سازمان های اطلاعاتی آمریکا: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست

سازمان های اطلاعاتی آمریکا: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست

به گزارش آسوشیتدپرس، ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می دهد که ایران در حال حاضر به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست، اما فعالیت های خود را برای کمک به ساخت بمب هسته ای افزایش داده است.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد که ارزیابی ارائه شده توسط سرویس اطلاعات ملی ایالات متحده حاکی از آن است که ایران ظرفیت خود را برای تولید بمب هسته ای نسبت به سال 2020 افزایش داده است، اما هنوز ساخت آن را آغاز نکرده است. این یافته‌ها با ارزیابی‌های قبلی ایالات متحده از برنامه هسته‌ای ایران مطابقت دارد، اگرچه بسیاری در کنگره و سایر نهادها در مورد آن تردید داشتند.

این خبرگزاری با انتشار بخشی از خلاصه این گزارش اطلاعاتی از طبقه بندی خارج شده نوشت: ایران در حال حاضر مشغول فعالیت های مربوط به ساخت تسلیحات هسته ای نیست که برای تولید بمب هسته ای قابل آزمایش لازم است.

در گزارش سرویس اطلاعات ملی آمریکا آمده است: ایران همچنین در حال انجام تحقیق و توسعه است که اگر تصمیم بگیرد (توسعه سلاح هسته ای) به تولید مواد شکافت پذیر کافی برای تکمیل ساخت سلاح هسته ای نزدیک شود.

در ادامه این مقاله آمده است: گزارش اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که «ایران به افزایش کمیت و سطح ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود تا حدی فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد». بر اساس این بیانیه، فعالیت‌های ایران از محدودیت‌های برجام برای تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته فراتر است.

آسوشیتدپرس همچنین در این مقاله اشاره کرد که گزارش اطلاعاتی آمریکا برنامه موشکی بالستیک ایران را “تهدیدی مهم” برای کشورهای خاورمیانه می داند.

علیرغم اینکه مقامات ایرانی تاکید کرده اند که تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و ماهیت برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است، ادعای اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران توسط آمریکا تکرار شده است. کشورها و شرکا و متحدان آن.

دولت آمریکا علیرغم بد نیت و خروج یکجانبه خود از توافق هسته ای در سال 2018 – توافقی که برنامه هسته ای ایران را به طور قابل توجهی در ازای لغو تحریم ها علیه ایران محدود کرد – و اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ایران، سطح افراط و تفریط هسته ای ایران را نشان می دهد. فعالیت ها محدودیت های توافق هسته ای با ایران ذکر شده است.

یک سال و نیم پس از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای و ناکامی شرکای اروپایی در اتخاذ تدابیر مشخص برای کاهش تاثیر تحریم های آمریکا و عادی سازی روابط تجاری با ایران، ایران اعلام کرده است که از توافق هسته ای خود خارج می شود. او به طور داوطلبانه از خود فاصله گرفت و فعالیت های هسته ای خود را افزایش داد.

با این حال مقامات ایرانی تاکید کردند که اگر طرف های توافق به تعهدات خود بازگردند و توافق هسته ای را به طور کامل اجرا کنند، این اقدامات را باز خواهند گرداند.

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2021 آمریکا، دولت وی اعلام کرد که بازگشت به توافق هسته ای اولویت سیاست خارجی آن است.

مذاکرات برای از سرگیری توافق هسته ای در اوایل سال 2022 در وین بین ایران، شرکای اصلی توافق، و ایالات متحده آغاز شد. ایران و آمریکا مستقیماً مذاکره نکردند و از طریق سایر تیم های مذاکره کننده یکدیگر را در جریان مواضع خود قرار دادند.

این مذاکرات به دلیل برخی مسائل باقی مانده برای مدتی متوقف شد.

در این مدت، دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به ادامه تبادل پیام‌های دیپلماتیک در این زمینه و بسته نشدن پنجره دیپلماسی، تاکید کرد که در صورتی که شرکای توافق اراده سیاسی لازم را از خود نشان دهند، آماده نهایی کردن یک «خوب» هستند. توافق بر سر لغو تحریم ها در راستای منافع ملت ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید