سامانه هوشمند سوخت به صورت جدی ادامه دارد/ اگر مصرف به همین منوال پیش برود، سال آینده واردکننده بنزین خواهیم بود.

ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 1301/10/16
کد خبر: 1922146

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: سامانه هوشمند سوخت با جدیت به روند خود ادامه می دهد و سوال در مورد اعتبار سهمیه نرخ دوم کارت هوشمند سوخت که از 250 لیتر به 150 لیتر تعدیل شده است. یکی از سیاست ها است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در یک برنامه تلویزیونی گفت: قبل از اولین برنامه توسعه اقتصادی نارضایتی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نارضایتی داشتیم اما در سال 1396 با راه اندازی اولین برنامه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولیدکننده و تولیدکننده بنزین در کشور است، این امر ما را به سمت تعادل مثبت بین تولید و مصرف سوق داده است.

وی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به عدد قابل قبولی رسید و در سال 2018 تراز مثبت داشتیم یعنی برای اولین بار در چند سال اخیر به سمتی رفتیم که تعادل بین تولید و مصرف نشان داد. یک عدد مثبت.”

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در اواخر سال 98-98 و سال 1400 درباره ویروس کرونا بحث کردیم و با شروع شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفر و کاهش مصرف بنزین بودیم. در کشور و عدم تطابق بین تولید و مصرف باعث شد که این تعداد زیاد به نظر برسد

وی ادامه داد: در پایان برنامه سوم استقرار سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس به تصویب رسید و اجرای این کار در سال 1385 که دومین سال از سال 96 است انجام شد. برنامه چهارم توسعه و در سال 1384 بیشترین میزان واردات بنزین به کشور بوده است که روزانه 29 میلیون لیتر بنزین وارد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت، مصرف بنزین به طور ناگهانی به منفی 12.5 درصد نسبت به سال قبل و 10.2 درصد رشد مصرف در سال 1384 نسبت به سال 1383 کاهش یافت. منفی 12.5 درصد بود که به معنای کاهش تقریباً 22.5 درصدی مصرف بود.

وی افزود: با ابزار ارزان قیمت بنزین به تدریج افزایش یافته و توانسته ایم با توجه به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودروهای کشور اضافه می شود، مصرف بنزین را ادامه دهیم و در سال 2018 مصرف بنزین به 100 میلیون لیتر در روز رسید. با استفاده از سیستم هوشمند سوخت و تنظیم مجدد، مصرف به 72 میلیون کاهش یافت و با دو آزمایشی که در رابطه با توزیع سوخت انجام دادیم، دیدیم که ابزارهای غیر قیمتی می توانند به کمیت مصرف و مدیریت مصرف کمک کنند.

نژادعلی ادامه داد: استفاده از ابزارهای غیر قیمتی و اجرای سیاست های مربوطه در مدیریت مصرف بنزین تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: سامانه هوشمند سوخت به روند خود به صورت جدی ادامه می دهد و موضوع اعتبار سهمیه نرخ دوم کارت های هوشمند سوخت با عنوان تعدیل از 250 تا 150 لیتر نیز از جمله موارد اجرایی است. سیاست ها و سیاست های مختلفی که دولت در مرحله اجرا تبیین و اجرا خواهد شد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت استفاده را ببریم.

اگر مصرف به همین منوال پیش برود، سال آینده واردکننده بنزین می شویم

در ادامه این برنامه سعید مداح مروج مدیر هماهنگی تولید و نظارت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: با توجه به میزان مصرف سال گذشته نیز ناگزیر به استفاده از تمام پتانسیل های موجود در کشور با توجه به میزان بودیم. میانگین مصرف روزانه 97 میلیون لیتر در روز و امسال تولید YTD 103.5 میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: در واقع با کمک پالایشگاه فرآوری نفت خام و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که میعانات را پالایش می کند، می توانیم از مدل های فرآیندی خاصی که در هر یک از این بلوک های متوسط ​​پیاده سازی و به بهره برداری رسیده است، استفاده کنیم. شرایط خود را 103 افزایش تولید 105 میلیون لیتر بنزین به 112 میلیون لیتر در روز.

مروج گفت: هماهنگی است و زمان دقیقی برای آن وجود ندارد. ما باید از تمام ظرفیت های موجود کشور حتی انبارهای خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آمادگی داریم روزانه 110 تا 112 میلیون لیتر به صورت مستمر تولید کنیم.

مدیر هماهنگی تولید و نظارت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: در صورت ادامه این روند مصرف، در نیمه دوم سال آینده واردکننده بنزین خواهیم شد.

تردد خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالا در کشور

در ادامه این برنامه مصطفی نهایی عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: در سال های اخیر حجم قابل توجهی بنزین مورد نیاز کشور وارد کرده ایم که پس از راه اندازی ستاره خلیج فارس به یکی از صادرکنندگان تبدیل شدیم. بنزین برای مدتی اما الان متاسفانه بر سر بنزین به اختلاف نظر رسیده ایم.

وی افزود: کمبود بنزین دو دلیل عمده دارد یکی سیاست قیمتی و دیگری سیاست غیر قیمتی.

نهای ادامه داد: در بحث سیاست های قیمت گذاری، قیمت بنزین در کشور ما بسیار کمتر از کشورهای همسایه یا کشورهای جهان است.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ ها را به زمین مردم بیندازیم، باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم. در این زمینه.”

وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس خودروهای زیادی وارد کشور می شود و این یک معضل است، در صنعت خودروسازی با مشکل خودروهای بی کیفیت و با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم.

نهای اضافه کرد: طرحی به نام طرح سی.ان.جی در یک دوره زمانی اجرا شد که تعداد جایگاه های CNG را در اقصی نقاط کشور افزایش داد اما بعداً این روند به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر تمرکز بر خودروهای فرسوده بوده و این طرح مدتی پیشرفت خوبی داشت اما بعدا کنار گذاشته شد، متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت هزینه ها نداشته باشد. سوخت

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: جلسات متعددی در مجلس درباره اختلافات برق، بودجه و گاز برگزار کرده ایم و مدام در مورد این اختلاف نظر صحبت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید