در شرکت هواپیمایی دولتی قشمایر چه می گذرد؟ / آیا قرارداد چارتر غیر مناقصه تمدید می شود؟

به گزارش تابناک؛ در مورد اخیر، ابهامات مالی عجیبی در مورد برخی از تصمیمات و اقدامات قشم ایر وجود دارد که سهام آن در ازای بخشی از بدهی زنجانی به شرکت ملی نفت ایران واگذار شد که ریشه در دولت قبل دارد. به نظر می رسد نیاز به ورود مدیران ارشد جدی در دولت سیزدهم دارد

ماجرا از آنجا شروع شد که مالکیت و مدیریت این شرکت هواپیمایی موفق، نوپا و سودآور به دولت واگذار شد. جنبه مثبت این امر بازگشت بخشی از بیت المال برای جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی بود، اما دولت که ثابت کرد تاجر خوبی نیست، پس از آن در سه دوره متوالی حکومت، دست به اقدامات تخریبی زد، بنابراین تصمیم به تعیین تکلیف کرد. مسیر مهم پرواز به شرکت های خصوصی در قالب قرارداد چارتر! این خطوط بودند که هیچ مشکلی برای مسافر نداشتند و فروش آنها تقریبا تضمینی بود.

از این به بعد، همه چیز سخت تر می شود و مزایای واقعی پرواز به چارترها به اینجا می رسد! جالب اینجاست که در تمام سال های اخیر تنها دو یا سه شرکت چارتر ویژه با این رتبه طلا و سایر رقبا تقریباً از بازار رقابت حذف شده اند.

بد نیست برای درک حجم ارقام به دو سه نمونه از واگذاری های عجیب به شرکت های چارتر فوق الذکر نگاهی بیندازیم.

تفاوت 60 درصدی قیمت پرواز استانبول در مهرماه 98

به عنوان مثال طبق نامه شماره 1276/11/98 مورخ 98/06/26 پروازهای تهران به استانبول و برگشت از تاریخ 98/01/07 با مبلغ 19200 ریال (کل رفت و برگشت) به چارتر در مدت زمان مشابه میانگین قیمت فروش پروازهای تهران-استانبول-تهران قشم ایر در بازار بر اساس داده های موجود و جستجوی خبرنگار تابناک در سایت علی بابا 30,700,000 ریال بوده است که نسبت به قیمت آن مقایسه شده است. تنظیم 60٪ بالاتر است!

عکس نامه اعلام کرایه به مستاجر در شهریور 98

در شرکت هواپیمایی دولتی قشمایر چه می گذرد؟  / آیا قرارداد چارتر غیر مناقصه تمدید می شود؟

تفاوت فاحش درصد فروش و انتقال پرواز به استانبول در ماه آگوست 97

میانگین قیمت فروش پروازهای قشم ایر از تهران به استانبول در مرداد 97، 27 میلیون و 800 هزار ریال بوده است. در همین مدت میانگین هزینه انتقال این پروازها به مستاجر 15000000 ریال بوده که نشان می دهد قیمت فروش در بازار 85 درصد بیشتر از قیمت انتقال به مستاجر بوده است. اسناد قیمت این ترانسفر در شرکت هواپیمایی موجود است و از طریق مراجع ذیصلاح قابل دسترسی است.

85 درصد تفاوت قیمت برای پروازهای استانبول در ماه آگوست 98

طبق نامه شماره 825/11/98 مورخه 98/04/25 از قشم ایر به چارتر پرواز، قیمت مسیر تهران-استانبول-تهران مجددا بر اساس اطلاعات موجود از سایت مبدأ 17500000 ریال اعلام شد. به گزارش خبرنگار تابناک، میانگین قیمت فروش این پرواز در بازار در مدت مشابه 32 میلیون و 500 هزار ریال بوده که 85 درصد بیشتر از قیمت تعیین شده در چارتر است!

عکس نامه اعلام کرایه به مستاجر در مرداد 98

در شرکت هواپیمایی دولتی قشمایر چه می گذرد؟  / آیا قرارداد چارتر غیر مناقصه تمدید می شود؟

پس از حراج قیمت ها و شرایط را به نفع مستاجر برنده تنظیم کنید!

اما تاریخچه ابهامات قشم ایر به این انحصار عجیب ختم نمی شود و موضوع زمانی جالبتر می شود که پس از اعتراض شدید شرکت های کوچک و بزرگ فعال در بازار، این شرکت مزایده ای را برای فروش پرواز برگزار می کند. از برخی شرایط به نفع مستاجر که بگذریم، پس از اعلام برنده مزایده به ماجرا می رسیم.

پس از حراج، دو شرکت در دو مسیر سودآور به رقابت پرداختند، اما با ظهور موج تاج، یکی از دو شرکت برنده – که مسیر استانبول را داشت – به دلیل شرایط قرارداد و ضرر میلیاردی ورشکست شد و مجبور به ورشکستگی شد. کنار کشیدن. اما شرکت بعدی که شامل الطاف ویژه قشم ایر بود، به شهرهایی که تصرف کرد (شهرهای ساحلی ترکیه) پرواز نکرد و عملاً خود را مجبور به انجام تعهدات خود نکرد. جالب اینجاست که این شرکت بود که بعد از ورشکستگی اولین شرکت مسیر استانبول را بدون مناقصه جدید برای پرواز در پیش گرفت!

یکی دیگر از خدمات طلایی چارتر لغو پروازهای سخت فروش بدون جریمه است! یعنی مستاجر پروازهایی را که فروش آنها با قیمت مناسب مشکل است بدون جریمه لغو می کند. معامله، با ریسک بسیار کم! در واقع زمانی که بازار ریسک نداشته باشد و فروش با قیمت مناسب انجام شود، مستاجر پرواز را حفظ می کند و برنده می شود و زمانی که فروش در معرض خطر و ضرر باشد، ظرفیت چارتر را کاهش می دهد و ظرفیت خالی را به شرکت هواپیمایی می رساند. حساب. یا پرواز را به طور کامل کنسل کنید.

حالا به قسمتی می رسیم که در مورد حد وسط صحبت می کنیم. این به معنای پایان قرارداد قشم ایر با برندگان مزایده قبلی در ماه جاری است. به نظر می رسد فسخ قرارداد با این دو شرکت ویژه به مدیریت خانم الف و ح. برای مدیران فعلی هلدینگ مرتبط با شرکت نفت، تصمیم آسانی نبوده و ممکن است قرارداد را فسخ نکرده باشند. به دلیل محدودیت های قانونی در چند ماه گذشته؛ اما اکنون که قرارداد به پایان رسیده، شایعات جدی مبنی بر تمدید قرارداد بدون مناقصه تا پایان فروردین 1401 که دقیقاً فصل اوج پرواز و مسافرت است، شنیده می شود!

این در حالی است که زمزمه تغییرات مدیریتی قشم ایر و معرفی مدیرعامل جدید طی هفته های آینده نگرانی های زیادی را در میان شرکت های فعالی که به دنبال رقابت آزاد و برابر در بازار هستند با تعهدی جدید به قشم ایر ایجاد کرده است.

هنوز مشخص نیست که این دوره چهار ماهه اضافی بر چه اساسی انجام خواهد شد. امتیازی که خارج از حیطه واگذاری قدرت دولتی است و باید از سوی مقامات مسئول جلوگیری شود.

قاعدتاً از منظر انقلابی و ضد فساد مدیران سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کنونی، انتظار می رود وزارت نفت قبل از وقوع یک حادثه جنجالی در این موضوع ورود کرده و از هرگونه اقدام غیرقانونی در این زمینه جلوگیری کند. .

دیدگاهتان را بنویسید