ساخت نیروگاه برق آبی کوچک در 80 نقطه مازندران/ 1400 میلیارد تومان جذب سفر ریاست جمهوری شد.


ساعت: 15:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897192

محمد ابراهیم یخکشی گفت: در استان مازندران بیش از 80 مکان برای احداث نیروگاه های کوچک در نظر گرفته شده است که با تامین اعتبار به تدریج انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، محمدابراهیم یخکشی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اقدامات روزانه نمی تواند مشکل آب استان را حل کند و باید در این زمینه ریل گذاری درست انجام شود.

وی افزود: ما در کنترل آب های سطحی عقب هستیم و ساخت سدهای جدید می تواند به جبران این تاخیرها کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران خاطرنشان کرد: در زمینه بهره برداری از شبکه کشاورزی عقب هستیم. شاخص ما در کشور 30 ​​درصد و در استان مازندران 10 درصد است.

این مسئول ادامه داد: در حوزه آب آشامیدنی هم از نظر تقاضای محلی و هم حضور گردشگر با چالش هایی مواجه هستیم که تا سال 1425 برنامه ریزی بلندمدتی برای حل این مشکل در پیش است.

یحکشی تصریح کرد: در بحث رودخانه ها حریم ها تعیین شده و اقدامات بعدی در دستور کار است.

وی گفت: بالغ بر 80 نقطه در استان برای احداث نیروگاه های کوچک شناسایی شده که با تامین اعتبار به صورت مرحله ای انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: ما به گردشگری آبی نیز علاقه مندیم که استفاده از ظرفیت سدها با تعامل با گردشگری است.

این مسئول افزود: ایجاد تشکل های اجتماعی با سپردن آنها به مردم مورد پسند ماست و از سپردن امکانات به مردم برای بهبود کارشان استقبال خواهیم کرد.

یخکشی تصریح کرد: یکی از موضوعات اصلی در اجرای پروژه ها و برنامه ها تامین اعتبار است و نیازمند تنوع بخشی به منابع تامین در این حوزه هستیم.

وی بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری هزار و 400 میلیارد تومان برای آب منطقه ای مصوب شد و اعتبارات تخصیص یافته به طور کامل به بهره برداری رسید که به تسریع در اجرای پروژه ها کمک کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات فراوان ما به مخالفت با احداث سد در استان برمی گردد. در گذشته آب پیوسته بود، اما اکنون در شرایط آب و هوایی خاص، بارندگی‌ها سیل آسا است و این در حالی است که کشاورزی در مازندران یک اصل آب‌رسانی است.

این مسئول تاکید کرد: هرگونه توسعه ای مانند احداث سد آسیب هایی مانند تخریب جنگل را به همراه خواهد داشت و این نیازمند نگاه یکپارچه است. و ماموریت ما این است که این آسیب را به حداقل برسانیم.

یکاشی اذعان داشت: من کاملا تکذیب می کنم که مافیا پشت این مخالفت ها باشد و همه پروژه های ما مطالبه گر باشد.

وی افزود: مقرر شد در صورت آسیب دیدن 10 هکتار از جنگل ها در حین ساخت سد، اقداماتی برای احیای این اکوسیستم در کنار کاشت درخت انجام شود تا خسارت به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: برخی از پروژه های ما 20 سال است که مسکوت مانده و باید به آینده نگاه کنیم و به مسائل ملی و کلان نگاه کنیم.

این مسئول گفت: سدسازی صنعت پیچیده ای است که از بررسی تا اجرا زمان زیادی می برد و در کوتاه مدت با بهره برداری از سد گله ورد در سال آینده 10 تا 12 درصد کنترل آب های سطحی را خواهیم داشت. این رقم به 26 درصد خواهد رسید.

یخکشی خاطرنشان کرد: در خصوص سد شهید رجایی نیز قرار بود پیمانکار تله کابین در حوزه گردشگری راه اندازی و راه اندازی کند که تاکنون این خواسته محقق نشده است.

وی ادامه داد: در محدوده سد فینسک باید نیازهای مبدا دیده شود و مطالبات آنها برآورده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران تصریح کرد: در حال حاضر تخصیصی به این پروژه داده شده که اقدامات و واکنش هایی را به دنبال دارد و توقف هایی نیز اعلام شده است و با توجه به اینکه اعتبار آن جاری است، پروژه کار کردن.

این مسئول گفت: معتقدیم دانشگاه علمی باید بدون جانبداری این طرح را مطرح کند و خلاصه آن را به دولت ارائه دهد و سپس تصمیم نهایی را بگیرد.

یحکشی تصریح کرد: اخیرا مکاتباتی در خصوص توقف ارزیابی زیست محیطی داشته ایم تا نظر کارشناسی دانشگاهی ارائه شود.

وی افزود: باید مشکلات انتقال آب دیده شود و در این راستا تصمیمات منصفانه گرفته شود که در این راستا رضایت منبع دیده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: سدهای زیادی در شرق استان وجود دارد و لایروبی یکی از موضوعات مهم در بحث سدسازی است.

این مسئول ادامه داد: در بحث انتقال آب از غرب به شرق که یکی از موضوعات مهم است، در گذشته کانال چالوس – هراز را داشتیم که 30 درصد آن پر شده است.

یخکشی افزود: با توجه به کثرت پروژه ها اولویت با پروژه های بزرگ و اختصاصی بوده است.

وی تصریح کرد: امروز شاید 90 درصد آب ما از چاه های زیرزمینی تامین می شود و سطح آب ما مدام در معرض تهدید است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب زیرزمینی، تمرکز بر حفظ آب های سطحی گزینه مطلوب تری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید