انتظار می رود در سال آینده تورم بالایی داشته باشیم، حتی اگر همه چیز خوب پیش برود

انتظار می رود در سال آینده تورم بالایی داشته باشیم، حتی اگر همه چیز خوب پیش برود

سیدشمس الدین حسینی در نشست بررسی ابعاد و ویژگی های بودجه 1402: پیش بینی تورم سال آینده در پایان یک سال برای مجلس و به خصوص دولت چندان خوب نیست اما باید هدف گذاری کنند. با توجه به تورم نقطه به نقطه ای که در ماه های اخیر اتفاق افتاده، اگر همه چیز خوب پیش برود که برخی کارها انجام می دهد، تورم بالایی خواهیم داشت.

سید شمس الدین حسینی در نشست بررسی ابعاد و ویژگی های بودجه 1402 گفت: پیش بینی تورم سال آینده در پایان یک سال برای مجلس و به ویژه دولت چندان خوب نیست اما باید هدف گذاری کنند. با توجه به تورم نقطه به نقطه ای که در ماه های اخیر اتفاق افتاده، اگر همه چیز خوب پیش برود که برخی کارها انجام می دهد، تورم بالایی خواهیم داشت. امروز خواسته ما از دولت این است که جلوی تکانه های قیمتی و افزایش ماهانه قیمت ها را بگیرد.

شمس الدین حسینی در حاشیه جلسه علنی امروز به تشریح مصوبات شورای اسلامی در لایحه بودجه 1402 پرداخت.

رئیس کمیته تلفیق لایحه بودجه 1402 تصریح کرد: کل بودجه کشور در لایحه دولت پس از کسر ارقام حدود 5110 سجاف بود که با کاهش 2.6 درصدی به 4975 سجاف رسید.

وی با بیان اینکه بودجه کل کشور 2.6 درصد کاهش یافت، گفت: بودجه شرکت های دولتی حدود 3100 همات بود که به 2883 همات کاهش یافت، منابع عمومی دولت حدود 3.9 درصد افزایش و به 2062 همات افزایش یافت. از سال 1984. وی دریافت که کل بودجه کشور اعم از بودجه دولتی و بودجه شرکت ها 2.6 درصد کاهش یافته است که بی سابقه است. بودجه شرکت های دولتی، موسسات انتفاعی مرتبط با دولت و بانک ها هفت درصد کاهش و بودجه بودجه تلفیقی کشور 3.9 درصد افزایش یافت. البته رشد درآمدهای مشخص را هم باید از آن کم کنیم که آن هم به تغییر سازمان برنامه – بودجه برمی گردد.

حسینی در خاتمه بیان می کند: اگر رشد درآمد اقتصادی را کنار بگذاریم، کل بودجه کشور اعم از بودجه دولتی و بودجه شرکت ها 2.6 درصد کاهش، بودجه شرکت های دولتی 6.2 درصد کاهش یافته است. بودجه دولتی با 3.9 درصد افزایش و 3.7 درصد از منابع عمومی است.

حداقل دستمزد سال جدید؛ 7 میلیون تومان

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با بیان اینکه دغدغه ما انتقال جداول متفرقه به جداول اصلی است، گفت: دغدغه ما این بود که تغییری در ساختار بودجه ایجاد نشود، هرچند در گذشته چند سالی است که از بالای 40 تا 50 درصد رشد داشته ایم به مشکل حقوق هم توجه کردیم. مقرر شد در سال آینده دستمزدها برای همه 20 درصد افزایش یابد. بر این اساس حداقل دستمزد شاغلان 7 میلیون و 920 هزار تومان تعیین شد، اما افرادی که در سال 1402 به کار گرفته می شوند، حداقل دستمزد هفت میلیون و 900 هزار تومان دریافت می کنند.

وی با اشاره به افزایش معافیت مالیاتی حقوق بگیران دولتی از 7 میلیون تومان به 10 میلیون تومان، گفت: این اقدام برای کمک به اقشار پایین جامعه صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 سقف منابع مورد انتظار دولت را در تبصره 14 660 هم تعیین کرد و ادامه داد: این رقمی بود که دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود. تلاش ها افزایش یافت. ضمن تلاش برای جلوگیری از افزایش این رقم، به دولت اجازه دادیم کاهش قدرت خرید ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی را از منابع تبصره 14 و خطوط متفرقه جبران کند.

به گفته حسینی، در مجموع تلاش بر این بود که ساختار بودجه تا حد امکان حفظ شود.

وی با اشاره به تصویب شورای اسلامی در تبصره یک لایحه بودجه سال آینده گفت: مهمترین ماموریت این تبصره تعیین تخصیص منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی است. همچنین در بند الحاقی بند 1 پیشنهاد 4.5 میلیارد یورویی دولت به تصویب رسید که 3 میلیارد یورو برای تقویت قرارگاه پدافندی، 1 میلیارد یورو برای محرومیت زدایی از مردم، آب و غیره و 500 میلیون یورو برای تکمیل تقسیم شده است. پالایشگاه مهر در خلیج فارس 500 میلیون یورو هزینه ای برای دولت ندارد زیرا این مبلغ باید پس از سه سال برگردانده شود یا در قالب محصولات به دولت داده شود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با بیان اینکه در مصرف فرآورده های نفتی به ویژه بنزین با رشد بی رویه مواجه هستیم، افزود: امسال مقداری بنزین و گازوئیل وارد شد و این پیش بینی برای سال آینده نیز وجود دارد. ظرفیت تولید محصولات باید هر چه سریعتر افزایش یابد، به همین دلیل 500 میلیون یورو برای تکمیل پالایش مهر در خلیج فارس اختصاص یافت.

حسینی با اشاره به بند 8 الحاقی تبصره 1 گفت: پیش بینی شده بود 95 درصد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات فرآورده های جانبی گاز به حساب سرمایه گذاری نفت و گاز واریز شود. این موضوع باعث شفافیت بیشتر منابع شرکت های نفت و گاز می شود. در بخش انرژی، عدم تعادل تولید و مصرف و سرمایه گذاری کم داریم، به همین دلیل پیش بینی ایجاد چنین حسابی شد که هزینه آن اکتشاف، توسعه معادن جدید نفت و گاز و تکمیل انرژی خواهد بود. زنجیر.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با اشاره به بند الحاقی 10 تبصره یک گفت: در این بند تخفیف پنج درصدی خوراک پالایشگاه ها منوط به ارتقای کیفیت در پالایشگاه ها شد.

وی ادامه داد: در تبصره 2 مربوط به شرکت های دولتی و بیع، مقرراتی پیش بینی شده است که مشکل انطباق شرکت های دولتی را افزایش می دهد، بانک های دولتی نیز می توانند دارایی ها و مازاد مالکیت خود را برای افزایش سرمایه بفروشند که بخشی از ناهماهنگی است. بانک ها کاهش می یابد و این علاوه بر مصوبه تبصره 16 این است که بانک های دولتی مجاز به انتشار 50 اوراق هما هستند و این باعث افزایش سرمایه دولت با بانک ها و در نتیجه کاهش عدم تعادل می شود. سیستم بانکی.

حسینی با اشاره به توزیع 2200 تلاش برای اجرای قانون جمعیت و برتری خانواده، گفت: این مبلغ برای خرید واحدهای مالی صندوق سرمایه گذاری قابل معامله برای فرزندان متولد 1402 بوده است.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402 به تبصره پنج اشاره کرد و اظهار داشت: در این تبصره سقف انتشار اوراق مالی 187 همات بود که پیشنهاد دولت 185 اوراق همات بود که کمیته تلفیق دو درصد برای بخش کشاورزی اضافه کرد. بخش و عشایر و در شورای اسلامی نیز تصویب شد.

فعالیت مطبوعاتی از پرداخت مالیات معاف است

وی با اشاره به تبصره 6 لایحه بودجه تصریح کرد: در این تبصره برای مطبوعات و فعالیت با قرآن معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده که در لایحه دولت حذف شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402 نرخ مالیات شرکت های تولیدی را از 20 درصد به 18 درصد کاهش داد و گفت: در بودجه اسناد تسویه خزانه از سر گرفته شد و پنج سجاف توزیع شد تا دولت تهاتر کند. بند الحاقی دیگری نیز تصویب شد تا دولت بتواند با انتشار اسناد خزانه بدهی های خود را پرداخت کند.

حسینی با اشاره به تبصره 10 تصریح می کند: به وزارت دفاع اجازه داده شد تا سقف پنج سجاف وجوه ارزی دریافتی از مطالبات و مطالبات خارجی را با بدهی ارزی تسویه کند.

رئیس کمیته تلفیق بودجه 1402 با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان و مستمری بگیران در سال آینده گفت: مستمری مشمولان بهزیستی و کمیته امداد 40 درصد افزایش می یابد. میلیون ها تومان و همچنین افزایش مستمری مددجویان برای حمایت از این قشر.

وی با بیان اینکه سقف خالص حقوق کارکنان در سال آینده 55 میلیون تومان تعیین شد، تصریح کرد: توجیه نمایندگان این بود که بخش قابل توجهی از نخبگان در این محدوده حقوقی قرار دارند و باید به حمایت از آنها توجه شود. 520 میلیون تومان نیز برای پاداش پایان خدمت کارکنان تصویب شد.

حسینی با اشاره به تبصره 13 بیان می کند: افزایش 1000 میلیارد تومانی به جای فرد مورد نیاز ماده 28 قانون الحاق پیش بینی شده بود که تلاش مضاعف برای هلال احمر بود. بررسی ها نشان می دهد که ترکیب هلال احمر باید تقویت شود.

رئیس کمیته تلفیق لایحه بودجه سال 1402 سقف 660 منبع را برای هدفمندی تصویب کرد و گفت: از این میزان 69 درصد یارانه دارو، 315 درصد یارانه نقدی و معیشتی، 45 درصد مستمری و 56 درصد اختصاص دارد. مربوط به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که یارانه نان 126 درصد هزینه های تولید و اشتغال و 48.5 درصد عوارض گمرکی و مالیات ارزش افزوده، فرآورده های نفتی و گازی و یارانه اشتغال و نان است.

حسینی همچنین بیان کرد: در تبصره 14 بند الحاقی به تصویب رسید که بر اساس آن دولت مجاز است برای جبران کاهش قدرت خرید مردم علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، از منابع تبصره و ردیف های مختلف استفاده کند. .

وی با بیان اینکه سقف 200 حمت برای تامین تسهیلات ازدواج و تولد و جهیزیه تصویب شده است، گفت: در تبصره 17 دستورات انضباطی نظام ارجاع، پزشک خانواده و نسخه الکترونیکی مورد رسیدگی قرار گرفت. 48 دستگاه ارجاع و تلاش پزشک خانواده در بودجه وجود داشت که بیشتر آنها از مالیات بر ارزش افزوده 1 درصدی مراقبت های بهداشتی بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با بیان اینکه تلاش شد در بودجه از ایجاد نهادهای جدید جلوگیری شود، تصریح کرد: با توجه به سیاست های اصل 44 قانون اساسی باید نسبت به واگذاری اقدام شود نه اینکه وجوه دولتی ایجاد کرد و همه آنها به حساب تبدیل شدند و مانده حسابها می توانست به سال بعد منتقل شود.

دیدگاهتان را بنویسید