در ترکیه چه می گذرد؟

در ترکیه چه می گذرد؟

روز جدید : افزایش تورم در ترکیه به سطح بحرانی رسیده است. در حالی که امروزه هر کشوری از تورم رنج می برد، ترکیه یک مورد خاص است. حداقل بر اساس آمارهای دولتی، ترکیه در 20 سال گذشته در ماه آوریل شاهد افزایش 70 درصدی تورم بوده است.

– صبح شنبه بازارها و سبزیجات فروشی های استانبول مملو از میزبانانی است که به دنبال یک معامله منصفانه هستند. زنان مضطرب کلماتی را مقایسه می‌کنند که سرآشپزها برای جعفری معامله می‌کنند و بسته‌های ضخیم اسکناس‌های ده پوندی، معادل حدود 5 دلار در یک دهه پیش، که اکنون فقط 50 پنس ارزش دارد، پرتاب می‌کنند.

افزایش قیمت مواد غذایی در ترکیه به یک جنون ملی تبدیل شده است. Menman، یک صبحانه اصلی ترکی که با تخم‌مرغ با گوجه‌فرنگی، پیاز و فلفل سبز درست می‌شود، در سال گذشته 132 درصد افزایش هزینه خرید موادش داشته است.

برخی از فروشگاه‌ها در شهرهای بزرگ روی برچسب‌های قیمت دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مانند صفحه‌نمایش‌های الکترونیکی خاکستری کوچکی که در سوپرمارکت‌های سرزمین اصلی می‌بینید که می‌توانند با کلیک ماوس به روز شوند. با این حال، در حومه شهر، اکثر خرده فروشان قیمت ها را فورا افزایش می دهند.

در یکی از شعبه های یک سوپرمارکت ارزان، یک بسته سوسیس گوشت گاو که فقط چند ماه پیش حدود 20 پوند (در زمان نگارش مقاله حدود 1 پ 1) قیمت داشت، اکنون 46 پوند است، در حالی که هزینه شام ​​برای تهیه کباب دو برابر است. . دنیز که صاحب یک کافه در منطقه عثمانبی استانبول است، می گوید: «چند سال پیش منوهای پلاستیکی خریدم تا بتوانم قیمت ها را پاک کنم و هر چند روز یک بار آنها را عوض کنم. الان نسبت به این تصمیم احساس خوبی دارم.»

افزایش تورم در ترکیه به سطح بحرانی رسیده است. در حالی که امروزه هر کشوری از تورم رنج می برد، ترکیه یک مورد خاص است. حداقل بر اساس آمارهای دولتی، ترکیه در 20 سال گذشته در ماه آوریل شاهد افزایش 70 درصدی تورم بوده است. با این حال، منابع تحقیقاتی مستقل در مورد تورم تخمین می زنند که این رقم دو برابر شده و به حدود 157 درصد رسیده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دو سال گذشته سه رئیس بانک مرکزی، رئیس آژانس آمار دولتی و یک تحلیلگر ارشد تورم را برکنار کرده است. اقتصاد کلاسیک حکم می کند که بانک ها برای مقابله با افزایش قیمت ها باید نرخ بهره را افزایش دهند. ایده این است که پس انداز جذاب تر از هزینه خواهد بود. بنابراین، حجم پول در گردش کاهش می یابد. با این حال اردوغان به اصول اقتصاد کلاسیک اعتقادی ندارد. او ترجیح می دهد سیاست های پولی خود را بر اساس اصول دینی هدایت کند. او معتقد است بهره نوعی ربا است.

رای دهندگان سنتی اردوغان معمولا از اینکه او کشور را بر اساس اصول اسلامی رهبری می کند خوشحال هستند. اما اکنون به نظر می رسد که حمایت از او در حال کاهش است. رئیس جمهور ترکیه در سال آینده با انتخاب مجدد روبرو خواهد شد و نظرسنجی ها نشان می دهد که حوزه انتخابیه وی با اکثریت مسلمان و مسلمان در حال از دست دادن اعتماد به توانایی او برای حکومت است.

تعداد کمی از کارگران شاهد افزایش دستمزد خود به اندازه ای بوده اند که با افزایش شدید قیمت ها مطابقت داشته باشد. توفان، مشاور 29 ساله می گوید: «این برای امرار معاش کافی نیست. ما همیشه فقیرتر می شویم. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که منتظر انتخابات باشیم، اما حتی در این صورت هم تغییری در دولت رخ می‌دهد؟ “احتمالا نه.” او مانند بسیاری از کارگران جوان دیگر، بخشی از حقوق خود را به دلار یا یورو تبدیل می کند تا بتواند از سرمایه و دارایی خود در برابر تورم محافظت کند. با این حال، از آنجایی که افزایش قیمت ها تمام امیدهای پس انداز را از بین می برد، او مجبور می شود آنچه را که دارد خرج کند.

توفان افزود: برخی از مردم ارزهای دیجیتال خریدند اما اکنون پول خود را از دست داده اند. اگرچه پرداخت برای کالاها و خدمات از طریق ارزهای دیجیتال ممنوع است، اما بسیاری از شهرهای بزرگ حداقل یک دستگاه خودپرداز بیت کوین دارند که به افراد اجازه می دهد در صورت نیاز به پول، توکن های خود را با پوند مبادله کنند. کارآفرینان همچنین فروشگاه‌های ارزهای دیجیتال را راه‌اندازی کرده‌اند که به عنوان یک کسب‌وکار خانوادگی فعالیت می‌کنند تا دسترسی آسان به ترک‌های اهل فن و دریافت کمیسیون سالم را فراهم کنند.»

بسیاری از صندوق‌های پول معمولی نمی‌توانند پول کافی ارائه دهند. محدودیت برداشت از پیش تعیین شده برای این ماشین‌ها در حال حاضر تنها 12 است. در نتیجه، مردم گاهی اوقات مجبور می‌شوند در صف منتظر بمانند تا برای تراکنش‌های بزرگ‌تری که نیاز به پول نقد دارند، برداشت‌های متعدد انجام دهند. با توجه به اینکه ارزش بزرگترین اسکناس ترکیه 200 پوند است که برای خرید 4 کیلوگرم فلفل کافی نیست، دیدن افرادی که کیف پول خود را با کاغذهای فرسوده در داخل آن بیرون می آورند، غیرمعمول نیست.

سفر به استانبول نیز دشوارتر شده است. رانندگان تاکسی اغلب تمایلی به درج کرایه تاکسی خود ندارند، زیرا مقامات محلی که تعرفه‌ها را تعیین می‌کنند اجازه افزایش تعرفه را نمی‌دهند. با وجود ممنوعیت اعمال شده توسط قوانین دولتی، اکثر رانندگان تاکسی از دیدن اسکناس به دلار، پوند یا یورو لذت می برند. رانندگان تاکسی مانند اوبر اغلب از مسافران می‌خواهند که برای جبران تفاوت، پاداش ارائه کنند. با این حال، حمل و نقل عمومی ارزان تر شده است و مترو در استانبول اکنون 17 پوند هزینه دارد.

با بدتر شدن وضعیت اقتصادی، موج فزاینده ای از احساسات ضد مهاجر در ترکیه به وجود می آید که عمدتاً به پناهجویانی که از مناطق درگیری مانند جنگ داخلی سوریه می گریزند، وجود دارد. برخی از کارگران مهاجر روزانه 7.50 درآمد دارند، اما گزارش هایی از سرقت چاقو و ادعاهایی مبنی بر آزار و اذیت صاحبان مشاغل در جوامع محلی نیز وجود دارد.

اردوغان در اوایل سال جاری گفت: ما مصمم هستیم که تورم را در اسرع وقت به تک رقمی برسانیم. با این حال، اگر به دنبال علاقه خود به «مادر و پدر همه شرارت» بودن ادامه دهد، عمل به وعده خود مبنی بر تک رقمی شدن نرخ تورم برای او دشوار خواهد بود. او اواخر سال گذشته نرخ بهره را به 14 درصد افزایش داد و وعده کاهش بیشتر نرخ بهره را داد. او گفت: «به عنوان یک مسلمان، آنچه را که دین به ما می‌گوید، ادامه می‌دهم. “این دستور است.”

با این حال، همه باور نمی کنند که او به اندازه کافی سخت کار می کند. ولی آغبابا، معاون رئیس حزب جمهوری خواه خلق، بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه، گفت: «ما چنان بحرانی را پشت سر می گذاریم که همه نیازهای اولیه ما به یک کالای لوکس تبدیل شده است. مردم چه کار می توانند بکنند؟ “آیا آنها باید خود را بکشند؟”

دیدگاهتان را بنویسید