سخنران روز پنجشنبه در دومای روسیه سخنرانی خواهد کرد

ساعت: 20:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801398

یک قانونگذار ارشد دومای روسیه گفت که رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه در جمعی از نمایندگان مجلس سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک قانونگذار ارشد دومای روسیه گفت که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه در جمعی از نمایندگان مجلس سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش ایتارتاس، الکساندر زاکوف روز دوشنبه اعلام کرد که نشست روز پنجشنبه دومای دولتی، مجلس سفلی روسیه با سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود.

روزنامه روسیه وان روسیه دیروز (یکشنبه) گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در روزهای آینده میزبان نشستی با محوریت حل و فصل مسائل مربوط به «احیای توافق هسته ای» خواهد بود.

خبرگزاری فارس پیشتر گفته بود که رئیس جمهوری اسلامی ایران اواخر هفته جاری به روسیه سفر می کند و قرار است با رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در یک کنفرانس خبری سالانه گفت: این یک نشست مهم است و ارتباطات باید در بالاترین سطح ادامه یابد. اما اخیراً این ارتباطات تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفته است. روسای جمهور دو کشور تلفنی صحبت کردند، اما این دیدار حضوری پربارتر خواهد بود. «اهمیت این نشست در لزوم اجرای تبصره‌ها در همه موضوعات و دستور کارها به‌ویژه در خصوص تغییر ریاست دولت ایران است و باید تضمین تداوم مبادلات اقتصادی و سایر حوزه‌ها را تحلیل کنیم. “

لاوروف افزود: وقتی پروژه های مشترک زیادی وجود دارد باید به جزئیات توجه کنیم و دولت روی آن کار می کند، کمیسیونی به ریاست وزرای انرژی باید در این گفت وگوها مشارکت داشته باشد. همچنین موضوعاتی در حوزه سیاست بین الملل، برجام، وضعیت کلی خلیج فارس وجود دارد که اخیراً بین دو کشور مطرح شده است. برنامه ما شامل همکاری با سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی است. ایران عضو تیمی است که از اصول حقوق بین الملل دفاع می کند، نه از یک سری توافقات گروهی کوچک.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایران نیز یکی از اعضای گروه مدافع منشور سازمان ملل است. ما در سوریه در مورد برخی مسائل منطقه ای همکاری نزدیک داریم، همراه با ترکیه در اجلاس آستانه حضور داریم. این یک مثال عالی از نحوه متحد شدن دو کشور حول یک هدف مشترک با وجود دیدگاه های مختلف است. زمانی که به این نتیجه رسیدیم که ایجاد بستری برای کمک به سوریه امکان پذیر است، ترویکای آستانه و کنگره سوریه به تدوین سندی کمک کردند که اکنون چارچوبی برای مذاکرات است و کمک قابل توجهی به تقویت مذاکرات سوریه کرده است.

ولادیمیر پوتین ماه گذشته ابراز امیدواری کرد که رئیسش دعوت او را بپذیرد و به مسکو سفر کند.

پوتین در یک کنفرانس خبری پس از گفتگو با نخست وزیر یونان در 17 دسامبر گفت: ما در مورد ایران صحبت کردیم و امیدوارم رئیس جمهور ایران دعوت من را بپذیرد و اوایل سال آینده بتواند به روسیه سفر کند.

لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور در ماه سپتامبر سال جاری «در صورتی که شرایط ناشی از اپیدمی کرونا اجازه دهد» به مسکو سفر کند.

پوتین یکی از اولین رهبران جهان بود که پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. وی در پیامی ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های رئیس‌جمهور جدید ایران منجر به توسعه روزافزون همکاری‌های سازنده دوجانبه در زمینه‌های مختلف و همکاری‌ها در روابط بین‌الملل شود.

روسیه نیز یکی از طرف های مذاکرات 1+4 با ایران است که در وین در حال مذاکره برای لغو تحریم ها علیه ایران است.

مسکو بر لزوم لغو تمامی تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه تهران تاکید کرد و تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام منبع تنش بر سر برنامه هسته ای ایران است.

روسیه همچنین از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر حمایت کرد. لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران با ابراز خرسندی از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، آن را اولین موفقیت رئیسی و امیر عبداللهیان در سیاست خارجی دانست. بختیار خاکیموف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای، حضور ایران در این گروه را بسیار مفید توصیف کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید