کاهش ارزش پوند و حمله اعراب برای خرید ملک در ترکیه

کاهش ارزش پوند و حمله اعراب برای خرید ملک در ترکیه

روز جدید : سقوط آزاد پول ملی ترکیه فرصت های جدیدی را برای خارجی هایی که قصد ورود به بازار املاک و مستغلات این کشور را دارند فراهم کرده است.

پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی، لیر ترکیه برای چهارمین بار متوالی سقوط کرد.

با وجود تورم 20 درصدی و کاهش نیمی از ارزش پوند از ابتدای سال جاری و عمیق شدن فقر میلیون ها ترک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تمایلی به چشم پوشی از دیدگاه غیرمتعارف خود ندارد و می گوید نرخ بهره پایین است. بر نرخ بالای تورم غلبه خواهد کرد. با این حال، این خبر خوبی برای سیل سرمایه گذاری خارجی ها در بازار املاک ترکیه است.

بر اساس گزارش آژانس آمار دولتی ترکیه، فروش خانه های ترکیه به خارجی ها در ماه گذشته تقریبا 50 درصد افزایش یافت و میلیاردها دلار سرمایه برای ترکیه به ارمغان آورد. در ماه نوامبر 7363 خانه در ترکیه فروخته شد که یک رکورد محسوب می شود و در مدت مشابه سال گذشته 4962 خانه به خارجی ها فروخته شده است.

اکثر مشتریان املاک ترکیه از ایران و پس از آن عراق و روسیه هستند. فروشگاه های عمده فروشی در سال 1992 در استانبول فروخته شد و حدود نیمی از کل خانه های فروخته شده در آنتالیا یک استراحتگاه محبوب مدیترانه ای است، همانطور که آنکارا، پایتخت بی روح ترکیه نیز همینطور است.

اردم شنول، دلال املاک در منطقه بی اوغلو استانبول، به المانیتور گفت: «بسیاری از مردم خانه می خرند تا تابعیت ترکیه را دریافت کنند.» کاخ ها : “بر اساس مدتی که در دفتر کار کرده ام، می توانم بگویم که به طور متوسط ​​از هر ده خانه، چهار مورد به خارجی ها، عمدتا از خاورمیانه، انجام می شود.”

در ژانویه 2017، دولت عدالت و توسعه قانونی را تصویب کرد که به خارجی هایی که حداقل یک میلیون دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند اجازه می دهد تا تابعیت ترکیه را دریافت کنند. این اقدام انگیزه ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی بود. با این حال، اپوزیسیون ترکیه می گوید که این طرح حمایت از دوستان اردوغان است که بسیاری از آنها در زمینه املاک و مستغلات دست دارند.

ساختمان ها و برج ها یکی پس از دیگری ساخته شدند. مدل رشد مبتنی بر املاک و مستغلات برای مدتی کارساز بوده است، زیرا بزرگراه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس جدید در سراسر ترکیه رشد می‌کنند و محبوبیت AKP را افزایش می‌دهند. با این حال، با کاهش ارزش لیر ترکیه پس از کودتای نافرجام در سال 2016، بسیاری از پیمانکاران شروع به بازپرداخت وام های خود به دلار و یورو کردند. در سال 2018، زمانی که ارزش پوند دوباره کاهش یافت، حزب عدالت و توسعه هر خارجی را که در ماه سپتامبر شهروندی ترکیه به ارزش 250000 دلار خریداری کرده بود، اخراج کرد.

بسیاری از ترک ها، خارجی ها و به خصوص عرب هایی که در ترکیه خانه می خرند، فرهنگ خود را یک تهدید می دانند. “آنها کشور را به اعراب فروختند” عبارتی است که از اوایل دهه 1980 در ترکیه رایج بود، زمانی که تورگوت اوزال، نخست وزیر سابق ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشویق به سرمایه گذاری در ترکیه، از جمله در بازار املاک و مستغلات کرد.

در مارس 2015، روزنامه حامی دولت صباح گزارش داد که شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر، متحد نزدیک دولت ترکیه، مخفیانه از یکی از بهترین کاخ های ساحلی در تنگه بسفر که زمانی محل زندگی یک شاهزاده عثمانی بود، بازدید کرده است. 113 میلیون دلار

احساسات ضد عرب در ترکیه با هجوم بیش از 3.7 میلیون سوری که از جنگ داخلی ده ساله کشورشان گریخته اند، افزایش یافته است. مراد درامالی، دلال املاک در فنرباغچه استانبول که مورد علاقه طبقه متوسط ​​سکولار ترکیه است، گفت: «اعراب عمدتاً در بخش اروپایی استانبول ملک خریدند، اما اکنون در بخش آسیایی نیز به اینجا آمده اند.

افسانه های شهری همچنان پیرامون تعداد سوری هایی که تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند می چرخد. همچنین شنیده می شود که حزب عدالت و توسعه می خواهد از آرای این سوری ها در انتخابات آتی به نفع خود استفاده کند. دولت برای کاهش حجم این نقل‌قول‌ها و گمانه‌زنی‌ها کار چندانی انجام نمی‌دهد و آمار دقیقی از تعداد خارجی‌هایی که هر ساله تابعیت ترکیه را کسب می‌کنند ارائه نکرده است.

در سال 2019 و در آستانه انتخابات شهرداری ها، اردوغان با اتهام مشابهی مواجه شد و مشخص شد که حدود 110 هزار سوری تابعیت ترکیه را کسب کرده اند. در استانبول و آنکارا، برای اولین بار از سال 1994، کاندیداهای مخالف سکولار شهرداری هر دو شهر را به دست گرفتند و نارضایتی ترکیه از حضور سوریه یکی از دلایل شکست حزب عدالت و توسعه تلقی شد.

فاطی آچیک، نماینده پارلمان از حزب جمهوری خواه خلق، اصلی ترین حزب مخالف سکولار ترکیه، که به شدت از دولت ترکیه به دلیل عدم شفافیت در آمار انتقاد کرده است، در گزارشی جدید اعلام کرد که حداقل 150000 سوری تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند.

آچیکل مدعی است که روند احراز تابعیت با تأیید دقیق و دقیق انجام می شود و در بین افرادی که تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند، هشت عضو داعش هستند. او در ماه مارس رسماً از سلیمان سویلو وزیر کشور خواست تا تعداد سوری هایی که از سال 2011 تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند را اعلام کند، اما سویلو از اظهار نظر خودداری کرد.

وزارت کشور ترکیه در سال 2019 هنگامی که به درخواست اطلاعات در مورد ملیت خارجی هایی که در ترکیه ملک خریده اند پاسخ داد و بیان کرد که بین سال های 2017 تا 2019، 7312 خارجی وجود داشته است که بیشتر آنها (در حال حاضر) ایرانی ها و عراقی ها بودند که در ترکیه ملک خریداری کردند. خرید ملک در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید