سامانه یکپارچه فروش خودرو در زنجیره ثبت نام + جزئیات ثبت نام خودرو به روش جدید

سامانه یکپارچه فروش خودرو در زنجیره ثبت نام + جزئیات ثبت نام خودرو به روش جدید

روز جدید : از هفته گذشته به منظور شفاف سازی، تحویل خودروها فقط از طریق «سامانه یکپارچه فروش» انجام شده است.

سامانه یکپارچه فروش خودرو توسط وزارت صمت راه اندازی شد که البته با مقاومت خودروسازان خصوصی مواجه شد. سامانه ای که به گفته وزارت صمت، برنامه های فروش خودروسازان را شفاف تر از روش قرعه کشی می کند.

با دستور وزیر صمت، تحویل خودرو در سامانه یکپارچه و شفاف فروش خودرو از 27 اردیبهشت ماه سال جاری انجام می شود و تمامی خودروسازان موظفند از هر تحویل خودرو با هماهنگی سازمان و صرفا حمایت کنند. از طریق این سیستم . . خودروسازان خصوصی نیز چنین کردند و پس از این دستور فروش خودرو را به روش قدیمی متوقف کردند.

این سوال مطرح می شود که چرا وزارت صمت با وعده لغو قرعه کشی در سال 1401، قرعه کشی خودرو را از شرکت های خودروسازی به سازمان دفاع واگذار کرد؟

معاون وزیر صنعت خودرو از وزارت صمت می گوید: ایجاد این سامانه و تلاش برای متمرکزسازی اجرای طرح های فروش خودروسازان در ادامه وعده های حذف قرعه کشی خودرو توسط مبدع سیاست خودرویی است.

آقای توکلی لاهیجانی گفت: طرح حذف قرعه کشی از دستور کار خارج نشده است، بلکه طرح های فروش از شرکت های خودروسازی به سامانه یکپارچه فروش خودرو منتقل شده تا قرعه کشی حذف شود.

آقای امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: فروش خودروهای قرعه کشی منجر به توزیع و توزیع مساوی اجاره بها در بین مردم می شود.

آقای کاکایی گفت: در حالی که قیمت گذاری اجباری است و این تقاضای اجاره ملی است، بهترین راه برای فروش خودرو قرعه کشی است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، روش صحیح فروش خودرو، فروش رایگان این محصول در بازار است که در حال حاضر امکان آن وجود ندارد; در حال حاضر از نظر قوانین و سیاست ها، عادلانه ترین راه، فروش خودرو در بورس است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، اما زمانی که تولید خودرو افزایش یابد و قیمت ها متعادل شود، فروش خودرو در بورس نیز غیرمنطقی خواهد بود.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو می گوید با وجود 11 نهاد نظارتی، بعید است خودروساز اعتماد خود را نسبت به نحوه اجرای طرح های فروش خودروسازان از دست داده باشد. وزارت صمت با تغییر مسیر فروش و ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو به دنبال رفع مشکلات موجود در نحوه ثبت نام و روش قرعه کشی که پیش از این توسط خودروسازان اعمال می شد، است.

این کارشناس خودرو بر این باور است که این اقدام سیاست گذاری خودرویی، دامنه نظارت بر طرح های فروش شرکت های خصوصی خودروسازی را نیز گسترش می دهد و با استفاده از سامانه یکپارچه فروش، سایر شبهات مبنی بر تخلف در فروش این خودروسازان برطرف می شود.

به گفته سنجری، وزارت صمت با ایجاد تغییراتی در نحوه انجام قرعه کشی و استفاده از اهرم سیستم یکپارچه فروش، احتمال سوء استفاده تجار و واسطه ها را به حداقل می رساند.

اما دلایل زیادی وجود دارد که وزارت صمت مسئول فروش خودرو در کشور است که در اظهارات مسئولان صنعتی به برخی از آنها اشاره شده است. برخی کارشناسان دلیل اول را شفافیت در فروش خودرو می دانند. سیاست خودرویی با ادعای بی‌نظمی‌های بی‌شماری در فروش خودروسازان، خواستار شفافیت در این زمینه شده است.

وزیر صمت با صدور بخشنامه ای به سازمان حمایت، بر لزوم انجام قرعه کشی کلیه خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید