نیوزلند در دفاع از «حقوق بشر» مذاکرات حقوق بشر با ایران را تعلیق کرد!


ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907402

دولت نیوزلند با ادعای نقض حقوق اولیه بشر در ایران، اعلام کرده است که مذاکرات رسمی دوجانبه حقوق بشر با ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دولت نیوزیلند روز دوشنبه (31 اکتبر/9 نوامبر) اعلام کرد که مذاکرات رسمی دوجانبه حقوق بشر با ایران را به حالت تعلیق درآورده و گفته است که به دلیل نقض حقوق اساسی بشر در ایران، رویکردهای دوجانبه دیگر نمی تواند ادامه یابد.

نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم سیگنالی قوی می‌فرستد که رویکردهای دوجانبه در قبال حقوق بشر با ایران، زمانی که حقوق اولیه بشر را انکار می‌کنند و اعتراضات کسانی را که در مقابل آنها ایستاده‌اند، با خشونت سرکوب می‌کنند، آنها را سرکوب می‌کنند. قابل ذخیره نیست

وی در ادامه این اتهام تصریح کرد: خشونت علیه زنان، دختران یا هر عضو جامعه ایرانی برای جلوگیری از اجرای حقوق بشر بین المللی غیرقابل قبول است و باید پایان یابد.

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: نیوزلند و ایران گفت‌وگوی حقوق بشری را در سال 2018 به امید پیشرفت در موضوعات و نگرانی‌های حقوق بشر آغاز کردند. اولین جلسه در سال 2021 برگزار شد و دومین جلسه قرار بود اواخر امسال برگزار شود.

بر اساس این گزارش، مقامات نیوزیلند هفته گذشته تایید کردند که دو نیوزلندی که چند ماه در ایران بازداشت بودند، آزاد شده اند. دولت نیوزلند نیز روز چهارشنبه هشدار سفر به ایران را به روز کرد و از نیوزلندی‌های مستقر در ایران خواست کشور را ترک کنند.

وزیر امور خارجه نیوزلند پس از اظهارات اتهامی و مداخله جویانه خود اعلام کرد که نام خود را به فهرست بیانیه مشترک وزرای خارجه زن 12 کشور در محکومیت «اقدامات خشونت آمیز منجر به کشته شدن مهسا امینی» اضافه کرده است. نخست وزیر آن کشور همچنین نامه ای سرگشاده به تعدادی از زنان از جمله میشل اوباما و هیلاری کلینتون نوشت که خواستار حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان توسط کشورهای عضو سازمان ملل هستند.

پیش از این و در ادامه تلاش‌ها برای حمایت از ناآرامی‌های ایران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه (30 اکتبر) خود نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد که در آن برخی از چهره‌های سرشناس زن مانند هیلاری کلینتون، وزیر پیشین دولت ایالات متحده و میشل اوباما، همسر رئیس جمهور پیشتر این کشور خواستار حذف فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل شده بود.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات مقامات نیوزلند مبنی بر توقف مذاکرات دوجانبه حقوق بشر با ایران، گفت: مذاکرات دوجانبه با نیوزلند یکی از اولویت های ماست. ما علاقه مند به گفتگو و همکاری با همه طرف های علاقه مند به داشتن روابط سازنده بر اساس احترام متقابل هستیم. در عین حال رفتارها و تصمیمات عجولانه و هیجانی متاثر از روندهای خارجی را غیرمسئولانه و غیرسازنده می دانیم و امیدواریم دولت نیوزلند منافع متقابل و روابط حسنه دو طرف را در این زمینه مدنظر قرار دهد و بر اساس منفعت مشترک و مصلحت رویکردهای سازنده

دیدگاهتان را بنویسید