امیر عبدالخیان: ما زیاده خواهی و غیر توافقی نداریم/ مذاکره کننده منطقی هستیم

امیر عبدالخیان: ما زیاده خواهی و غیر توافقی نداریم/ مذاکره کننده منطقی هستیم

روز جدید وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران مصمم است در جریان مذاکرات برای ازسرگیری برجام به توافقی خوب، قوی و باثبات دست یابد، تصریح کرد: برخلاف برخی ادعاهای رسانه ای طرف آمریکایی، هیچ اسراف و غیر برجامی نداریم. خواسته های ما به طور کامل در چارچوب توافقنامه 2015 است.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات ایرانی راهی تهران شده است، افزود: در دیدار امروز با یکدیگر در مورد برخی بحث های سازنده داشتیم. مسائل دوجانبه را مطرح می کند و در اینجا لازم می دانم از هماهنگی خوبی که وزیر امور خارجه قطر بین مسئولان ورزش کشورمان و مدیریت جام جهانی قطر ایجاد کرده است، تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در دیدار سران دو کشور توانستیم کارگروه هایی را در این زمینه فعال کنیم و اقدامات لازم را برای تسهیل حضور ورزشکاران، فوتبالیست ها و شهروندان ایرانی برای تماشای مسابقات جام جهانی انجام دهیم، افزود: ماندگار شود. شب پیگیری در این زمینه انجام شد و در سایه همکاری های موجود بین مقامات فنی دو کشور در این زمینه به راهکارهای رضایت بخشی رسیدیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه برخی از تجار کشورمان برای مدت طولانی برای اقامت در دوحه مشکل داشتند و این موضوع در سفر سران دو کشور و دیدارهای آنها در دستور کار قرار گرفت، گفت: با یکدیگر افزودند: در مذاکرات امروز تهران از وزیر امور خارجه قطر شنیدیم که از این پس مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست قطر وجود نخواهد داشت.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه در رایزنی های امروز در خصوص تسهیل حمل و نقل و رفع مشکلات پیش آمده برای تردد لنج های ایرانی به دلیل شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات باشیم. مشکلاتی که نگرانی هایی را در مورد افزایش حجم تجارت بین دو کشور ایجاد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه در این دیدار درباره لزوم تقویت سازوکارهای منطقه ای و همکاری های درون منطقه ای بحث های مثبتی داشتیم، افزود: قطر همواره در گفت وگوهای منطقه ای و تقویت این گفت وگوها نقش مثبتی داشته و گام های سازنده ای برداشته است.

وزیر امور خارجه کشور نیز به ما گفت: در اینجا از دولت قطر بابت استقبال خوب و میزبانی از مذاکرات رفع تحریم ها تشکر می کنیم. امیر قطر و وزیر امور خارجه قطر نقش هماهنگ کننده و سازنده خوبی در این زمینه ایفا کردند و به پیشبرد مذاکرات و همه طرف ها کمک کردند و در این راستا همواره شاهد تلاش دوستان خود در قطر برای جلب همه طرف ها بوده ایم. به تعهدات خود برگردند.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز به ما گفت: در اینجا یک بار دیگر تاکید می کنم که مصمم هستیم به یک توافق خوب، قوی و با ثبات برسیم و برخلاف برخی ادعاهای رسانه ای طرف آمریکایی مان، هیچ گونه تقاضای گزاف و اضافه ای وجود ندارد. ما آمریکا نداریم. خواسته های ما کاملاً در چارچوب توافق 2015 است و اگر در هر زمینه ای طرف آمریکایی احساس کند که موضوع خارج از توافق است، بر اساس آنچه در مذاکرات انجام شده است، در جریان مذاکرات به طرف آمریکایی تاکید کرده ایم. ماه‌های گذشته و بارها کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که هر چه مانع باشد، منافع اقتصادی ایران را از برجام می‌گیرد. در گفت‌وگوهای اخیر ما بر یک موضوع عمده تمرکز کرده‌ایم و آن تضمین مؤثر آمریکا در حوزه هر چیزی است که بخواهد بر سود اقتصادی ایران از برجام تأثیر بگذارد و درخواست ما بلندپروازانه نیست.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: آمریکا در روند اخذ تضمین باید متعهد شود که ایران از تمام مزایای توافق 2015 برخوردار شود و این همان چیزی است که طرف آمریکایی توانست به ما در اجرای آن اطمینان دهد.

و افزود: بار دیگر تاکید می کنم که ما نیت خیر داریم. ما مذاکره کنندگان منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید