سایه انتصاب یک داماد دیگر در صندوق ذخیره فرهنگیان

سایه انتصاب یک داماد دیگر در صندوق ذخیره فرهنگیان

روز جدید او از زیر سایه دولت از صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک شرکت خصوصی و سودآور خبر داد; آیا انتصاب فردی با سابقه اقتصادی صندوق را دولتی می کند؟

انتصابات خانوادگی یکی از پاشنه آشیل های دولت سیزدهم است و با این وجود جنجال رسانه ای پیرامون انتصاب داماد علیرضا زاکانی به عنوان مشاور شهرداری تهران و انصراف وی به دلیل اعتراضات تمام نشده، فرهنگی شده است. اردیبهشت ماه سال جاری حمیدرضا نجف پور کردی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان طی حکمی حمید باقرنژاد را به سمت معاون مالی و سرمایه انسانی رئیس جمهور منصوب کرد.

حمید باقرنیاد که در حال حاضر سمت نایب رئیس هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان را بر عهده دارد، دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری و کارشناسی ارشد مهندسی علوم آینده است. وی پیش از این عضویت هیئت مدیره و معاونت اداری و مالی شرکت دارویی سوها (سهام عام)، مدیر کل برنامه ریزی و مطالعات راهبردی سازمان تامین پزشکی، رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و حسابرسی داخلی را نیز بر عهده داشته است. معاونت برنامه ریزی و توسعه بیوتکنولوژی و… را در آرشیو اجرایی خود دارد. این پرونده های کارگری که بیشتر در بعد اقتصادی است، تهدید بزرگی را برای صندوقی نشان می دهد که سال ها سایه دولت را بالای سر خود احساس می کند و صدها هزار نفر از تشکل های فرهنگی و صنفی اش در چنگ و دندان هستند. این خصوصی بودن این صندوق که ماهانه میلیاردها تومان درآمد دارد حرکت مالی را ادامه می دهند. همچنین یک منبع آگاه در هیات مدیره این صندوق به آرمان امروز گفت: آقای باقرنژاد پس از گذشت چندین ماه از انتصاب خود، مدارک تحصیلی مربوطه خود را به این کارکنان ارائه نکرده است و در این زمینه تردیدهایی وجود دارد.

یک قرارداد عجیب چند روز پس از قرار ملاقات

هنوز چند روزی از انتصاب باقرنژاد نگذشته بود که طبق اسناد نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در معامله ای عجیب و مشکوک با فروش 25 هکتار از زمین های شرکت لاوان شیمیایی (پتروشیمی) موافقت کرد. شرکت متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان به ارزش تقریبی 5000 هزار میلیارد تومان به هلدینگ خلیج فارس اعلام شد. زمین 25 هکتاری شرکت لاوان شیمیایی (پتروشیمی) متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان که یکی از اراضی با ارزش منطقه انرژی عسلویه با اسکله و ساحل اختصاصی است و پس از آن حمید باقرنژاد نماینده تام الاختیار وزیر آموزش در صندوق ذخیره فرهنگیان و علیرضا بابازاده. مدیرعامل پتروفرهنگ تحویل دولت می شود. این در حالی است که علیرغم هزینه بسیار بالای این شرکت، در سالهای اخیر بیش از 10 هزار میلیارد ریال برای ایجاد لاوان هزینه شده است.

معیار این انتخاب چه بود؟

در این شرایط یک کارشناس آموزشی و یکی از اعضای انجمن صنفی معلمان به آرمان امروز گفت: 12 تا 15 پست اقتصادی برای آقای باقرنژاد به عنوان داماد وزیر آموزش و پرورش ثبت شده است و با توجه به حساسیت معلمان به این صندوق و حجم مالی بسیار بالای صندوق.صندوق فرهنگیان که به صورت ماهانه و روتین وارد این صندوق و چرخه اقتصادی می شود گردش مالی آن هزاران میلیارد تومان است و این است. فردی با این رزومه و سابقه کاری مناسب برای این سمت و این مقدار مسئولیت؟محمدرضا نیک نژاد در ادامه سخنان خود افزود: باید از وزیر بپرسید که چگونه ایشان (آقای باقرنژاد) به عنوان معیار انتخاب انتخاب شدند. به نظر می رسد قبل از اینکه چنین افرادی برای مدتی در راس کار قرار گیرند و با تصمیمات مشاوران و کار بر دوش مدیران زیرمجموعه، درآمدهای کلانی نصیب خود و جامعه شوند. افراد بالاتر از آنها

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه صندوق ذخیره فرهنگی گذشته به صورت طایفه ای اداره می شد یعنی به طور کلی هر وزیر آموزش و پرورشی که روی کار آمده برادر یا اقوام درجه یک خود را منصوب کرده است. رئیس هیات مدیره یا یکی از اعضای کلیدی هیات مدیره این دولت یا مثلا آقای نوری بر خلاف شعارهای ایشان در زمان رای اعتماد مجلس و حتی شعارهای شایسته آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری تامین مالی می شود. ، دامادش را مسئول یکی از حساس ترین مراکز اقتصادی آموزش و پرورش قرار داد. به هر حال، حساسیت هایی که فرهنگیان در یکی دو دهه اخیر نسبت به صندوق ذخیره معلمان احساس کرده اند، احتمالاً به زودی خود را در قالب اعتراض نشان می دهد. آنها اصرار دارند که صندوق خصوصی بماند و از چارچوب دولتی خارج شود، زیرا وقتی این صندوق دولتی شد با حجم سرمایه در آن، محل سوء استفاده ها می شود. الان هم دولت ها سهم خود را به صندوق ذخیره نمی پردازند و به صندوق پولی واریز نمی کنند. معلم وقتی حقوقش را به طور معمول و ماهانه کسر و به حساب صندوق واریز می کند، فرض می شود که سود با احتساب این مبلغ سرمایه گذاری متعلق به معلم است و در عین حال بر اساس نامه و وعده دولت در زمان افتتاح این صندوق قرار است بر اساس همان مبلغی باشد که معلمان پرداخت کرده اند، دولت نیز باید همان مبلغ را به صندوق واریز کند و سود هر دو مبلغ به حساب معلم واریز شود، اما برای بیش از یک دهه است که دولت ها زیر بار پرداخت سهم خود نبوده اند و دولت های نهم تا سیزدهم نیز مبلغی را به عنوان سهم پرداخت نکرده اند و بدهی خود را به صندوق پرداخت نکرده اند. در حال حاضر این نوع گزینش افراد نزدیک به وزرا و دولت، درخواست ها و مطالبات طلاب را به تاخیر می اندازد و باعث می شود معلمان نیازهای مالی خود را در صندوق دانش پژوهان برآورده نکنند.

مشاهده اسناد تحصیلی

نیک نژاد با اشاره به اینکه اگر به دفتر خاطرات آقای باقرنژاد نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که مدارک ایشان مربوط به نیاز صندوق ذخیره فرهنگیان نیست، این در حال تبدیل شدن به یک سنت است، می افزاید: به دلیل همجواری با حوزه ریاست، مقام رهبری می گیرند. مراکز قدرت، نه به خاطر تجربه آنها. اکنون یکی از خواسته های معلمان بررسی مدارک تحصیلی آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش است که بسیاری از مدارک آنها با وزارت آموزش و پرورش همخوانی ندارد. برادرشوهرش نیز مدارک زیادی در این زمینه ندارد و این مسائل برای صندوقی که صدها هزار معلم عضویت دارد و به دنبال سودهایی است که از این صندوق نصیبشان می شود مناسب نیست. اما با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری، این صندوق شرکتی سودآور است اما تاکنون چیزی به دانشمندان داده نشده است. زمانی که معلمی بازنشسته می شود از یک سرمایه گذاری سی ساله حدود 15 تا 20 میلیون تومان حقوق می گیرد و بعد از او نیروهای جدید با حق پرداخت بالاتر از حقوق جایگزین می شوند. در اوج فشار اقتصادی در کشور با همه ناکارآمدی های مدیریت صندوق، صندوق ذخیره فرهنگیان آسیبی ندید زیرا ماهانه میلیاردها تومان به این صندوق وارد می شد. آمدن آقای باقری نژاد به عنوان داماد وزیر و از سوی دیگر نزدیک شدن هیات مدیره این شرکت با سرپرست مدیریت این صندوق و دولت، شبهه تبانی را در اذهان ایجاد خواهد کرد. از معلمان

برای ملی کردن این صندوق برنامه ریزی کنید

هیأت وزیران در تاریخ 16 خرداد 1374 مؤسسه اقتصادی ذخیره فرهنگیان را تصویب و در اداره ثبت شرکتها به ثبت رساند و عملاً از آن زمان فعالیت اقتصادی این صندوق آغاز شد. البته هدف اصلی از ایجاد این صندوق بهبود وضعیت معیشتی معلمان در دوران بازنشستگی از طریق تشویق و ترغیب آنان به مشارکت فعال در حین کار بوده است، آنها یک دوره بازنشستگی دارند و به موازات این پرداخت ها دولت نیز خواهد بود. مشارکت سرمایه معلمان در صندوق. وصول کمک های دولت که متأسفانه تاکنون عملاً محقق نشده و یا به موقع انجام نشده است، حتی به 10 هزار میلیارد تومان هم نمی رسد، در حالی که سهم معلمان پس از کسر پنج درصد از حقوق، حدود هزار میلیارد است. تومان و با فعالیت های جانبی 10 هزار میلیارد تومان شد و سپس به 60 هزار میلیارد تومان رسید. همین امر باعث شد تا امروز دولت این صندوق خصوصی را با کمک مجلس عمومی کند. صندوق ذخیره فرهنگیان هرگز یک صندوق دولتی نبوده است، مثلاً تجدیدنظرهایی که اعضای آن هر از چند گاهی به دیوان عدالت اداری ارائه کرده و در آن دادگاه رسیدگی می کنند، نمونه بارز ساختار خصوصی آن است. این در حالی است که نزدیک به 26 سال است که دولت نکول کرده و باید سهم دولت به حساب صندوق واریز می شد که متاسفانه هیچ گاه به موقع واریز نشد و همیشه با مشکلاتی همراه بود. قبل از واریز حقوق معلمان، پنج درصد از حقوق معلمان به عنوان حق الزحمه اعضا به صندوق واریز می شد و دولت نیز همین مبلغ را به دلیل عدم پرداخت به موقع آن واریز می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید