زیان هنگفت برای خریداران ملکی ایرانی در ترکیه/ کاهش پوند ادامه دارد

زیان هنگفت برای خریداران ملکی ایرانی در ترکیه/ کاهش پوند ادامه دارد

روز جدید رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با اشاره به افزایش سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه گفت: متاسفانه اکثر سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه از کاهش ارزش پوند متضرر شده اند.

مدتی است که تب سرمایه گذاری در ترکیه به بالاترین حد خود رسیده است و رسانه های داخلی و خارجی پیوسته علاقه ایرانیان به سرمایه گذاری و خرید ملک در این کشور را پوشش داده اند.

بررسی ها نشان می دهد که انگیزه های مختلفی برای ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه وجود دارد. مثلا؛ برخی از بازنشستگان پس از سال ها خدمت، به جای خرید ویلا در شمال این کشور، خرید ملک در ترکیه را برای گذراندن وقت در آن کشور در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی انتخاب می کنند. یا برخی از جوانانی که به دلیل نزدیکی ترکیه به ایران قصد ادامه زندگی در خارج از کشور را دارند این کشور را بهترین گزینه برای مهاجرت می دانند. زیرا به گفته آنها در صورت پشیمانی می توانند با قیمت کمتری نسبت به سایر کشورها به کشور بازگردند.

اما ماه گذشته، پس از اینکه ترکیه در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت، وضعیت اقتصادی ترکیه به دلیل عدم انجام اقدامات کافی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، با سرعت بیشتری تغییر کرد. این در حالی است که در ماه های اخیر به دلیل کاهش مداوم ارزش پوند، اقتصاد ترکیه روزهای متفاوتی را تجربه کرده است.

پس از این اتفاق هر دلار آمریکا که معادل 9 لیر ترکیه بود به 9.6 رسید و این اختلاف تا امروز ادامه دارد. در روزهای اخیر نرخ دلار و پوند به سطح 13.08 رسیده است که می تواند تبعات اقتصادی خطرناکی برای سرمایه گذاران خارجی داشته باشد. لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول با تحلیل وضعیت کنونی اقتصاد ترکیه، ورود سرمایه به این کشور را 7.6- درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد کرده است.

تنش های ارزی، به ویژه در کشورهایی که بدهی خارجی بالایی دارند، یک تهدید جدی برای حاکمیت آنها است. از این رو بانک مرکزی ترکیه اخیرا در گزارشی اعلام کرد میزان بدهی ناخالص خارجی ترکیه در پایان دسامبر سال گذشته حدود 437 میلیارد دلار برآورد شده است که 247.6 میلیارد دلار آن سهم بدهی عمومی است.

با توجه به این اتفاقات، اکثر اقتصاددانان آینده مطلوبی برای سرمایه گذاری در ترکیه نمی بینند. این در حالی است که ایرانی ها تمایل خود را برای سرمایه گذاری در این کشور از دست نداده اند و در حال خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه هستند.

زیان سرمایه گذاران ایرانی به دلیل کاهش ارزش پوند

به همین دلیل مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ریسک های سرمایه گذاری در ترکیه اظهار داشت: اتاق مشترک ایران و ترکیه از وضعیت اقتصادی ترکیه و کاهش ارزش بازار راضی نیست. پوند.» این موضوع هم بر تجارت بین دو کشور و هم بر مردم کشورمان که در آن کشور سرمایه گذاری کرده اند تأثیر گذاشت.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه درباره لزوم کسب اطلاعات دقیق برای سرمایه گذاری در این کشور گفت: افرادی که قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند باید با اطلاعات دقیق از وضعیت اقتصادی ترکیه وارد عمل شوند. زیرا سرمایه گذاری غیر ارادی به راحتی می تواند منجر به از دست دادن سرمایه شود.

15 میلیارد دلار ظرفیت صادرات ایران به ترکیه

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم مردم به جای خرید ملک در ترکیه، در پروژه‌های تولیدی مشترک بین دو کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ زیرا امنیت سرمایه‌گذاری در این روش بیش از سایر روش‌ها است.

وی در پایان با ابراز امیدواری برای بهبود روابط تجاری ایران و ترکیه گفت: با توجه به دیدار اخیر مقامات دو کشور در حاشیه اجلاس سران اکو، در نظر داریم روابط تجاری دو کشور را بیش از پیش افزایش دهیم. و به نظر می رسد که این اراده از قبل در هر دو طرف وجود دارد. ایران 15 میلیارد دلار ظرفیت صادرات به ترکیه دارد و باید از آن به خوبی استفاده کند و روابط تجاری خود با ترکیه را احیا کند.

دیدگاهتان را بنویسید