زیاده خواهی دولت ترکیه در منطقه و کاهش بی سابقه ارزش پوند / از رشد اقتصادی تا پیشی گرفتن از ایران تا آستانه سقوط

ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1790000

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به زیاده خواهی های دولت ترکیه در منطقه گفت: در سال های اخیر به نظر می رسد دولت ترکیه از منطقه آسایش خود خارج شده و سعی دارد در پرونده همه کشورهای منطقه نقش آفرینی کند. . این کافی نیست که بتوانی به جایی بروی و همه را کنار هم نگه داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در مورد اهمیت نقش اقتصاد همین بس که اقتصاد یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی جهان و مهمترین مبنای استحکام و ثبات نظام سیاسی کشورهاست. در بین کشورهای منطقه غرب آسیا تا دو دهه پیش ایران و ترکیه بهترین اقتصادهای منطقه را داشتند و تقریباً در کنار هم حرکت می کردند و روی هم به یک میلیارد دلار می رسید.

ترکیه، کشوری که در سال‌های اخیر به دنبال بی‌ثباتی اقتصادی دولت‌های قبلی در ایران، به مقصد شماره یک بسیاری از گردشگران و سرمایه‌گذاران ایرانی تبدیل شده است. سیاست های کلان اقتصادی توانسته است بر مشکلات اقتصادی فائق آید و به گفته سازمان سیا در زمره کشورهای توسعه یافته و این کشور به عنوان الگوی موفق توسعه طبقه بندی شود. اقتصاددانان و سیاستمداران اغلب ترکیه را به عنوان یک کشور تازه صنعتی طبقه بندی کرده و آن را در زمره 20 کشور صنعتی جهان با بالاترین رشد اقتصادی قرار داده اند. اما در پنج شش سال اخیر کشور از مسیر توسعه پایدار منحرف شده است. اقتصاد ترکیه از ابتدای قرن بیست و یکم دو دوره متفاوت داشته است که در 15 سال اول اقتصاد ترکیه در مسیری باثبات حرکت کرده است. طی 50 سال گذشته این روند نیز تغییر کرده و با افزایش دخالت دولت، مسیر اقتصاد از ریل خارج شده و اقتصاد این کشور همسایه به ورطه وحشتناکی نزدیک شده است. با این حال، امروز ایران در بهترین حالت سومین اقتصاد بزرگ در منطقه غرب آسیا است، علیرغم تحریم های سخت آمریکا و ناکارآمدی و سوء مدیریت دولت های قبلی.

کشوری که در دو دهه گذشته پیشرفت های شگرفی داشته و سیا را به تنها کشور توسعه یافته خارج از غرب و شرق آسیا تبدیل کرده است، در حال حاضر با بحران اقتصادی و سیاسی مواجه است. S&P Moody’s رتبه اعتباری ترکیه را از افزایش BPlus به رتبه منفی نگران کننده ای در گزارش اعتبار جهانی اخیر کاهش داد، رتبه ای که حتی برخی از کشورهای آفریقایی می گویند پایین تر است. بنابراین، به گفته این موسسه معتبر، چشم انداز اقتصاد ترکیه در حال حاضر در رده اقتصادهایی مانند کنیا و اردن قرار دارد. گزارش های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز نشان می دهد که ترکیه در حال حاضر یکی از بدهکارترین کشورهای جهان است که برای پرداخت معوقات خود به چندین موسسه و بانک جهانی با مشکل مواجه است.

رجب طیب اردوغان، یکی از مقامات حزب عدالت و توسعه که یک رنسانس اقتصادی و بزرگترین تحول اقتصادی از زمان به قدرت رسیدن را رقم زد، کاهش فزاینده لیر ترکیه در برابر ارزهای جهانی را آغاز کرد تا خود را از بحران اقتصادی نجات دهد. او یک بانک را تحویل گرفت و چندین رئیس کل بانک مرکزی را برای اجرای این سیاست جایگزین کرد. وی همچنین صراحتاً گفت: هر مقامی که مخالف سیاست کاهش نرخ سود سپرده های بانکی است، باید از قطار دولتی پیاده شود و به گوشه ای سپرده شود، زیرا به گفته اردوغان، تنها دلیل افزایش تورم در اقتصاد ترکیه بانک ها هستند. نرخ بهره با کاهش نرخ سود سپرده ها، تورم نیز ناپدید می شود، اما این در حالی است که رهبران احزاب مخالف و همچنین تحلیلگران اقتصادی ترکیه بارها تاکید کرده اند که کاهش نرخ سود سپرده ها در سال های اخیر منجر به افزایش تورم و پوند شده است. پایین ترین نقطه او و اخیراً یک رکورد تاریخی ثبت کرده است.

02dac600 e7d1 44fa 96bc f367ab211e3f خبر خاکستری

اما سرنوشت کشوری که برخی از ایرانیان آن را بهشت ​​اقتصادی می دانند چه شد؟

زیاده خواهی های دولت ترکیه در منطقه، اقتصاد این کشور را در ورطه ای ترسناک فرو برد

غلامحسین قادری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی علت بحران اقتصادی و سیاسی ترکیه را علت این بحران دانست و گفت: به قول خودشان اگر درآمد یک نفر 19 و خرجش 20 باشد، معمولاً یک جایی می افتد. در افغانستان تغییراتی رخ داد، بلافاصله رفت و به طالبان گفت بخشی از فرودگاه را به ما بدهند تا ما به جای آمریکایی ها نقش بازی کنیم.

این کارشناس سیاسی افزود: ترکیه درگیر سوریه است و با دفاع از تکفیری ها در ادلب تلاش می کند. این کشور در پرونده عراق در مصر و قطر و حتی کشورهای آفریقایی نقش دارد.» این ظرفیت ترکیه آنقدر نیست که بتواند همه جا وارد شود و همه را کنار هم نگه دارد.

وی یکی دیگر از دلایل بحرانی شدن وضعیت ترکیه را زیاده خواهی رئیس جمهور این کشور دانست و ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران در یک جا برای خود ظرفیت سازی کرده است با اراده و حمایت مردم در آنجا حضور خواهد داشت. به عنوان حزب الله، گروه های مردمی. مردم لبنان حتی برای نزدیک نگه داشتن جمهوری اسلامی به خود و مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی پول می دهند و بودجه می دهند، در حالی که ترکیه وقتی می خواهد در امور این کشور دخالت کند باید با دولت آن کشور همکاری کند. یک کشور. متصل و هماهنگ باشید، علاوه بر این که باید هزینه ای بپردازید، این روشی است که کم می آورد.

دلیل بعدی این است که ترکیه به هر نحوی، مانند کشور خودمان در زمان رژیم پهلوی یا آنچه امروز در افغانستان اتفاق افتاد، سقوط ارزش پول این کشور مانند دلار است که برابر با لیر ترکیه بود. این قیمت مصنوعی و غیر واقعی بود، یعنی هرجا آمریکایی ها حضور داشتند سعی می کردند پول خود را رشد و رشد غیرواقعی کنند و القا می شد که حضور آمریکا در آنجا پول را تقویت می کند، اما به محض اینکه آمریکا چشم به راه شد. در آن کشور با اخم و اخم، ارزش پول این کشور به یکباره سقوط می کند و آنقدر سقوط می کند که به قیمت واقعی خود می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید