موضوع حقوق بشر در ایران در حیطه وظایف من نیست/ امیدوارم به ایران سفر کنم

ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: 29/10/1401
کد خبر: 1923289

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که برای بهبود روابط با ایران و احیای این روابط مبتنی بر اعتماد به تهران سفر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان، گفت: امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتماد را که در حال حاضر در حال لرزش است، بازگردانم.

وی در این گفت و گو که بیشتر به موضوع تعیین نقاط امن هسته ای در اوکراین به دلیل جنگ با روسیه اختصاص داشت، برای توجیه اینکه چرا چند ماه طول کشید تا این موضوع نهایی شود، به مشکل هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: همانطور که شما سال‌ها است که درباره این موضوع بحث می‌کنید. آهنگ‌ها، چنین موضوعاتی زمان می‌برد و به‌ویژه با توجه به فضای سیاسی دائماً در حال تغییر هستند.

وی ادامه داد: موضوع در اینجا جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است. البته وقتی این موضوع را با موضوعات دیگری مانند حقوق بشر در ایران که البته در حیطه مسئولیت من نیست مقایسه می کنید، نگرانی هایی هم داریم. زیرا می تواند برخلاف تصمیمات سیاسی ما عمل کند.

مدیرکل سازمان اتمی افزود: انتظار دارم شاهد تعاملات بیشتری بین ایران و آژانس باشیم. این رابطه در ماه‌های اخیر با مشکلاتی روبه‌رو بوده و ما پاسخ‌هایی را که می‌خواهیم از ایران دریافت نکرده‌ایم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند برای بازگرداندن روابط اعتماد با ایران به این کشور سفر کند.

گروسی در پاسخ به این سوال که اگر همه کشورها می خواهند به برجام بازگردند، در شرایطی که شما نگران ظرفیت غنی سازی ایران هستید، چرا بازگشت ایران به برجام اینقدر طول کشید؟ وی گفت: بله، یکی از نگرانی های ما این است که مذاکرات در این زمینه با سرعتی که انتظار داریم پیش نرود. ایران در حال توسعه و استفاده از پیشرفته ترین نسل سانتریفیوژها و افزایش سطح غنی سازی تا 60 درصد است که همانطور که می دانید بسیار نزدیک به اورانیوم 90 درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح است.

وی ادامه داد: اینها عواملی است که به همکاران ایرانی خود گفتم که به مرور زمان شرایط را پیچیده تر کرد. این مشکل دیگران را نگران می کند و کار را برای ما سخت می کند. همانطور که نظارت ما به دلیل قطع شدن برخی از دوربین ها و سیستم های ما در ایران کاهش یافته است.

رئیس سازمان ملل متحد همچنین گفت: به همین دلیل است که فکر می کنم باید در بالاترین سطح ممکن سیاسی بنشینیم و صادقانه صحبت کنیم و قبول کنیم که این وضعیت نمی تواند به همین شکلی که الان است ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که حل مشکل اوکراین و ایران چقدر طول می کشد؟ وی تصریح کرد: موضوع اوکراین هر لحظه قابل حل است اما باید بگویم در مورد ایران شرایط متفاوت است. زیرا اولاً نباید فراموش کرد که ایران سلاح هسته‌ای ندارد، اما مهم این است که آنها دوباره در مسیر درستی تعامل دارند که اکنون شاهد آن نیستیم. در هر صورت، هر دو موضوع نگران کننده هستند و من به شما اطمینان می دهم که آژانس بین المللی انرژی اتمی برای جلوگیری از فاجعه هسته ای در اوکراین و گسترش سلاح های هسته ای در ایران تلاش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید