در ترکیه چه می گذرد: آیا «ترکیه» شبیه «ایران» است؟

در ترکیه چه می گذرد: آیا «ترکیه» شبیه «ایران» است؟

روز جدید : اقتصاد ترکیه وضعیت خوبی ندارد و در حالی که پوند، پول ملی در برابر ارزهای خارجی ارزش خود را از دست می دهد، انتظار می رود تورم در ترکیه به 30 درصد برسد. اما آیا ممکن است اقتصاد ترکیه که زمانی الگوی توسعه برای بسیاری از همتایان خود بود، در شرایطی مشابه وضعیت بحرانی اقتصاد ایران قرار گیرد؟

– محمدمهدی خاتمی; اقتصاد ترکیه در بحران است که ترک ها را به یاد بحران اقتصادی دهه 1990 می اندازد: زمانی که ترکیه تورم 50 تا 700 درصدی داشت و اقتصاد آن بسیار ضعیف بود. اما چرا ترکیه که تا یک دهه پیش الگوی توسعه اقتصادی در منطقه بود، اکنون در چاله ای از مه فرو رفته است؟

همین چند روز پیش، بانک مرکزی ترکیه با دستور مستقیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، نرخ بهره سیاست را یک درصد دیگر کاهش داد. در پاسخ، پوند دوباره تضعیف شد و نرخ تبدیل دلار به پوند به بالاترین حد خود یعنی 11 رسید. بنابراین، تنها در یک روز، پوند 10 درصد دیگر از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

اما اگر به تغییرات لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا نگاه کنیم، رکود در اقتصاد ترکیه آشکارتر می شود. بر این اساس در حالی که در سال 2005 هر دلار معادل 1.3 لیتر ترکیه بود، در سال 2018 این نسبت به 4.8 رسید و در 3 سال اخیر ارزش پوند تقریباً به نصف کاهش یافته است. از سوی دیگر، با تداوم افزایش تورم در ترکیه، انتظار می رود ارزش لیر ترکیه با سرعت بیشتری کاهش یابد.

اردوغان: در حالی که من هستم این وضعیت است!

با این حال اردوغان از تصمیماتی حمایت می کند که اقتصاد ترکیه را به اینجا رسانده است. وی چند روز پیش در جلسه دولت مجددا از بالا بودن نرخ سود انتقاد کرد و گفت: «کسانی که طرفدار افزایش نرخ هستند حق ندارند از شرایط فعلی انتقاد کنند». من نمی خواهم و نمی توانم در کنار آنها بایستم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه دستور خداوند در مورد نرخ سود روشن است، گفت: ما به این موضوع (نرخ سود) طبق دستورات دینی رسیدگی می کنیم و بر اساس آن عمل می کنیم. تا زمانی که رئیس جمهور هستم، تا آخرین نفس به مبارزه با تورم و نرخ بهره ادامه خواهم داد. نرخ بهره عامل و تورم این مشکل است.»

اما اقتصاددانان می گویند که اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره بود که منجر به کاهش شدید اقتصاد ترکیه شد و به همین دلیل تورم در ترکیه افزایش یافت. اکنون حتی صحبت از رسیدن تورم در ترکیه به 30 درصد نیز وجود دارد که می تواند راه را برای تورم بیشتر، خروج سرمایه و مشکلات بیشتر هموار کند.

چه چیزی ترکیه را در این شرایط قرار داد؟

بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که وضعیت کنونی ترکیه عمدتاً ناشی از توسعه اقتصادی آن است. نرخ پس انداز در ترکیه بسیار پایین است و اقتصاد این کشور به شدت به سرمایه گذاری های بزرگ خارجی وابسته است.

در واقع سرمایه گذاری خارجی باید به اقتصاد ترکیه تزریق شود تا سطح فعلی تولید و مصرف در ترکیه حفظ شود و برای کشوری که اخیراً چندین مشکل سیاسی با اتحادیه اروپا و ایالات متحده داشت، سرمایه گذاری خارجی اکنون یک کیمیاگری نادر به نظر می رسد.

این امر باعث شده است که شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه بدهی های زیادی داشته باشند، در حالی که شاخص «نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی» ترکیه یکی از بالاترین ها در جهان است.

در عین حال، در شرایطی که اقتصاد ترکیه با سرمایه گذاری های کلان خارجی دست و پنجه نرم می کند، بدهی خارجی شرکت های ترکیه ای نیز به صورت ارزی است و برای شرکت هایی که درآمد آنها به لیر ترکیه است، کاهش ارزش پوند در برابر دلار یا سایر ارزها، یعنی. . افزایش بدهی این به نوبه خود به معنای مشکلات بیشتر در صورت های مالی شرکت ها است که رشد اقتصادی ترکیه را در آینده کند می کند.

اما این تمام داستان نیست کسری حساب جاری در اقتصاد ترکیه در حال حاضر به یکی از بالاترین سطوح در جهان رسیده است. این شاخص در سال 2016 حدود 33 میلیارد دلار، در سال 2017 حدود 47 میلیارد دلار و در سال 2018 حدود 51 میلیارد دلار بود.

افزایش کسری حساب جاری نیز به این معناست که اقتصاد ترکیه باید سالانه حدود 200 میلیارد دلار برای مقابله با بدهی ها و کسری های خود هزینه کند و واضح است که دولت ترکیه چنین منابعی را در اختیار ندارد.

از سوی دیگر، ترکیه نرخ تورم بسیار بالایی از جمله در اوایل دهه 2000 تورم 400 و حتی 700 درصدی را تجربه کرد. اکنون تورم در اقتصاد ترکیه دوباره دو رقمی شده است و این کشور را به یکی از 10 اقتصاد جهان با بالاترین نرخ تورم تبدیل کرده است. (ایران جزو 5 کشور برتر است.)

با این حال، برخی بررسی ها نشان می دهد که اقتصاد ترکیه در حال ورود به وضعیت «رکود تورمی» است، وضعیتی که تقریباً 15 سال است اقتصاد ایران را در هم کوبیده است.

اقتصاد «ترکیه»، همان مقوله اقتصاد «کنیا».

اما اخبار بد برای اقتصاد ترکیه شامل موضوعات دیگری نیز می شود. همین چند ماه پیش، مؤسسه معتبر مودی، رتبه اعتباری ترکیه را به B1 کاهش داد، که حتی کمتر از برخی کشورهای آفریقایی است.

کاهش رتبه اعتباری ترکیه در زمانی اتفاق افتاد که این موسسه پیش از این اقتصاد ترکیه را قهقرایی معرفی کرده بود. به این ترتیب، به گفته این موسسه معتبر، چشم انداز اقتصاد ترکیه اکنون در زمره اقتصادهایی مانند «کنیا» و «اردن» قرار دارد.

از سوی دیگر، در آخرین نشست گروه ویژه اقدام مالی (یا FATF)، «ترکیه»، «مالی» و «اردن» در فهرست «خاکستری» این نهاد قرار گرفتند. بر این اساس، گروه ویژه اقدام مالی خواستار نظارت بیشتر بر تراکنش های مالی در سه کشور شد. (ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد.)

اما قرار گرفتن در این فهرست می تواند سرمایه گذاران و موسسات اعتباری را از سرمایه گذاری در این کشورها منصرف کند و به صادرات، تولید و مصرف آنها آسیب برساند. بنابراین، اقتصاد ترکیه اکنون در تلاش است تا حتی سرمایه‌گذاری خارجی مورد نیاز را نیز جذب کند.

آیا ترکیه راه ایران را دنبال می کند؟

ممکن است سوالات زیادی در مورد وضعیت اقتصاد ترکیه برای ایرانیان ایجاد شود، از جمله اینکه برای دارایی های کسانی که در ترکیه ملک خریداری کرده اند چه می شود یا اینکه آیا مهاجرت به ترکیه همچنان عاقلانه است. اما سؤالات اساسی تری را می توان مطرح کرد: مثلاً آیا ممکن است ترکیه در 10 سال آینده وضعیتی مشابه اقتصاد ایران را تجربه کند؟

اقتصاد ایران الان خیلی بیمار است. سهم ایران از اقتصاد جهانی نسبت به گذشته به نصف کاهش یافته است. بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تولید ناخالص داخلی ایران که زمانی برابر با ترکیه بود، اکنون به کمتر از یک سوم تولید ناخالص داخلی ترکیه (190 میلیارد دلار در مقابل حدود 700 میلیارد دلار) و حدود 30 درصد جمعیت ایران رسیده است. زیر «خط فقر مطلق» زندگی کنید و به بیان ساده، با استانداردهای فقیرترین کشورهای قاره آفریقا، روز به شب حرکت کنید.

وضعیت اقتصادی ترکیه خیلی بدتر از آن چیزی است که خیلی ها فکر می کنند، اما ترکیه تا رسیدن به ایران راه زیادی در پیش دارد. اقتصاد ترکیه در سال جاری حدود 21.7 درصد رشد داشته است (با وجود تورم بالا و تمام مشکلات دیگر این کشور)، اما اقتصاد ایران در بهترین وضعیت خود در 50 سال گذشته قرار دارد و به وضعیت چند دهه قبل بازگشته است.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که این دو کشور را متمایز می کند: تورم بالا در ترکیه اکنون به نابرابری اقتصادی در این کشور دامن می زند، اما با فقیرتر شدن بسیاری از مردم، برخی از ابرسرمایه داران ترکیه ثروتمندتر شده اند.

برعکس، ایران در شرایط عجیبی قرار دارد که خروج از آن به این راحتی ممکن نیست. همین چند روز پیش مرتضی افگه، کارشناس اقتصادی به فرارو گفت که اقتصاد ایران از کاهش تقاضا و ذخایر رنج می برد و تنها با احیای برجام و هجوم دلار از این بن بست خارج می شود.در دسترس اقتصاد ایران است. .

به زبان ساده، اقتصاد ایران در شرایطی است که شهروندان فقیر آن توانایی خرید ندارند و با کاهش تقاضا، سمت عرضه (بخوانید شهروندان ثروتمند صاحب کارخانه و تجارت) مسدود شده است.

دیدگاهتان را بنویسید