ساپینتو رکورد عجیب کالانوی را شکست

ساپینتو رکورد عجیب کالانوی را شکست

حکمی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پس از شنیدن دفاعیات ریکاردو ساپینتو برای سرمربی پرتغالی استقلال صادر کرد از نظر محرومیت دو جلسه ای قابل قبول بود اما این که سرمربی پرتغالی 400 میلیون جریمه شد. تومان برای خیلی از فوتبالدوستان قابل هضم نیست. جریمه نقدی از دیرباز یکی از مجازات های انضباطی فوتبالیست ها بوده و این موضوع به وضوح در قوانین انضباطی تدوین شده است. اما جریمه 4 میلیارد ریالی معادل 400 میلیون تومانی یک مربی به دلیل ارتکاب رفتار غیرورزشی نسبت به عوامل بازی یا حتی مربی حریف، اتفاقی نادر و بی سابقه محسوب می شود.

جمله آخر برای کلانوی سنگین بود!

آخرین باری که کمیته انضباطی برای یک نفر جریمه سنگینی صادر کرد در 27 مرداد ماه سال 1400 بود که امیر گالنووی سرمربی گل گهر به دلیل اظهارات بی ادبانه اش پس از بازی با استقلال محکوم شد. سپس کمیسیون انضباطی فدراسیون علاوه بر محرومیت 3 ماهه، کلانوی را 300 میلیون تومان جریمه کرد که همگان آن را سنگین ترین جریمه تاریخ نامیدند.

کمیته انضباطی با ساپینتو رکورد زد

حالا کمیته انضباطی رای به جریمه 400 میلیونی ساپینتو داده تا رکورد جریمه یک نفر در تاریخ فوتبال بشکند! اما آیا این کار قانونی است؟ این نموداری است که کمیسیون انضباطی چندی پیش درباره تعداد تخلفات انضباطی فوتبال در سال گذشته منتشر کرد.

می توانستند ساپینتو را 700 میلیون جریمه کنند!

در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است که کمیسیون انضباطی می تواند افراد را تا 350 میلیون تومان و اشخاص حقوقی را تا 700 میلیون تومان جریمه کند. حکم ساپینتو نیز به همین دلیل صادر شد. کمیته انضباطی سرمربی استقلال دو تخلف یکی از سرمربی حریف و 100 میلیون تومان و دیگری را از اعضای مسابقه و 300 میلیون تومان در نظر گرفت.
یعنی کمیته انضباطی برای اینکه از مرز 350 میلیون جریمه برای یک نفر عبور نکند دو تخلف جداگانه برای ساپینتو در نظر گرفت و این موضوع یک پرونده خصوصی نیست. جالب اینجاست که کمیسیون انضباطی می توانست ساپینتو را تحت احکام یک شخص حقوقی در نظر بگیرد و در آن زمان حتی تا 700 میلیون تومان جریمه هم داشت.

هشدار جدی کمیسیون انضباطی به فوتبالیست ها

مشکل اصلی این است که در تاریخ فوتبال ایران هیچ کس (چه ایرانی و چه خارجی) وجود نداشته که در حکمی 400 میلیون تومان جریمه شده باشد. اگرچه طبق قانون، احکام بیش از 25 میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و بیش از 50 میلیون تومان برای اشخاص حقوقی قابل تجدیدنظر در کمیسیون تجدیدنظر است و ممکن است اعتراض ساپینتو به جریمه خود کاهش یابد، اما اعلامیه چنین جریمه ای از سوی کمیسیون انضباطی پیام روشنی است، این برای افرادی است که در فوتبال جویای کار هستند. واقعیت این است که اعضای کمیته انضباطی اتحادیه فوتبال انگلیس به این نتیجه رسیده اند که جریمه بهترین کار برای کاهش تخلفات و حوادث جزئی است. اگرچه محرومیت های چند جلسه ای افراد را از حضور در نیمکت یا بازی منع می کند، اما اعضای کمیته انضباطی معتقدند که به دلیل حضور افراد در تمرینات و سایر محیط های فوتبال، محرومیت مجازات خاصی نیست، بلکه میزان آن بیشتر است. جریمه، جریمه بالاتر بله، میزان فشار بر مردم افزایش می یابد. به همین دلیل کمیته انضباطی چنین حکمی را برای ساپینتو و قبل از آن به کالانوی صادر کرد تا به نوعی به دیگر فوتبالدوستان هشدار دهد که از این پس جریمه ها بسیار سنگین تر از گذشته خواهد بود.

چه کسی جریمه ها را پرداخت خواهد کرد؟

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال طبق اعلام حدود یک ماه پیش حسن زاده، در فصل گذشته مردم را ۱۹ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان جریمه کرد. مبلغی که در نگاه اول بسیار بالا تلقی می شود، تکان دهنده است. حالا برای فصل جدید به نظر می رسد با رویه ای که این کمیته به آن نگاه کرده و البته تعداد تخلفاتی که احتمال کاهش آن ها بعید است، می تواند از این هم بیشتر شود و این امر درآمدزایی ویژه ای برای فدراسیون فوتبال محسوب می شود. . اما چه کسی این جریمه ها را پرداخت خواهد کرد؟ کمیته انضباطی تاثیری در این میزان ندارد. روال کار به این صورت است که باشگاه‌های فوتبال از قرارداد اعضای خود جریمه کسر می‌کنند و سازمان لیگ که قرار است هر ساله حق تبلیغات و سایر درآمدها را به باشگاه‌ها بدهد، طبق اعلام کمیته انضباطی، میزان این جریمه‌ها. جریمه از حساب باشگاه ها کسر می شود. کل مبلغ از سوی سازمان لیگ به حساب فدراسیون فوتبال واریز می شود تا شاهد اتفاق ویژه ای با وصول این تخلفات انضباطی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید