عدم قطعیت فروش خودرو در سامانه یکپارچه + زمان ثبت نام و تحویل خودرو تا رفع انسداد گردش خرید

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از فروردین ماه آغاز شده و هم اکنون با رفع انسداد حساب نمایندگی متقاضی به مرحله نهایی نزدیک می شود.

داوطلبان در این مرحله می توانند مبلغ 100 میلیونی را از یک ماه قبل در بانک برداشت کنند و پس از تایید اطلاعات ثبت نام کنندگان که تا پایان خرداد ماه ادامه دارد تا دو هفته دیگر اولویت های انتخابی داوطلبان رصد می شود و در غیر این صورت اتفاق خاصی افتاد، در 15 جولای منتظر تماس خودروسازان برای شروع ثبت نام نهایی باشیم. در این مقاله، چهار مورد از عدم قطعیت های بزرگی را که می تواند برای متقاضیان وجود داشته باشد، بررسی کرده ایم.

شماره یک با برداشت 100 میلیون تومانی، بلوک خرید خودرو برداشته می شود؟

رفع انسداد حساب نیابتی داوطلبان مرحله دوم سامانه یکپارچه آغاز شده و حالا شاید خیلی ها فکر کنند با برداشت این پول از چرخه خارج می شوند. برای پاسخ به این ابهام به اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی سازمان حمایت مراجعه می کنیم. در این خبر آمده است که حسین فرخی زاده به عنوان رئیس سازمان با ارسال نامه ای به مدیران 28 بانک و موسسه مالی از آنها خواسته است نسبت به رفع انسداد حساب های نمایندگی متقاضیان سامانه اقدام کنند. روابط عمومی سازمان حمایت در پایان این خبر افزود: برداشت از مبالغ مشخص شده به معنای برداشت و حذف اولویت نیست.

رفع انسداد حساب نماینده و سپس برداشت 100 میلیونی که متقاضیان در آن حساب واریز کرده اند به منزله انصراف از طرح نیست و حساب ها به ترتیب رفع انسداد خواهند شد. البته قرار بود رفع انسداد حساب نمایندگی داوطلبان مرحله دوم سامانه یکپارچه از 3 خرداد ماه آغاز شود که این لحظه با سه روز تاخیر به شنبه 7 خرداد ماه موکول شد.

شماره دو آیا در لیست انتظار بودن مانند خرید خودرو است؟

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه رو به پایان است، قرار گرفتن متقاضی در لیست انتظار، تعهدی برای خودروساز برای تحویل خودرو ایجاد نمی کند. زیرا طبق قول و قراری که از ابتدا وجود داشت، این تعهد صرفاً بر اساس انعقاد قرارداد فروش بین متقاضی و خودروساز شکل گرفت.

ثبت نام در سامانه یکپارچه و انتخاب اولویت توسط متقاضیان در بازه زمانی سوم تا دهم کرداد انجام شد و مرحله نظارت و راستی آزمایی ثبت نام کنندگان تا پایان ماه جاری ادامه دارد. از 19 تیرماه اولویت های متقاضیان در سامانه یکپارچه فروش خودرو بررسی می شود. پس از این مرحله متقاضی می تواند بر اساس تماس خودروساز، ثبت نام را تایید و پرداخت را به حساب خودروساز – بر اساس قیمت روز – انجام دهد و یا با اعلام انصراف پس از اعلام لیست انتظار خودروی مورد نظر را ترک کند. از نتایج زمان

شماره سه چه زمانی ثبت نام داوطلبان بسته می شود؟

فروش خودرو در سامانه یکپارچه در 24 تیرماه به مرحله نهایی می رسد. یعنی فرآیند ثبت نام بر اساس فراخوان خودروسازان. در این مرحله و پس از اعلام زمان‌بندی متقاضیان، خودروساز موظف است فراخوان لازم را برای طرح‌های فروش خودرو بر اساس زمان‌بندی و تحویل انجام شده اعلام کند. یعنی از اواسط تیرماه، خودروسازان به موقع و تنها بر اساس اولویت بندی که برای هر محصول وجود دارد، تماس و ثبت نام نهایی و قرارداد فروش را منعقد می کنند. آنچه در این مرحله حائز اهمیت است این است که نهایی شدن ثبت نام توسط خودروسازان بر اساس قیمت روز که به تایید رقابت می رسد انجام می شود. بدیهی است در صورتی که در این مرحله مشخص شود که مشتری شرایط تایید شده توسط وزارت اطلاعات شخصی را زیر پا گذاشته و به عنوان مثال در سال های اخیر محصولی را از خودروسازان دیگر خریداری کرده است، ثبت نام وی در این پروژه باطل تلقی می شود. . در این مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه، به جز 11 محصولی که سایپا به فروش می رساند، 6 محصول مدیر خودرو وجود دارد و کرمان موتور و فردا موتور نیز هر کدام سه محصول عرضه کرده اند.

شماره چهار آیا تحویل خودرو 1404 به تعویق می افتد؟

فروش خودرو در سیستم یکپارچه در حالی به مراحل پایانی فاز دوم نزدیک می شود که زمان تحویل محصولات مشخص نیست. سیداحمد رسولی نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی، هفتم خردادماه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اعلام کرد که تحویل برخی خودروها از سوی سایپا در زمستان 1403 اعلام شده است، اما شک نکنید زمان تحویل نیز از این تاریخ خواهد گذشت. بلافاصله مدیر سامانه یکپارچه گفتگویی با ایسنا داشت و اشاره کرد که تمام خودروها تا پایان سال 1403 تحویل می شود و چیزی به نام تحویل 1404 نداریم. مهدی تقدسی گفت: 97 درصد از افرادی که در مرحله دوم ثبت نام شرکت کردند، بر اساس برنامه و زمان بندی تا پایان سال 1403 براساس برنامه تولید خودروسازان داخلی، خودرو دریافت می کنند. آن طور که مسئولان سامانه یکپارچه می گویند، با توجه به استفاده نشدن از ظرفیت خودروسازان و از سوی دیگر محصولات جدیدی که تا شهریور ماه عرضه می شوند، سه درصد باقی مانده با حفظ خودروی جدید و جایگزین می توانند انتخاب کنند. اولویت اما نکته نگران کننده در این بخش، آمار عرضه و تقاضا است. تعداد کل خریداران خودرو در سال های 1402 و 1403 حدود سه میلیون نفر تخمین زده می شود، اما اگر خودروسازان به همان سفارشات دو ماهه امسال خود ادامه دهند، کمتر از دو میلیون محصول به بازار تزریق خواهند کرد. تا پایان سال آینده

دیدگاهتان را بنویسید