سخنان ضد و نقیض فراستی درباره مهرجویی و چاوشی

مسعود فراستی

مسعود فراستی نویسنده، مترجم و منتقد سینما در پشت صحنه یکی از ویژه برنامه های تلویزیونی نوروز 1401 به بیان برخی مسائل فرهنگی و هنری پرداخت و در ابتدا به حاشیه اکران فیلم لمینور واکنش نشان داد. داریوش مهرجویی کارگردان فیلم گفت: ثابت شده که او عجولانه عمل کرده و اطلاعات کافی برای اظهار نظر وجود ندارد. فکر نمی کنم سوء مدیریتی از سوی سازمان سینمایی صورت گرفته باشد، زیرا در بررسی هایی که انجام دادم چندین بار پروانه نمایش صادر و حتی تمدید شد. (این نظر مسعود فراستی قبل از انتشار فایل صوتی اخیر مهرجویی است)

فراستی با تحلیل فضای سینما و فعالیت های سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید زمامداری گفت: هنوز چیز جدید و جدی ندیده ام. البته جشنواره ای شایسته (چهلم فجر) برگزار شد. جشنواره فیلم). ما در شرایطی بودیم که در گذشته تماشای یک فیلم خوب سخت بود. البته این فیلم های خوب محصول گذشته است و قطعا مدیریت جدید در سال های آینده مشخص خواهد شد.

وی در واکنش به خبر سقوط یک مجری در مخزن نفت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: من هرگز این خبر را نشنیده ام. من 99 درصد اخباری را که مردم دنبال می کنند نمی شنوم و نمی خوانم و فقط روزی 15 دقیقه از وقتم را صرف پیگیری اخبار مهم حوزه خود می کنم.

مترجم کتاب «فانوس خیال» با اشاره به وضعیت نوین گفت: این موضوع را قبول ندارم که نسل جدید جوانان دهه 70 و 80 هیچ ربطی به ریشه فرهنگی و هنری ندارد. نسل و تمرکز آنها بر مسائلی که آنها را آزار نمی دهد. شاگردانی دارم که هفتاد و هشتاد سال سن دارند و از نظر شکلی و محتوایی وضعیت قابل قبولی دارند.

وی ادامه داد: آشنا نبودن وضعیت عمومی نسل جدید با فضای هویت فرهنگی و هنری ناشی از ضعف مدیریتی مسئولان فرهنگی در کشور است چرا که هیچ فردی بی فرهنگ و بی هنر به دنیا نمی آید. وقتی در حوزه فرهنگی راهبردی وجود نداشته باشد، اوضاع مساعدتر نخواهد بود.

فراستی گفت: آموزش یکی از ضعیف ترین ویژگی های حکمرانی فرهنگی کشور است.

این منتقد سینما افزود: البته من هیچ وقت ناامید نمی شوم. من به مردم امید دارم نه به مسئولان و مدیران کشور. معتقدم جوانان می توانند برای تغییر فضای فرهنگی و هنری کشور دست به هر کاری بزنند و حتی بدون بودجه بهترین آثار را خلق کنند، امیدوارم به آینده.

فراستی در خصوص وضعیت موسیقی ایران و اینکه آیا خودش موسیقی ایرانی را دنبال می کند، گفت: موسیقی ای که هر روز گوش می دهم موسیقی کلاسیک است و در درازمدت کم و بیش موسیقی ایرانی را دنبال می کنم. من موسیقی ای را که خیلی از دوستان دوست دارند گوش نمی دهم، اما یک نفر را در موسیقی ایرانی خیلی دوست دارم و دنبال می کنم و آن همای پرواز است.

کارشناس هفت در پایان به محسن چاوشی درباره خواننده ای که سطح موسیقی اش مورد قبول عموم و حتی مخاطبان خاص موسیقی است و تمام نظرات تحریک آمیزی که در عرصه سینما می دهد، گفت: محسن چاوشی را می شناسم و برخی آثار او را دنبال کرده‌ام و فکر می‌کنم سطح موسیقی او زیر حد متوسط ​​است.

دیدگاهتان را بنویسید