گروسی: امیدوارم به ایران سفر کنم/ شرایط فعلی نمی تواند به همین منوال ادامه یابد

گروسی: امیدوارم به ایران سفر کنم/ شرایط فعلی نمی تواند به همین منوال ادامه یابد

گروسی تصریح کرد: پاسخ هایی را که انتظار داشتیم از ایران نگرفتیم. امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتمادی را که در این لحظه شکسته است، بازگردانم.

رافائل گروسی در پاسخ به سوالی درباره مواضع اخیر مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا که به بهانه اتفاقات اخیر ایران از مذاکرات هسته ای دست کشیدند، گفت: موضوع در اینجا عدم اشاعه سلاح هسته ای است. تسلیحات و اطمینان از اینکه برنامه هسته ای می تواند برای اهداف صلح آمیز در ایران باقی بماند. البته فراموش نکنیم که ایران سلاح هسته ای ندارد.

گروسی افزود: مسائل دیگری مانند حقوق بشر و مسائل دیگر جزو وظایف من نیست. البته ما از این بابت بسیار نگران هستیم. (این مشکلات) ممکن است مانع از دستیابی به یک راه حل سیاسی در (مساله هسته ای) شود. اما در این روند طولانی مذاکرات هسته‌ای ایران، شرایط مشابه سخت‌تر یا آسان‌تر را دیده‌ایم. بنابراین، انتظار دارم شاهد تعامل بهتر مقامات ایرانی باشیم. چند ماه گذشته سخت بوده است. پاسخ هایی را که از ایران انتظار داشتیم نگرفتیم. امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتمادی را که در این لحظه شکسته است، بازگردانم.

گروسی در پاسخ به ادعای میزبان مبنی بر اینکه ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شود، گفت: ایران در حال توسعه (برنامه هسته‌ای خود) است و سانتریفیوژهای نسل جدید بیشتری دریافت کرده و مواد بیشتری را ذخیره کرده است. غنی سازی 5%، 20% و 60% را انجام می دهد که بسیار نزدیک به سطح غنی سازی تسلیحات 90% است. به همین دلیل است که گفتم باید در بالاترین سطح ممکن سیاسی بنشینیم تا گفتگوی صادقانه داشته باشیم و بپذیریم که وضعیت کنونی نمی تواند به همین منوال ادامه یابد.

آن اظهارات گروسی در حالی مطرح شد که روز گذشته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: موضوعی که در دستور کار ما بوده، رفع ابهامات و پاسخگویی به آن است. اتهامات وارده از سوی عناصر ضدانقلاب طی سالیان گذشته توسط آژانس مورد بررسی قرار گرفت و تمامی مراحل آن به پایان رسید و نتیجه تمامی مذاکرات انجام شده در مدت بیست سال سند نهایی شد. آنها سند برجام را رها کردند و قصد دارند به آن برگردند و دوباره اتهامات را در کنار سند برجام قرار دهند تا اینکه دو سوال نباشد، یک سوال باشد.
اسلامی افزود: ما به صراحت اعلام می کنیم که به گفته خود آژانس هیچ فعالیت یا سایت هسته ای اعلام نشده ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ما ادامه دارد و آقای گروسی آمادگی خود را برای حضور در ایران اعلام کرد که برنامه، محتوا و اهداف سفر باید انجام شود و به محض نهایی شدن برنامه انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید