سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران آماده بازگشت به توافق است/ احتمال تبادل زندانیان با آمریکا در آینده نزدیک وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران آماده بازگشت به توافق است/ احتمال تبادل زندانیان با آمریکا در آینده نزدیک وجود دارد

در رابطه با تبادل اسرا اقداماتی انجام شده و از کانال خاصی که در این زمینه ایفای نقش می کند، تلاش می شود. از دیدگاه ایران در آینده نزدیک امکان تبادل وجود دارد اما طرف مقابل باید به تعهد خود پایبند باشد.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه 31 فروردین ماه) در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال 1401 ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سوالات پاسخ داد. از روزنامه نگاران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی گفت: توجه دولت سیزدهم به همسایگان و منطقه به معنای غفلت از دیگر مسائل گذشته از جمله موضوع هسته ای نیست. ما همواره اعلام کرده‌ایم که به دنبال برقراری روابط متوازن با همه کشورهایی هستیم که می‌خواهند در حوزه دوجانبه بر اساس منافع و منافع مشترک با طرف ایرانی بر اساس احترام متقابل برقرار کنند. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: متأسفانه اروپا در چند ماه گذشته فرصت های تنظیم و تقویت روابط دوجانبه را با تمرکز بر مسائل حاشیه ای و اولویت مداخله در امور داخلی ایران نادیده گرفته و زمان قابل توجهی را تلف کرده است. اروپا می تواند فرصت های گذشته را جبران کند. و اشتباهات گذشته را تصحیح و بر مسیر روابط دوجانبه تمرکز کنند. ما شاهد برخی اقدامات و ابتکارات جدید سیاستی از سوی برخی کشورهای اروپایی به صورت دوجانبه و برخی کشورها در قالب چندجانبه بوده ایم. صحبت هایی شده که ما آن را مثبت می دانیم و ایران از این رویکرد استقبال می کند.

کنعانی یادآور شد: دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا فقط دو سه کشور اروپایی نیست. در موضوع هسته ای نیز این موضوع از رویکرد کلی دولت ایران مستثنی نیست، به این موضوع به عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجی دولت توجه کرد و پای میز مذاکره آمد و مذاکرات مختلفی انجام شد و ایران اعلام کرد که آماده به نتیجه رساندن مذاکرات و زمینه سازی بود و برای اجرای آن، همه اعضای برجام به وظایف و مسئولیت های خود بر اساس برجام بازگشتند. ایران با پایبندی به خطوط قرمز خود همواره گفته است که آماده بازگشت به توافق است.

وی درباره تبادل اسرا با آمریکا نیز گفت: در رابطه با تبادل اسرا اقداماتی انجام شده و تلاش ها از کانال خاصی در این زمینه ایفای نقش می کند. از دیدگاه ایران در آینده نزدیک امکان تبادل وجود دارد اما طرف مقابل باید به تعهد خود پایبند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید