ستارگان ایرانی در آسمان آسیا می درخشند / کودای: ما را جدی بگیرید / تانر: با قلبمان بازی کردیم


زمان: 08:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806477

فوتبال بانوان؛ روشی جدید برای ابراز وجود؛ دختران شیر در مورد جام ملت ها صحبت می کنند

ستاره های تیم ملی فوتبال بانوان ایران از جام ملت های آسیا صحبت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فوتبال بانوان در ایران سابقه طولانی دارد. رشته ای که در اواخر دهه 40 در ایران تأسیس شد و توسط باشگاه سابق تاج، اولین تیم فوتبال بانوان تشکیل شد و سپس باشگاه های دیگری مانند پرسپولیس و دیهیم نیز برای تشکیل مسابقات باشگاهی، تیم فوتبال بانوان خود را تشکیل دادند. در آن سال ها خبری از تورنمنت های بین المللی مانند جام جهانی بانوان یا جام ملت های آسیا نبود و این رشته در المپیک جایی نداشت و از این رو تنها فعالیت تیم ملی فوتبال بانوان ایران به بازی های دوستانه محدود می شود.

بعد از انقلاب فوتبال بانوان سال ها تعطیل بود اما در اواخر دهه 80 با تلاش خدیجه سپنجی شاهد از سرگیری دوباره فوتبال بانوان در ایران بودیم. در سال 2005 در مسابقات قهرمانی غرب آسیا در امان، تیم ملی فوتبال بانوان ایران برای اولین بار پس از انقلاب تشکیل شد و در این مسابقات شرکت کرد و به مقام دوم دست یافت.

این آغاز راه طولانی برای افتخارآفرینی دختران ایرانی به فوتبال در میادین بین المللی بود و حتی کارشکنی ها و سنگسار نیز مانع از آن نشد. تیم فوتبال بانوان ایران در سال 2011 برای اولین بار تصمیم گرفت در بازی های المپیک شرکت کند اما به دلیل قوانین سختگیرانه و کینه توزانه فیفا به دلیل استفاده از حجاب نتوانست در این مسابقات شرکت کند. یک سال طول کشید تا دختران ایرانی یک سال بعد با رایزنی های فشرده با کشورهای اسلامی این موضوع را حل کنند و فیفا رسماً ممنوعیت حجاب در فوتبال را تایید کرد.


3273c67f d268 48ea ada5 45d0a63a43f1 خبر خاکستری


* از تعطیلات تا تعطیلات!

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در این سال ها فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته است. جاده ای که بالاخره به قله ها و سواحل جدید رسید. در دوران حضور کارلوس کی روش در ایران، تیم ملی فوتبال بانوان ایران با نفوذ و تسلط خود بر فدراسیون، یک مربی درجه سه پرتغالی را به عنوان اولین مربی خارجی تاریخ فوتبال ایران به نام هلنا کاستا جذب کرد. مربی ای که برخلاف خود کی روش هیچ دستاورد و تاثیری بر فوتبال بانوان نداشت و فقط دلار از بیت المال برداشت و رفت. اینکه فدراسیون با ارادت خالص و اطاعت بی چون و چرا از سرمربی پرتغالی وقت این قرارداد عجیب را پذیرفت، یکی از موارد مغفول مانده فوتبال ایران است که زیر آوار فدراسیون گم شد. در واقع مواردی مانند محرومیت فوتبال ایران و قرارداد بدنام چای ویلموتس و حتی پرداخت غرامت به کی روش و دستیارانش آنقدر زیاد بوده که هیچکس مزایده بیت المال با مربی حرفه ای به نام هلنا کاستا را به یاد نمی آورد. مربی ای که حضورش در ایران اوج ناامیدی و فرسودگی فدراسیون از یک مربی خارجی بود، این ادعا را تایید کرد که کارلوس کی روش در واقع رئیس فدراسیون فوتبال ایران است نه تاج!

در دوران ریاست جمهوری تاج البته اتفاقات عجیب دیگری هم در عرصه فوتبال بانوان افتاد. حضور افراد ناکارآمد و غیرحرفه ای مانند الهه عرب عامری و لیلا صوفی زاده ریاست سازمان فوتبال بانوان ایران را برعهده گرفت که در نهایت منجر به تعطیلی تیم ملی و حذف تیم ملی فوتبال بانوان ایران از رنکینگ فیفا شد. این بدان معناست که از نظر فدراسیون بین المللی فوتبال زنان، او در ایران زندانی بوده و حضور خارجی نداشته است.


d5d8b21f 3a2e 4285 8cde 8b1a1f9999f9 خبر خاکستری


* موفقیت نوآورانه

پس از تغییرات در فدراسیون فوتبال و حضور تیم مدیریتی جدید، احیای تیم فوتبال بانوان یکی از شعارهای عزیزی هادم بود و او با وجود انتخاب مشکوک و مشکل آفرین برای ریاست یک سازمان فوتبال بانوان، با قوت پیگیر این موضوع است. تشکیل تیم ملی فوتبال بانوان پس از دو سال وقفه برای راهیابی به مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا مهمترین اقدام این فدراسیون بود. تصمیمی که البته افراد کمی به موفقیت باور داشتند. تیم ملی فوتبال بانوان ایران با مربیگری مریم ایراندوست که در مدرسه پدری خود درس خوانده و تحصیل کرده، راه درازی را پیموده است. تعطیلی دو ساله تیم ملی فوتبال بانوان اطلاعات دقیقی از وضعیت بازیکنان به جای نگذاشت و ایراندوست در واقع از صفر شروع به تغییر شکل تیم ملی کرد.

کناره گیری برخی ملی پوشان مطرح از اردوی عدم همکاری باشگاه، امیدهای این تیم را برای موفقیت از بین برده است. با این حال اگرچه هیچکس تصورش را نمی کرد، شیرهای ایرانی در تاشکند شاهکاری کردند و بنگلادش و اردن را شکست دادند که مدعیان جدی صعود برای اولین بار به جام ملت های آسیا بودند تا این جادوی دیرینه را بشکنند. . موفقیتی بزرگ و غبطه برانگیز که شاهکاری برای فوتبال بانوان ایران و مسیر سختی بود که تاکنون طی کرده است.

تیم ملی بانوان ایران برای فینال هند در گروه سختی در کنار هند میزبان پرافتخارترین تیم این قاره و چین تایپه یکی از مدعیان این قاره قرار گرفت. کسب اولین امتیاز فوتبال بانوان ایران در جام ملت ها. اما هند به دلیل شیوع تاج در اردوی این تیم از مسابقات کنار گذاشته شد. شکست 7 گل مقابل چین و 5 گل مقابل تایپه پایان ماجراجویی دختران ایرانی در هند بود و ثابت کرد که فوتبال بانوان ایران هنوز در ابتدای راه است و چقدر طول می کشد تا موفق شود.


6e117875 37b2 41b6 8f4b bf6eaebfc86e خبر خاکستری


* کدایی: حضور ما در بین بهترین ها دستاورد درخشانی بود

تیم ملی فوتبال بانوان ایران اگرچه نتوانست به دور بعدی جام ملت های آسیا راه پیدا کند و خیلی زود از این رقابت ها خداحافظی کرد، اما در این حضور کم و البته شکست های دختران ایرانی کم و بیش خوش درخشید. بدون شک مهمترین ستاره ایران در این جام، زهره کدایی دروازه بان ایرانی بود که با اینکه 12 گل به ثمر رساند عملکرد دلچسبی داشت. کدای به طرز معجزه آسایی لباس تیم ملی را به تن کرد. محافظت از قفس توری به کودا و شکست ستاره شورشی تیمش. تصمیمی اصولی که یکی از عوامل موفقیت ایران بود و کودایی با امضای سند جدید صعود ایران، پنالتی بازیکن اردنی را مهار کرد.

کودای در هند به درخشش خود ادامه داد و در اولین بازی مقابل هند میزبان با چند سرکوب شدید دروازه های خود را بسته نگه داشت تا ایران یک امتیاز ارزشمند کسب کند. امتیازی که بعدا از جدول رده بندی حذف شد!

زهره کدایی دروازه بان تیم ملی فوتبال بانوان درباره حضورش در جام ملت های آسیا گفت: حضور در جام ملت های آسیا و رقابت در بین بهترین های این قاره تجربه بسیار خوبی بود. بسیاری از اعضای تیم ملی فوتبال بانوان ایران جوان و کم تجربه بودند. جام ملت ها محل رقابت بهترین تیم های آسیاست و حضور ما در بین بهترین های آسیا ثابت می کند که فوتبال بانوان ایران باید جدی گرفته شود. تیم ما شایسته است و این توانایی را دارد که در صورت توجه بیشتر در بین بهترین ها بدرخشد.

کدایی در اولین بازی مقابل هند خوش درخشید و عامل اصلی بسته نگه داشتن دروازه ایران بود. دروازه بان تیم ملی بانوان درباره این بازی گفت: اولین حریف ما در این رقابت ها، تیم هند، لیگ برتر فوتبال بانوان خود را به مدت یک سال تعطیل کرد و با انجام 14 بازی تدارکاتی با تیم های خارجی آماده حضور در این رقابت ها شد، اما برای خوشبختانه توانستیم بازی را مقابل چنین تیمی به پایان برسانیم.

کدایی در ادامه به شکست پرگل مقابل چین و چین تاپیه اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که فوتبال بانوان ایران با توجه به شرایط و حضور نوظهور در میادین بین المللی با تیم های سطح بالای قاره فاصله انکارناپذیری دارد. در مقابل سطح فوتبال شرق آسیا بالا رفته و چین و چین تایپه جزو 4 تیم برتر آسیا هستند. البته ما در تایپه مقابل تیم های چین و چین تمام تلاش خود را انجام دادیم، اما تفاوت اشتباه نیست.


92532c1b 0ec1 46c8 8ebe 1c8779646b4b خبر خاکستری


* تانر: برای کسب تجربه با دل بازی کردیم

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در جام ملت های آسیا گل نزده است. AFC معرفی شد. افتخاری جالب که نشان از توانایی ها و ویژگی های دختران ایرانی دارد.

مهاجم 22 ساله تیم ملی بانوان ایران که در لیگ برتر پیراهن سپاهان را بر تن می کند درباره این رقابت ها گفت: از ابتدا می دانستیم در چه گروه سختی قرار داریم. هم چین و هم چین تایپه از جمله نیروهای آسیایی هستند که مدت زیادی برای این رقابت ها در اردو حضور داشته و بازی های تدارکاتی زیادی را انجام داده اند و این در حالی است که ملی پوشان ایران هیچ بازی تدارکاتی نداشته و اردوی خارج از کشور نداشته اند. حرفه ای و قدرتمندش رفت. ما در هند با قلبمان بازی کردیم.

وی افزود: ایران اولین حضور خود در جام ملت های آسیا را تجربه می کرد و هیچکس انتظار نداشت از اولین حضورش غافلگیر شویم. همه تیم های قدرتمند از جمله ژاپن و چین در اولین حضور خود از مسابقات کنار رفتند، این مسابقات برای ما به معنای کسب تجربه بود و تجربیات خوبی کسب کردیم که امیدوارم در مسابقات مختلف به موفقیت هایمان ادامه دهیم.

دباغی در این مسابقات به عنوان یکی از ستاره های آینده فوتبال آسیا معرفی شد. او گفت: این باعث افتخار من است که ستاره آینده فوتبال آسیا هستم زیرا توانستم به عنوان ستاره آینده فوتبال آسیا در لباس ملی دیده شوم و امیدوارم بتوانم در آینده هر کجا بازی کنم. دیوانه تاثیرگذار بودن

ستاره فوتبال بانوان در پایان گفت: حضور در جام ملت های آسیا آغازی جدید برای فوتبال بانوان است تا بتوانند در عرصه بین المللی توانایی های خود را به نمایش بگذارند و باعث سربلندی کشور شوند.


b878a3f1 0177 42b0 8079 5be224d83fda خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید