آمریکا باز هم دومین دیدار حقوق بشر و نفت را انتخاب کرد/ نشست «بایدن» دلیل اصلی نقض حقوق بشر در عربستان


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883462

بایدن در سفر به منطقه و حضور در عربستان با بستن چشم بر مواضع قبلی خود و حاکمیت کشورش با عامل اصلی ترور خاشقجی که پیش از این وی را عامل اصلی نقض حقوق بشر می دانست دیدار کرد. حقوق در ایالات متحده برای ترویج چنین ارزش ها و آرمان ها. آمریکایی ها را سر میز مذاکره سلاخی کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در جریان سفر خود به منطقه که خبر آن در رسانه های غربی و عربی منتشر شده بود، با ولیعهد عربستان سعودی که به شدت از جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی انتقاد کرد و ژست هایی برای حقوق بشر انجام داد، دیدار کرد. علیه ریاض

در زمان ترور جمال خاشقجی و افشای دست داشتن بن سلمان در این اقدام تروریستی، جو بایدن در گفت و گوی تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی گفت که عربستان سعودی به عنوان پیش شرط تعامل با آمریکا باید به این موضوع رسیدگی کند. نقض حقوق بشر در این کشور جواب خواهد داد!

وی در آن اظهارات و مواضع متعدد، اقدام تروریستی عربستان سعودی در قتل خاشقجی را نقض آشکار حقوق بشر دانست و گفت که ایالات متحده به دنبال تغییرات قابل توجهی در قوانین عربستان است که اساس نقش حقوق بشر را ایجاد می کند.

بایدن تا کنون همواره بر ژست حمایت از حقوق بشر تاکید کرده و گفته است که حاضر نیست برای پیشبرد منافع تجاری و اقتصادی، رفتارهای ناقض حقوق بشر را نادیده بگیرد! در عین حال افزایش قیمت سوخت در آمریکا که ناشی از جنگ چند ماهه اوکراین بود و منافع اقتصادی اروپا و آمریکا در خطر است، باعث شد که مواضع بایدن چندین درجه تغییر کند.

افزایش قیمت سوخت در آمریکا و مشکلات ناشی از آن این روزها به ویژه در سفر بایدن به منطقه، پرده حقوق بشر را پایین کشید و بایدن برخلاف وعده های قبلی، با بن سلمان نیز دیدار کرد. این دیدار پیشتر و در زمان ترور جمال خاشقجی، سازمان اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی به صراحت اعلام کرد که محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقجی صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، مجوز عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی را صادر کرده است.» «ارزیابی ما بر اساس این واقعیت است که سعودی‌ها ولیعهد از سال 2017 کنترل تصمیم گیری در پادشاهی عربستان سعودی را در دست گرفته است.

در گزارش آمریکا آمده است: ولیعهد سعودی خاشقجی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می دانست و از اقدامات سختگیرانه برای ساکت کردن او حمایت کرد.

علیرغم انتشار این گزارش که نشان دهنده نقض آشکار حقوق بشر توسط پادشاهی سعودی است، بایدن با چشم پوشی از مواضع قبلی خود و حاکمیت کشورش، در سفر خود با عامل اصلی ترور خاشقجی دیدار کرد. به منطقه و حضور او در عربستان سعودی.

پیش از این روزنامه واشنگتن پست نوشت: دیدار بایدن با بن سلمان نشان دهنده این واقعیت است که ارزش ها و آرمان های آمریکایی قابل مذاکره است و این موضوع اقتدار اخلاقی آمریکا را زیر سوال می برد.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید