دولت اصلی در تلاش برای رسیدن به توافقی بهتر از برجام/ ناتوانی دولت روحانی، زیاده خواهی طرفین توافق را افزایش داده است.

ساعت: 08:29
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791646

حامد رضایی گفت: در شرایط فعلی ورود ایران از طریق دیپلماسی قوی‌تر می‌تواند نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر کشورهایی مانند روسیه و چین به دلیل مخالفت با سیاست های رئیس جمهور قبلی آمریکا، بستر مناسبی برای توافقات برجام ایجاد خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد رضایی درباره تفاوت مذاکرات ایران بین دولت رئیسی و روحانی به خبرنگار گلستان ما گفت: رویکرد دو دولت به توافقات بین المللی متفاوت است.

وی افزود: دولت روحانی دیپلماسی بین المللی را راه برون رفت از چالش های اقتصادی می داند و به همین دلیل توافقات برجام را پذیرفته و تا حد زیادی به تعهدات ایران عمل کرده است. از یک سو و از سوی دیگر نیاز و ناتوانی دولت بر عطش و زیاده خواهی آنان افزود و در نهایت مذاکرات برجام به سود ایران تمام نشد.

استاد دانشگاه گلستان گفت: در دولت اصلی پیش از این، شعار و ادعای شکست برجامی به شکل قبلی مطرح شد و نگاهی به اقتصاد درون زا و استقلال در خارج از کشور داشت، بنابراین دولت اصلی به اعتقادات، رویکرد و شعارهای خود پایبند است. توافقات بهتر و مناسب تری نسبت به برجام برای ایران است.

رضایی با اشاره به اینکه دولت اصلی در حال بررسی راه پیش رو و رفع موانع اقتصادی برای تقویت توان اقتصادی داخلی است و مذاکرات بین المللی موجود را تنها برای احیای تعهدات برجای مانده از سوی دیگر کشورها می داند، گفت: انجام شد و خواستار فشار خارجی نیست. .

وی گفت: ایران در حال حاضر در بحبوحه سخت ترین تحریم ها قرار دارد. در نتیجه، طرف های قرارداد دیگر نمی توانند ایران را تحت فشار قرار دهند و چاره ای جز بازگشت به توافقات قبلی ندارند، ضمن اینکه ایران نیز باید به دنبال خسارات ناشی از عدم پایبندی به سایر کشورها باشد.

استاد دانشگاه گلستان افزود: اگر تیم مذاکره کننده با درایت و صبر پیش برود، می توان نتایج خوبی به نفع ایران گرفت. وجود دیپلماسی مقتدرانه تنها راه مؤثر برای توافق برد-برد است وگرنه زیاده خواهی نیروها چاره ای جز مقاومت باقی نمی گذارد.

رضایی تاکید کرد: موضوع اصلی توافق برجام، فشار بر ایران برای دست کشیدن از بسیاری از حوزه های پیشرفت مانند علوم هسته ای، موشکی و سلول های بنیادی و غیره است.

وی وابستگی به برنامه های اقتصادی دولت قبل و حتی دلبستگی آنها به غرب را بیش از پیش برانگیخته و مشتاق سایر کشورها به درخواست امتیازات بیشتر دانست و افزود: به همین دلیل تیم مذاکره کننده فعلی برای غلبه بر این عطش مشکل دارد. با ناامیدی نابود کنید و به وعده ها و شعارهای آرمان در دیپلماسی مقاومت عمل کنید.

استاد دانشگاه گلستان گفت: اعمال تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران به دستور آمریکا در یک دوره زمانی طولانی، مقاومت آمریکا و متحدانش را کاهش می دهد و هزینه های هنگفتی برای آمریکا ایجاد می کند.

رضایی ادامه داد: در شرایط کنونی ورود ایران با دیپلماسی قوی تر می تواند به نتایج بهتری منجر شود. از سوی دیگر کشورهایی مانند روسیه و چین به دلیل مخالفت با سیاست های رئیس جمهور قبلی آمریکا، در شرایط فعلی بستر مناسبی برای توافقات برجام ایجاد می کنند.

وی افزود: اگر ایران با دیپلماسی قوی و هوشمندانه در روند برجام شرکت می کند، باید قدرت خود را برای مذاکره با متحدان خود افزایش دهد و حتی با روسیه و چین توافقاتی داشته باشد. توان دفاع و مطالبه حقوق مردم ایران بزرگترین پیروزی است که دولت قبل می توانست چشیده باشد.

استاد دانشگاه گلستان افزود: در صورت عدم توافق سایر کشورها با ایران بر سر همین دیپلماسی، علاوه بر ضرر و زیان ناشی از تعهدات برجام در دولت قبل که متحمل زیان های سنگینی شد، اقتصاد ایران برای مدت نسبتا طولانی متحمل ضرر خواهد شد. شرایط تورمی شدید خواهد بود.

رضایی گفت: پس از یک دوره سخت فشار اقتصادی، دولت اصلی با تکیه بر توان اقتصاد درون زا و دانش بنیان می تواند بر فشارهای تورمی و تحریمی فائق آید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید