آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در تاریخ است/ حمله به هواپیمای مسافربری ایران مصداق بارز حقوق بشر آمریکایی است


زمان: 12:36 بعد از ظهر
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879943

شیخ جمالی با بیان اینکه آمریکا در طول تاریخ بارها حقوق بشر را نقض کرده است، گفت: هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایرباس در ایران مصداق بارز حقوق بشر آمریکایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شیخ یوسف جمالی امام اهل سنت شهرستان بندرعباس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز؛ وی تصریح کرد: اصل حقوق بشر و رعایت آن یک اصل انسانی، عقلانی، شرعی و اخلاقی است که همه انسان ها آن را به رسمیت می شناسند و به عنوان یک مسلمان، اعلامیه حقوق بشر، اگر بخشی از جزئیات آن را حذف کنیم، معمولاً این گونه است. نتیجه تلاش انسان در این زمینه است.

شیخ جمالی افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که دولت ها به ویژه آمریکا به عنوان قطب نظام سرمایه داری نگاهی دوگانه به حقوق بشر دارند و از آن به عنوان اهرمی علیه کشورها استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: استانداردهای دوگانه یعنی مهمترین و بزرگترین ناقض حقوق بشر در تمام دنیا و شاید در تمام ادوار تاریخ، خود آمریکاست که بدون مجوز و با همان اهرم حقوق بشر وارد کشورها شده است. و آنها را اشغال کنید.. حق زندگی مردم را بگیرید و برای حفظ حقوق بشر فریاد بزنید و همیشه ادعا کنید که حقوق بشر توسط کشورهای دیگر نقض می شود.

یکی از علمای برجسته اهل سنت در جنوب کشور گفت: اوضاع به قدری وخیم است که کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با هلال تریبون اذعان کرد که دیگر حق نداریم درباره حقوق بشر صحبت کنیم و آمریکا سلطه معنوی خود را از دست داده است. در سراسر جهان این اعتراف سختی از سوی مدافعان حقوق بشر است.

شیخ جمالی گفت: هیچکس نمی تواند بدترین زندان های دنیا را داشته باشد، بمب های خود را بر سر افراد مختلف در سراسر جهان به ویژه در عراق، افغانستان آزمایش کند و ادعای حقوق بشر کند.
وی ادامه داد: یکی از نمونه هایی که برای همیشه در یاد مردم ایران خواهد ماند، حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس است که در استانداردهای جهانی جرم محسوب می شود و هیچ توضیحی برای آن وجود ندارد. متأسفانه آمریکا و حامیانش نه تنها آمریکا را محاکمه نمی کنند، بلکه به افرادی که مرتکب جنایت می شوند پاداش می دهند.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری در دنیا مشخص است که آمریکا بیش از هر کشور دیگری حقوق را زیر پا می گذارد و این موضوع در این کشور و در مورد شهروندان آن نیز مطرح است.

شیخ جمالی گفت: هر روز شاهد بی احترامی به سیاه پوستان و نادیده گرفتن حقوق آنها هستیم، در حالی که با توجه به شرایط زمانه رعایت حقوق امری عادی تلقی می شود اما با وجود ماجرای جورج فلوید که مصداق بسیار بارز آن است. چیزی که امروز شاهد آن هستیم و بارها تکرار شده است تا اینکه هرگز ندیدیم آمریکا در مجامع بین المللی و سازمان های حقوق بشری به اتهام نقض حقوق بشر متهم و محاکمه شود.

وی با اشاره به جنایات آمریکا در خاورمیانه تصریح کرد: با وجود جنایات آمریکا در بمباران هیروشیما، عراق، افغانستان، کشتار کودکان و… آمریکا و مدافعان آن همواره طلبکار هستند.
این عالم اهل سنت جنوب کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ایرباس که جان بسیاری از هموطنان و هموطنان شیعه و سنی ما را گرفتند، یادآور شد: باید تدبیری اندیشیده شود تا آمریکا به خاطر این حادثه مورد تعقیب و توبیخ قرار گیرد. جرایم ارتکابی به طوری که نتواند مرتکب جنایاتی شود که هیچ کس مسئول آن نیست.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید