سخنگوی شورای نگهبان: قانون تغییر روش هدف‌گیری گشت‌ها بر عهده مجلس است

سخنگوی شورای نگهبان: قانون تغییر روش هدف‌گیری گشت‌ها بر عهده مجلس است

روز جدید هادی طحنظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح شیوه گشت ارشادی گفت: تصویب یا اصلاح موضوعی از طریق طرح یا لایحه از اختیارات قانونی مجلس است. اگر مصوبه ای در این زمینه به شورای نگهبان ارسال شود، در مورد آن تصمیم گیری می کنیم.

هادی طحنظیف صبح امروز در نشست خبری ضمن تبریک آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) و پس از ارائه گزارش بررسی های شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که برخی از اموال موجب تخریب و تباهی شده است. کشور با سوء استفاده آنها در حوادث اخیر اقدام شورای نگهبان در این زمینه چیست، گفت: ضوابط قانونی مشخص است. اگر خلاف قانون نباشد مانعی ندارد و اگر خلاف قانون باشد توسط مراجع ذیصلاح تعیین و مورد رسیدگی شورای نگهبان قرار می گیرد.

به گزارش ایلنا، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی از اصلاح گشت ارشاد پیشنهادی رئیس مجلس استقبال کرد، اگر چنین تغییری در این قانون صورت گیرد، شورای نگهبان چه پاسخی خواهد داشت. قانون وضع شد، گفت: مجلس قانونگذاری است که موضوعی را از طریق طرح ها و لوایح تصویب یا اصلاح می کند. اگر مصوبه ای در این زمینه به شورای نگهبان ارسال شود، در مورد آن تصمیم گیری می کنیم.

طحناصف در پاسخ به این سوال که آیا اصل 50 قانون اساسی نیاز به تفسیر شورای نگهبان دارد یا خیر، گفت: معمولاً نیاز به تفسیر در حین اجرا به وجود می آید و مراجع متقاضی تفسیر مشخص هستند. در صورت درخواست مراجع ذی ربط، شورای نگهبان بر اساس آن تفسیر عمل می کند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان به طرح شفافیت آرا ایراداتی دارد که آیا این ایرادات برطرف شده است یا خیر، گفت: اکثر ایرادات ما برطرف شده و فقط چند مورد باقی مانده که به مجلس ارسال شده است. طبیعتاً اگر کار در کمیسیون تخصصی تکمیل شود باید در دستور دادگاه قرار گیرد و مجدداً به شورای نگهبان ارسال شود.

طحناصف در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایطی که به وجود آمده آیا لازم نیست شورای نگهبان مدیرانی را انتخاب کند که توانایی حکومت داری داشته باشند، گفت: در انتخابات مردم تصمیم می گیرند و باید به نظر مردم احترام بگذاریم. و شورای نگهبان نیز طبق قانون کار می کند. افرادی که سر کار می آیند از دل جریان های سیاسی بیرون آمده اند و لازم است که جریان های سیاسی در این زمینه مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.

همچنین به گزارش ایرنا، طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر برخی مسئولان مبنی بر خشم بیشتر در کشور مبنی بر اینکه آیا این اظهارات با بررسی صلاحیت آنها اعمال می شود، گفت: ضوابط قانونی آن است. واضح است، اگر اظهارات افراد خلاف قانون باشد، از سوی نیروی انتظامی به ما اطلاع داده می شود و هنگام بررسی صلاحیت ها به آنها رسیدگی می کنیم.

وی در خصوص اتفاقات اخیر در کشور گفت: آنچه در هفته های گذشته اتفاق افتاد بیش از یک اعتراض عادی بود، قانون اساسی تشریفات قانونی را به رسمیت شناخت، اما این روزها اعتراض به اغتشاش تبدیل شده و حضور بیگانگان کاملا غیرقابل قبول است. مشاهده می شود که در این میان مردم به شورش ها نپیوستند و صفوف خود را از شورشیان جدا کردند و دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید