سقوط آزاد پوند در بازار تهران بحران پوند تشدید شده است

سقوط آزاد پوند در بازار تهران بحران پوند تشدید شده است

روز جدید لیر ترکیه بدترین سال از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حدود دو دهه پیش است.

: لیر ترکیه مانند سال های اخیر بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور در سال 2021 ثبت کرد. این ارز در طول سال 44 درصد و در هفته گذشته 19 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

بحران ارزی ترکیه در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته و اقتصاد 720 میلیارد دلاری این کشور را تحت تأثیر قرار داده است، تا حد زیادی به لطف برنامه اقتصادی «صادرات محور» اردوغان، که با وجود کاهش پوند و تورم بیش از 21 درصد، نرخ بهره را کاهش داد.

رئیس جمهور ترکیه برای کاهش این آشفتگی، دو هفته پیش از طرحی رونمایی کرد که در آن دولت از سپرده های محلی در برابر زیان های ناشی از کاهش ارزش پول محافظت می کند و باعث می شود با حمایت بانک مرکزی، پوند به شدت 50 درصد افزایش یابد.

روز جمعه، اردوغان که نظرسنجی هایش در آستانه انتخابات 2023 سقوط کرد، از ترک ها خواست تمام پس انداز های خود را به پوند نگه دارند و طلا را به بانک ها منتقل کنند و گفت که نوسانات بازار تا حد زیادی تحت کنترل است.

او گفت: «تا زمانی که پول خود را استاندارد نکنیم، محکوم به سقوط هستیم. لیر ترکیه، پول ما، چیزی است که با آن خواهیم رفت. نه با آن ارز یا آن ارز».

وی با تکرار دیدگاه غیرمتعارف خود مبنی بر اینکه نرخ سود بالا باعث افزایش قیمت ها می شود، گفت: ما نبردی را برای نجات اقتصاد از چرخه نرخ بهره بالا و تورم بالا آغاز کرده ایم.

در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان، پوند به 13.63 کاهش یافت و روز را به طور پیوسته در 13.1875 قبل از بهبودی به پایان رساند.

بحران ارزی، دومین بحران سال 2018، پس‌انداز و درآمد ترکیه را به شدت کاهش داده و نوسانات در برنامه‌ها و برنامه‌های آتی خانوارها و مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است.

نرخ مبادله پوند در برابر دلار در دو هفته گذشته از 18.4 به 10.25 افزایش یافت که بدترین سال از سال 2001 به شمار می رود، زمانی که حمایت صندوق بین المللی پول جرقه بحران در ترکیه را به همراه داشت.

در بازار تهران، لیر ترکیه در هفته جاری کاهش یافت و با افت 60 تنی قیمت از ابتدای روز به قیمت 2220 تن رسید.
137 هزار ایرانی در یک ماه به ترکیه سفر کردند

با تشدید بحران ارزی در ترکیه، گردشگران زیادی به این کشور هجوم آوردند. تنها در ماه نوامبر حدود 137 هزار ایرانی به این کشور سفر کردند.

گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه حاکی از آن است که تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه در مقایسه با نوامبر 2020 نزدیک به 111.5 درصد افزایش یافته است، اما همچنان نسبت به سطح قبل از همه گیری در همان ماه در سال 2019، 19.5 درصد افزایش یافته است. پایین تر است. .

ماه گذشته پرجمعیت ترین شهر ترکیه، استانبول با 57 درصد و 99621 گردشگر خارجی بیشترین تعداد گردشگر خارجی را داشت و پس از آن شهر تفریحی مدیترانه ای آنتالیا و ادرنه در شمال غربی ترکیه که هم مرز با بلغارستان و یونان است، قرار گرفتند.

روس ها 11 درصد یا 19289 نفر را تشکیل می دهند و پس از آن 15923 بلغاری، 15026 آلمانی، 13650 ایرانی و 67797 عراقی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید