زیارت شیخ اباصلت این بار در کوم + عکس


ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815153

آرامگاه شیخ اباصلت عبدالله اشعری کومی مربوط به دوره صفویه در خیابان آذر، کوم واقع در مسجد جامع، کوچه مسجد جامع. از شهر کوم که مسافران نوروزی کوم می توانند از این فضا استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، با شنیدن نام اباصلت به یاد حاج اباصلت از یاران امام رضا (ع) که معبدش در مشهد مقدس است رفتیم. یکی از مکان هایی که همیشه در مشهد مورد استقبال مسافران قرار می گیرد. خالی از لطف نیست.

پس از دو سال مبارزه با ویروس کرونا، با انتشار واکسن، سفرهای سراسر سال و نوروز رونق زیادی دارد. بازدید از آرامگاه تاریخی اباصلت می تواند یکی از مقاصد گردشگری زائران و مسافرانی باشد که در ایام نوروز یا عید سعید فطر به قم سفر می کنند.

که در
زائران و مسافرانی که به قم سفر می کنند شناخت کافی از حرم حضرت معصومه و مسجدالحرام جمکران دارند و از سایر امکانات تاریخی، سیاحتی، زیارتی و تفریحی قم اطلاع کافی ندارند. آنها از این سفرها به کوم لذت خواهند برد.


031db821 4777 480b 9af3 62e63236308b خبر خاکستری



مقبره شیخ اباصلت در شمال شرقی قم قرار دارد و به دروازه سابق ری متصل است. در گوشه و کنار محوطه وسیعی که گفته می شود در قرون اول هجری محل دفن یکی از علمای کوم بوده است، مقبره های آجری ساده ای از دوره صفویه ساخته شده است.

نمای داخلی بنا به ارتفاع 8 متر، مستطیل شکل با گنبدی قوسی آجری و ورودی مرتفعی در ضلع شرقی است.

بنای آن از بیرون یک برج آجری است که به شکل هشت ضلعی مرمت شده و در داخل مربعی شکل با دهانه پنج و عرض چهار و ارتفاع نه متر است که فاقد تزئینات هنری و نوشته های روی کاشی

در چهار گوشه بقعه نیم طاق را بالا آوردند و صورت مربع را به صورت مربع درآوردند و رخت آویز عرقچین را بالا آورد. گنبد بنا از بیرون به شکل آجر است.

سر بقعه در سمت شرق است که ایوان قدیمی است که در زمان صفویه به بنا اضافه شده است.

دیوار آن آجری و هرمی شکل است. نوارهای لاستیکی بالای در ورودی با کاشی های تخریب شده تزئین شده بود.

در این بنا کتیبه‌ای به جز آثار قلم‌های افرادی که تاریخ قرن دوازدهم و سیزدهم را بر بدنه سمت راست دیوار غربی بقعه حک کرده‌اند، وجود ندارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید