصاد ایران وارد کرد. نگرانی انرژی این است که ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی در جهان است. اما در تامین انرژی با مشکلات ساختاری زیادی مواجه است. کمبود برق در تابستان از یک سو باعث تعطیلی صنایع ایران می شود و از سوی دیگر کمبود گاز در زمستان باعث توقف تولید کارخانه ها می شود. حالا اما ماجرا از بخش کارخانه و صنعت فراتر رفته و به ادارات و بخش خدمات نیز کشیده شده است.

به عنوان نمونه رضا شهرشتانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از توقف جدی گاز شرکت های فولادی خبر داد و افزود: در حال حاضر سایر شرکت های فولادی به جز معاونت مقاوم سازی گاز ندارند. صنعت فولاد روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند و امروز مصرف آنها به 15 میلیون مترمکعب رسیده است. لازم به ذکر است این حجم گاز پاسخگوی نیاز 50 درصد شرکت های بازیافت آهن اسفنجی است.

وی از قطع 50 درصدی برق صنایع خبر داد و گفت: کمبود گاز باعث قطعی برق صنایع نیز شده است زیرا گاز فعلی جوابگوی نیاز نیروگاه ها برای تولید برق نیست.

همه تعجب می کنند

دولتی که در دولت قبل مدعی بود اقتصاد کشور به دلیل کم کاری و عدم همت و تلاش و مدیریت صحیح به بن بست رسیده است، اکنون حتی با پیش بینی بارش برف و باران و سردی هوا همچنان در تعجب است.

بازدیدهای میدانی و بازدیدهای سرزده از ادارات مختلف تنها چیزی است که این روزها در تعطیلی نگران کننده ادارات و ادارات آموزش و پرورش و غیره دیده می شود و نگران کننده تر از آن خاموشی سامانه شاد بود که باعث شد دانش آموزان حتی دچار مشکل نشوند. دسترسی به آموزش آنلاین

ایران دارای برخی از غنی ترین ذخایر گاز در جهان است. منبع غنی پارس جنوبی در جنوب ایران میدان مشترک ایران و قطر است. همسایه جنوبی آن، قطر، با بهره برداری از گاز در این میدان به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شده است، اما در سایه تحریم های سنگین، ایران نتوانسته سرمایه گذاری کافی در میدان گازی پارس جنوبی داشته باشد. آنها باعث شده اند که تحریم نه تنها ایران را از سرمایه گذاری جدید محروم کند، بلکه میزان تولید انرژی در کشور را به دلیل تخلیه چاه ها و غیره کاهش دهد.

این‌گونه است که برخی از احتمال نیاز ایران به واردات گاز در سال‌های آینده صحبت می‌کنند. احتمالی که در شرایط فعلی دور از ذهن نیست.

تولید و مصرف گاز ایران چقدر است؟

بر اساس آمار، مصرف گاز ایران در حال حاضر بین 680 تا 700 میلیون مترمکعب در روز است، در حالی که کل تولید گاز ایران در بالاترین حد خود قرار دارد و به دلیل سرمای شدید، میزان مصرف در مقایسه با آن نزدیک به 150 میلیون مترمکعب افزایش یافته است. نسبت به مدت مشابه سال گذشته. همچنین واردات گاز از ترکمنستان که بخشی از گاز استان های شمالی و شمال شرق کشور را تامین می کرد، به طور کامل متوقف شده است و این استان ها به دلیل کاهش فشار گاز از جنوب، شرایط بحرانی تری را تجربه می کنند.

وزیر نفت اخیراً اعلام کرد: اکنون کل تولید گاز کشور چه از میادین مستقل گازی و چه از پارس جنوبی حدود 989 میلیون متر مکعب است. اما این میزان گاز خام است و پس از جداسازی میعانات گازی، مجموع تولید به 850 میلیون مترمکعب رسیده و به گفته وی، هم اکنون حدود 200 میلیون مترمکعب گاز در روز وجود دارد. اگرچه گازرسانی به اکثر صنایع اعم از نفت و پتروشیمی و فولاد و سیمان و حتی ادارات دولتی با اختلال مواجه شده است، اما همچنان مشکل گازرسانی به بخش داخلی کشور وجود دارد. ، و شهروندان برخی استان ها هم اکنون شب های سرد زمستانی را تجربه می کنند. آنها برای بنزین محدود خرج می کنند.

روسیه که بزرگترین دارنده ذخایر گاز در جهان است، سالانه حدود 760 میلیارد متر مکعب گاز تولید می کند و آمریکا نیز سالانه بیش از 930 میلیارد متر مکعب گاز تولید می کند. اما تولید آمریکا بیشتر از ایران است در حالی که ذخایر گاز ایران حدود 5 برابر آمریکاست. از نظر ذخایر گاز، سهم ایران بیش از 17 درصد از کل ذخایر جهان است، اما سهم آمریکا کمی بیش از 5 درصد است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، ایران طی 20 سال آینده به تولید سالانه 500 میلیارد متر مکعب گاز در سال خواهد رسید، یعنی حتی پس از 20 سال نیز ایران به سطح تولید فعلی روسیه نخواهد رسید.

آیا ایرانی ها زیاد گاز مصرف می کنند؟

در ادبیات دولتمردان ایرانی همیشه مصرف کننده ایرانی مقصر است. مصرف بنزین ایرانی ها بالاتر از میانگین جهانی است. مصرف نان، شکر و… در همه زمینه ها این مصرف کننده ایرانی است که درگیر مصرف بی رویه است. در بخش گاز نیز با همان کلیشه مدیریت کلی مواجه هستیم. کلیشه ای که می خواهد ثابت کند یارانه ها مهمترین عامل افزایش مصرف است و باید یارانه ها حذف شود و قیمت ها به استاندارد جهانی برسد اما در این معادله اشاره ای به لزوم قدرت خرید برای رسیدن به استاندارد جهانی نشده است. یکی از روزنامه های حامی دولت در این رابطه اعلام کرد: ایران 6.7 برابر سرانه گاز جهان و سه برابر بیشتر از اتحادیه اروپا گاز مصرف می کند.

همزمان مجمع فعالان اقتصادی ایران در خصوص بحران انرژی و بویژه گاز کشور اعلام کرد: جهت اطلاع وزیر نفت، وزیر نیرو، وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس جمهور و سایر آقایان که از مشکل انرژی در ایران نیز آگاه هستند. و مردم فکر می کنند مصرف زیاد است و در این شرایط سخت راهی جز بستن یا کمک به مردم در مصرف کمتر نمی یابند. سرانه مصرف انرژی ایران حدود یک سوم امارات و کویت و نیمی از مصرف انرژی آمریکا و عربستان است.

فروم فعالان اقتصادی: سرانه مصرف انرژی ایران حدود یک سوم امارات و کویت و نیمی از آمریکا و عربستان است. نسبت مصرف انرژی ایران به سایر کشورهای جهان حکایت از حکمرانی و پیش بینی ضعیف بسیاری برای جامعه ایران دارد.

انجمن فعالان اقتصادی تاکید می کند که نسبت مصرف انرژی ایران به سایر کشورهای جهان حکایت از ضعف حاکمیتی و پیش بینی های فراوانی برای جامعه ایران دارد.

زمستان سخت اروپا اکنون در اولین موج سرما در ایران خود را نشان داده و کشور را در قرنطینه فرو برده است. نوعی بسته شدن که مشخص نیست چه مدت ادامه خواهد داشت. وزیر نفت می گوید تعطیلی تهران فرصت خوبی برای عرضه گاز فراهم کرده است، اما نگفت که اقتصاد تا چه زمانی باید در رکود بماند و چرا بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان نه تنها نقشی در بازار جهانی نفت ندارد، بلکه حتی قادر به رفع نیازهای او؟

دیدگاهتان را بنویسید