سخنگوی وزارت امور خارجه: میز مذاکره را ترک نکرده ایم/ تماس ها و تبادل پیام با مورا ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه: میز مذاکره را ترک نکرده ایم/ تماس ها و تبادل پیام با مورا ادامه دارد

روز جدید سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در مذاکرات بسیار منعطف بوده است، گفت: قطعا در حال بررسی توافق هستیم و علاقه مند به توافق در آینده نزدیک هستیم، اما قطعا احساسی عمل نمی کنیم و منافع را در نظر می گیریم. ملت و کشور و مصالح کشور و ملت را قربانی عجله نخواهیم کرد.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی امروز (دوشنبه) به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: سیاست اساسی دولت سیزدهم این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکره برای رفع تحریم مقید نکند. رویکرد دیگر این است که ایران به روند مذاکرات به عنوان یک انتخاب جدی متعهد است و تا رسیدن به توافقی خوب، قوی و باثبات به این مسیر ادامه خواهد داد. ما متعهد به این راه هستیم.

سخنگوی آژانس دیپلماسی تصریح کرد: در این زمینه ایران از میز مذاکره خارج نشده است. روند مذاکرات در وین چندین ماه به طول انجامید و مرحله بعدی مذاکرات پس از یک دوره وقفه در دوحه انجام شد. صرف نظر از مواضع رسانه ای که گاه به ویژه مقامات آمریکایی در روند مذاکرات اتخاذ می کنند و همچنین فشار روانی و انتظارات یک جانبه از ایران، خواستار تصمیم گیری سریع ایران هستند و زمان محدود است. ایران در این زمینه نه احساسی عمل می کند و نه عجولانه و نه منافع کشور و ملت را فدای این روند عجولانه می کند.

وی گفت: روند مذاکرات از طریق کانال های ارتباطی ادامه دارد. همانطور که در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با مورا گفتگو و تبادل پیام صورت می گیرد، در سطح وزیر امور خارجه نیز با بورل گفتگو و تبادل پیام صورت می گیرد. تاکنون پیشنهادهای مختلفی رد و بدل شده و برخی از کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با دیدگاه های دوستانه و بر اساس تلاش جمیله وارد عمل شده و پیشنهاداتی را برای نزدیکی ارائه کرده اند. در منطقه ما وزرای امور خارجه کشورهای دوست مانند عمان، قطر و عراق تلاش کرده اند و تلاش می کنند، کشورهای دیگر از حوزه اروپایی نیز وارد شده اند، ایتالیا و فرانسه بر اساس حسن نیت تلاش کرده اند تا همسایگی دیدگاه ها را ایجاد کنند. . ما برای دستیابی به توافق جدی هستیم.

کنعانی گفت: ما انعطاف زیادی داشتیم. ایران تاکنون ابتکارات سازنده مختلفی ارائه کرده است و ما معتقدیم اگر آمریکا به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات، مانند ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران پاسخ مثبت دهد، به توافق نزدیک شده ایم. نزدیک یا دور بودن از توافق به تصمیم سیاسی دولت آمریکا مرتبط است. ایران قطعاً به توافق فکر می کند و علاقه مند است در آینده نزدیک توافقی را منعقد کند، اما قطعا احساسی عمل نخواهد کرد و منافع ملت و کشور را در نظر خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید