در ترکیه چه می گذرد؟ ایرانی ها ملک را نیم بها می خرند

در ترکیه چه می گذرد؟  ایرانی ها ملک را نیم بها می خرند

روز جدید یک کارشناس ترکیه ای با بیان اینکه قوانین ترکیه یک طرفه و تبعیض آمیز علیه مهاجران است، گفت: بسیاری از شهروندان ترکیه بیکار هستند و هیچ تضمین شغلی برای ایرانی ها وجود ندارد.

در سال های اخیر تبلیغات رسانه ای قابل توجهی در مورد مهاجرت و سرمایه گذاری در ترکیه به گوش ایرانیان رسیده است. با این حال، به دلیل کاهش ارزش تاریخی پوند، اقتصاد ترکیه یکی از بحرانی ترین دوره های خود را پشت سر می گذارد. همزمانی رشد روزافزون تبلیغات مسکن در ترکیه و بحران ارزی این کشور این گمانه زنی را افزایش داده است که سیاست گذاران اقتصادی این کشور برنامه های خطرناکی برای جذب سرمایه گذار از کشورهای همسایه دارند.

در حالی که برخی گزارش ها از افزایش مهاجرت ایرانیان به ترکیه حکایت دارد. «افزایش تورم سالانه»، «رکورد بدهی خارجی»، «افزایش بیکاری»، «قوانین تبعیض آمیز علیه مهاجران» و «کاهش قابل توجه ارزش پوند و نوسانات شدید ارزش پوند در سال گذشته» از مواردی هستند که بیش از همیشه اقتصاد ترکیه در مورد سرمایه گذاری ناامن شده است. از سوی دیگر سرمایه گذاری در کشوری که در آستانه بحران ارزی قرار دارد ریسک بزرگی است، زیرا در چنین مواقعی با تعمیق تدریجی مشکلات اقتصادی و اعمال سیاست های لازم برای جلوگیری از فرار سرمایه، سرمایه افراد در آن کشور کاهش یافت. در نهایت بسته شد

نرخ بیکاری در ترکیه در 12 ماه منتهی به جولای 2021 به 12 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه در ماه گذشته 1.4 درصد افزایش داشت. این بالاترین نرخ بیکاری در ترکیه در سه ماه گذشته است. در این مدت جمعیت بیکاران با افزایش 506 هزار نفری به 3 میلیون و 902 هزار نفر رسید.

خطرات سرمایه گذاری در املاک ترکیه

پیش از این، عبدالله مشکانی، اقتصاددان گفته بود که قیمت بسیاری از خانه‌هایی که ایرانی‌ها در ترکیه خریداری می‌کنند، بسیار بالاتر از واحد پول واقعی آنهاست. این املاک 250000 دلاری بیش از 170000 دلار تا 80000 دلار قیمت ندارند و نتیجه من این است که مردم حدود 40 درصد از خرید خود را از دست می دهند.

به گفته وی، در بررسی بازارهای چند کشور می توان به کسانی که فقط ملک می خرند توصیه کرد که در ایران سرمایه گذاری کنند. زیرا اجاره ملک در ایران ارزش بیشتری دارد و مردم کشورشان قانونمندتر هستند.

املاک مهاجران با نصف قیمت به ترک ها فروخته می شود

سیدعلی قائم مقامی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت و گو با خبرآنلاین، میزان سرمایه گذاری در املاک ترکیه برای اخذ اقامت در گذشته را یک میلیون دلار دانست و گفت: این رقم به 500 هزار دلار کاهش یافته است. در حالی که. این رقم در حال حاضر به 250000 دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه طبق قوانین ترکیه، هر مهاجری که دارای خانه باشد تا سه سال اجازه فروش ملک و زمین خود را ندارد، گفت: در صورت فروش ملک خود بلافاصله مجوز اقامت وی ​​باطل می شود.

وی گفت: «در مدت سه سال، خریداران خارجی ملک می توانند اموال خود را به شهروندان ترکیه بفروشند. این محدودیت باعث شده است که برخی از شهروندان ترکیه خانه هایی را برای مهاجران به نصف قیمت بخرند.»

قوانین تبعیض علیه مهاجران

این کارشناس ترک با اشاره به اینکه عمده ترین دلالان املاک و فروشندگان مهاجر شرکت های مرتبط با حزب عدالت و توسعه اردوغان هستند، گفت: بیش از 40 درصد از سیاست های اقتصادی اردوغان شامل تولید انبوه و مسکن است.

معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه دولت ترکیه سیاست یک جانبه و تبعیض آمیز را در قبال مهاجران بی خانمان اعمال کرده است، گفت: به عنوان مثال اگر اموالی در اثر حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله تخریب شود، دولت ترکیه هیچ گونه آسایشی برای مهاجران فراهم نخواهد کرد. برخلاف شهروندانش.» پشتیبانی نمی کند.

بدهی های خارجی سنگین همراه با کمبود منابع ارزی

وی گفت: ترکیه حدود 450 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.

وی گفت: به گفته اردوغان، ترکیه تنها 127 میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور خود دارد که نشان دهنده کمبود ذخایر ارزی در این کشور است. حدود 40 میلیارد دلار کسری تجاری دارد.

اقامت در ترکیه به معنای تضمین اشتغال مهاجران نیست!

این کارشناس ترک ادامه داد: ایرانیان تصور نکنند که با خرید ملک و اخذ اقامت ترکیه، کار آنها در این کشور تضمین می شود؛ اکنون بسیاری از جوانان ترکیه از بیکاری رنج می برند، بنابراین فرصت های شغلی مهاجران فراهم شده است. به شدت محدود شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ترکیه در سال های اخیر با مهاجرت ثروتمندان و خروج سرمایه مواجه بوده است، گفت: اکثر ثروتمندان ترکیه آینده مطلوبی را برای این کشور متصور نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید