افزایش بیش از 20 درصدی اجاره بها ممنوع است / مستاجر نمی تواند ملک را ترک کند


زمان: 5:15 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840655

مرادزاده گفت: طبق قانون، مالکان مسکن در مشهد تنها 20 درصد می توانند اجاره بها را افزایش دهند، بنابراین هر مبلغی که در سال گذشته توسط طرفین توافق شود، مبنای افزایش قیمت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی عسگر مرادزاده کارشناس مسکن در گفتگو با صبح توس گفت: طبق قانون مالکان تنها می توانند 20 درصد اجاره بها را افزایش دهند، بنابراین هر مبلغی که طرفین در سال گذشته به توافق برسند مبنای افزایش قیمت است. افزایش بر این اساس در مشهد 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد اعلام شده است.

وی افزود: در صورت عدم رعایت این قانون از سوی مالکان، مستاجر نمی تواند ملک را تخلیه و در شورای حل اختلاف از موجر شکایت کند، اما مهم این است که مستاجر باید مدارک لازم را ارائه کند تا بیش از درخواست موجر باشد. افزایش اجاره بها

مرادزاده گفت: در اغلب موارد متأسفانه شاهد هستیم که صاحبان خانه به دلیل اینکه نمی توانند ناگهانی اجاره بها را افزایش دهند، به بهانه های واهی مانند ازدواج عروس یا داماد می خواهند ملک را ترک کنند تا مستاجر جدید بتواند ملک خود را اجاره کند. در اینجا مستاجر می تواند با اثبات اظهارات نادرست موجر، مالک را تخلیه کند.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره میزان حق الزحمه کمیسیون مشاوران املاک نیز گفت: مشاوران املاک طبق قانون می توانند تنها ۷ روز اجاره از مستاجر و ۷ روز اجاره از مستاجر دریافت کنند. صاحبخانه که 9 درصد مالیات است. این مبلغ نیز به عهده موجر و مستاجر می باشد.

وی یادآور شد: دریافت پورسانت طبق قانون منوط به تحویل قولنامه چاپی و الکترونیکی طرفین معامله است و طرفین معامله ممکن است کارمزد را تا تحویل نسخه چاپی به تاخیر بیندازند. به اتحادیه مراجعه و از اصناف بازرسی کنند.

مرادزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مسکن در رکود به سر می برد، گفت: روند خرید و فروش ملک در مشهد به دلیل افزایش قیمت مسکن با رکود مواجه است و بسیاری از خریداران انتظار کاهش قیمت ها را دارند.

این کارشناس مسکن افزود: در حال حاضر سالانه به بیش از 100 هزار خانه نوساز در مشهد نیاز داریم، اما متاسفانه در دولت روحانی این نواقص در کنار هم قرار گرفته و وعده های دولت برای ساخت مسکن ملی محقق نشده و وضعیت نامناسبی را به همراه داشته است. «این در حال حاضر بازار مسکن را شکل داده است.

وی در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم نباید به فکر راه حل اساسی برای معضل مسکن باشد، بنابراین بازار ملک باید به ثبات برسد. همچنین باید کاهش یابد، زیرا تمام هزینه های سربار باعث افزایش قیمت مسکن و در نهایت فشار بر مستاجران می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید