ادامه سقوط آزاد پوند/ در ترکیه چه می گذرد؟

ادامه سقوط آزاد پوند/ در ترکیه چه می گذرد؟

روز جدید بانک مرکزی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که پس از بازگشت پوند به پایین ترین سطح خود در میان نگرانی ها از سیاست نرخ بهره پایین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای فروش دلار در بازار ارز مداخله کرده است.

این سومین بار در 10 روز گذشته است که بانک مرکزی علیرغم کاهش ذخایر ارزی در بازار ارز مداخله می کند، مداخلات قبلی در هفته گذشته بود که دلار و پوند را زیر 14 نگه داشت.

پوند در روز جمعه به سطح 13.88 رسید که 0.55 درصد کمتر از روز پنجشنبه بود. قبل از مداخله بانک مرکزی در معاملات ظهر، تا 13.95 تضعیف شد که نزدیک به 14.00 در هفته گذشته بود. پوند در سال جاری 46 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و به تورم در اقتصاد بسیار وابسته به واردات دامن زد.

نظرسنجی بانک مرکزی از فعالان بازار در روز جمعه یکی از بزرگترین افزایش انتظارات تورمی را نشان داد. تورم قیمت مصرف کننده در پایان سال 23.85 درصد بوده که بالاتر از پیش بینی 19.31 درصدی ماه قبل است.

در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه در دستور کار قرار گرفته اند و ایرانی ها از بزرگترین خریداران خانه در این کشور هستند. به این ترتیب بحران اقتصادی در این کشور بسیاری از خریداران خانه در ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. نکته اینجاست که در شرایط فعلی امکان فروش واحدهای مسکونی در ترکیه کاهش یافته است. تعداد فروشندگان از تعداد خریداران بیشتر است، بنابراین برای خرید ملک قیمت های کمتری به فروشندگان پیشنهاد می شود.

برخی تخمین ها حاکی از آن است که بین 20 تا 60 درصد از خریداران ملک در ترکیه تحت تأثیر قرار گرفته اند. این یک سیگنال برای بیداری اقتصاد ترکیه است، زیرا برنامه های گسترده ای برای جذب حداکثر 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش مسکن در دستور کار قرار داشت.

تورم در حال افزایش است

یکی از ناظران ارشد ترک در Bluebay Asset Management گفت: “من نمی دانم که آیا تورم تا پایان سال تا این حد پایین خواهد بود.”

سرمایه گذاران به دلیل نگرانی در مورد توانایی بانک مرکزی در کنترل تورم، دارایی ها را به ترکیه منتقل می کنند و شهروندان عادی برای تبدیل پس اندازهای خود به ارز خارجی و طلا عجله دارند.

تیم اقتصادی اردوغان برای کاهش نرخ بهره علیرغم افزایش تورم و افزایش فقر، از آنجایی که او نرخ های بهره بالا را غیرمسئولانه می داند، به دنبال یک سیاست اقتصادی غیرمتعارف برای کاهش نرخ بهره است. اردوغان و گروهش می گویند که سیاست های آنها صادرات و رشد اقتصادی ترکیه را با رقابتی کردن ارز افزایش می دهد.

سرمایه گذاران نگران ابزار پولی اخیر هستند که در آن بانک مرکزی از سپتامبر تا کنون نرخ بهره را 400 واحد کاهش داده است. تورم در ماه گذشته به بالاترین میزان در سه سال گذشته یعنی 21.3 درصد رسید.

علیرغم انتقادات گسترده اقتصاددانان از این سیاست، اردوغان بارها خواستار کاهش نرخ بهره شده است زیرا او طرح اقتصادی جدیدی را با اولویت رشد اقتصادی، تولید و صادرات برای اقتصاد ترکیه پیشنهاد کرده است.

او پس از جلسه هیئت دولت در هفته جاری گفت که نوسانات بازار مالی در نهایت متوقف خواهد شد و دلیل آن طمع و گرانی محصولات وارداتی است. داده های روز جمعه نشان داد که نرخ بیکاری با 0.2 درصد کاهش در اکتبر به 11.2 درصد رسید، اما شاخص سه ماهه تعدیل شده استفاده ناکافی از نیروی کار با 1 درصد افزایش به 22.8 درصد رسید.

به گفته مودیز، از این هفته، ترکیه ممکن است شاهد افزایش تورم قیمت مصرف کننده در ماه های آینده باشد و کاهش احتمالی دیگری در نرخ بهره در ماه دسامبر خطر افزایش تورم را به همراه خواهد داشت.

جلسه تعیین نرخ سود بانک مرکزی 26 آذرماه برگزار می شود. مودیز همچنین اعلام کرد که ضعف پول ملی باعث تقویت دلاری شدن اقتصاد شده است. آخرین بررسی بانک مرکزی نشان می دهد که رشد اقتصادی در سال جاری 9.9 درصد و در سال آینده 4.1 درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید