زهرا امیرابراهیمی: بعضی ها می خواستند همه جا مرا تمیز کنند

زهرا امیرابراهیمی: بعضی ها می خواستند همه جا مرا تمیز کنند

زهرا امیرابراهیمی هنگام دریافت این جایزه به زبان فارسی گفت:
«خوشبختی و موفقیت برای من مفاهیم مشترک و جمعی است. با اینکه در حال حاضر خیلی خوشحالم اما بخشی از وجودم برای مردم ایران غمگین است که هر روز با مشکلات زیادی روبرو هستند. دلم با آبادان است. دلم با گوشه و کنار ایران است. من اینجا هستم اما دلم با مردان و زنان ایران زمین است.

او پس از اهدای جایزه به زبان فرانسوی به حاضران گفت:
«امشب در این صحنه راه زیادی را پیمودم. این داستان یک سفر است. داستان آسان نبود. این یک داستان تحقیر بود، اما یک فیلم هم بود. او تنها بود، اما در سینما هم بود. هوا تاریک بود، اما در سینما، و حالا من جلوی همه شما ایستاده ام. امشب شب شادی، رنگ و درخشندگی است و باز هم یک فیلم است، واقعاً یک فیلم است. من هرگز نمی توانم به اندازه کافی از شما برای این ترکیب نور، رنگ و سایه تشکر کنم. روی صفحه ای که دنیا را بزرگتر می کند. سینما به معنای واقعی کلمه جان من را نجات داد و می دانم که این سینما جان بسیاری را نجات داده است. در ایران، در افغانستان، در مالی یا در حومه پاریس… و عنکبوت مقدس، این فیلم درباره زنان است…

با تشکر از علی عباسی که اینقدر دیوانه و سخاوتمند بود و علیرغم همه چیز این اثر قدرتمند را رهبری کرد… هنوز هم باور نمی کنم افرادی که مورد تحسین من بودند تصمیم گرفتند من را از اقیانوس بازیگران زن بزرگ انتخاب کنند.

زهرا امیرابراهیمی پس از دریافت نخل طلا در نشستی خبری گفت:

این که امشب اینجا هستم پیامی است به ویژه برای زنان ایرانی. بعضی ها می خواستند همه چیز را از من پاک کنند. می خواستند من را از سینما بیرون کنند. آنها می خواستند من را جایی ببینند. شاید حتی می خواستند خودم را بکشم یا بمیرم. اما در نهایت، من اینجا هستم. به نظر من این نشانه قدرت ماست و فقط به معنای قدرت زنان نیست، بلکه قدرت مردان است. اگر خودتان را باور داشته باشید، می توانید.

من سخت کار کردم. من هنوز ایران را دوست دارم. ایران اولین کشور و کشور مورد علاقه من است و همه مردم ایران را دوست دارم، حتی کسانی که زندگی من را خراب کردند. من می دانم که مشکل بزرگتر از یک مشکل شخصی یا حتی خارج از دولت است. این در مورد همه راه ها و سیستم های فکری است و من فکر می کنم امروز همه چیز در حال تغییر است و این خبر خوبی برای من است… و این جایزه تشویق بزرگی برای همه به خصوص برای زنان است.

زر امیرابراهیمی در نشست خبری پس از نمایش فیلم گفت که از دوستان روزنامه نگار واقعی خود در ایران الهام گرفته است. او گفت: می دانم که آنها هر روز مشکل دارند.

هیئت داوران مسابقه اصلی با حضور عسگر فرهادی کارگردان ایرانی به همراه «وینسنت لیندون» (رئیس هیئت داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکن»، «یاسمین ترینکا»، «یاسمین ترینکا»، «لژ لی» “، “جف نیکولز” و یواخیم تریر بالاخره مثلث اندوه روبن اوستلوند را شایسته نخل طلای بهترین فیلم معرفی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید